Οι τελευταίες εξελίξεις στην τουριστική αγορά, με ορίζοντα την περίοδο του 2014 και τα κύρια ζητήματα που απασχολούν τον ξενοδοχειακό κλάδο την τρέχουσα περίοδο, ήταν το βασικό αντικείμενο του καθιερωμένου Συμβουλίου Προέδρων Ενώσεων Ξενοδόχων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων που πραγματοποιήθηκε, στο πλαίσιο της έκθεσης Philoxenia 2013, στη Θεσσαλονίκη.
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη τοποθετήθηκε επί των βασικών επισημάνσεων που έγιναν από τον Πρόεδρο της ΠΟΞ Γιάννη Α. Ρέτσο και των εισηγήσεων από τους Προέδρους Ενώσεων Ξενοδόχων, Αντώνη Καμπουράκη (Ρόδου), Μανώλη Τσακαλάκη (Ρεθύμνου), Γρηγόρη Τάσιου (Χαλκιδικής), Άγγελου Καλλία (Δράμας) αλλά και των παρεμβάσεων που έκαναν οι παριστάμενοι πρόεδροι του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Ανδρέα Ανδρεάδη και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Γιώργου Τσακίρη.
Μεταξύ άλλων η κ. Κεφαλογιάννη:
– Ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει συντονισμός το συντομότερο δυνατόν με το υπουργείο Οικονομικών για το ζήτημα της παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού, προκειμένου να μην επαναληφθούν τα προβλήματα και οι δυσκολίες που προέκυψαν φέτος ως προς την οργάνωση και παροχή υπηρεσιών στις παραλίες.
– Ανέφερε ότι αναμένεται νομοθετική πρωτοβουλία, κατόπιν διαλόγου, από το υπουργείο Πολιτισμού για το φλέγον, για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ζήτημα του καθεστώτος υπολογισμού και καταβολής των πνευματικών-συγγενικών δικαιωμάτων.
– Υπογράμμισε ότι το υπουργείο Τουρισμού έχει ζητήσει να υπάρξουν στη νέα προγραμματική χρηματοδοτική περίοδο στοχευμένες δράσεις και κονδύλια για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων στον ξενοδοχειακό κλάδο, όπως οι αναβαθμίσεις και οι εκσυγχρονισμοί ξενοδοχείων, αναγνωρίζοντας ότι το πρόβλημα της ρευστότητας είναι κομβικής σημασίας και ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
– Ανακοίνωσε ότι την Τρίτη, είναι προγραμματισμένη συνάντηση στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας με αυστριακούς αξιωματούχους και ειδικούς, για το θέμα της ανάπτυξης του τουρισμού τη χειμερινή περίοδο, ζήτημα που σε μεγάλο βαθμό αφορά και στις προσπάθειες τόνωσης του εσωτερικού τουρισμού. Επισήμανε δε ότι οι περιφέρειες της χώρας διαθέτουν κονδύλια για την ενίσχυση των προορισμών που βασίζονται στον τουρισμό της χειμερινής περιόδου και στην εσωτερική αγορά.
– Χαρακτήρισε ως «καλή και χρήσιμη» την πρωτοβουλία για τη σύσταση και λειτουργία της Marketing Greece, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί ο άρτιος συντονισμός με την πολιτεία. Στην κεντρική της ομιλία, η υπουργός Τουρισμού, μεταξύ άλλων, ζήτησε από τους επαγγελματίες του τουρισμού «να προστατεύσουν και παράλληλα να καταστήσουν το τουριστικό προϊόν της χώρας ανταγωνιστικό σύγχρονο και ισχυρό».
Όπως επισήμανε, για να γίνει εφικτός αυτός ο στόχος θα πρέπει να υπάρξει απόλυτη συμμόρφωση στο θεσμικό πλαίσιο (πολεοδομικό, τουριστικό), τήρηση της υφιστάμενης εργατικής νομοθεσίας και να δοθεί έμφαση στη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και στην ανάπτυξη τουριστικής συνείδησης.
Τέλος, επισήμανε τις προσπάθειες που έγιναν για να αλλάξει η αντίληψη για τη χώρα μας στο εξωτερικό και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των ξένων προς την Ελλάδα ενώ αναφέρθηκε στις διαρθρωτικές αλλαγές που έγιναν στη διοικητική και οργανωτική ανασυγκρότηση των δομών του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ και στις νομοθετικές παρεμβάσεις για τη ρύθμιση συγκεκριμένων θεμάτων που απασχολούσαν την τουριστική αγορά.
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Γιάννης A. Ρέτσος, ανέλυσε την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης στο τρέχον έτος και ανέφερε ότι τα πρώτα μηνύματα που υπάρχουν για την περίοδο του 2014 είναι θετικά.
Επισημαίνοντας ότι η τρέχουσα περίοδος αποδείχθηκε μια από τις καλύτερες όλων των εποχών ως προς τα βασικά μεγέθη του τουρισμού, ξεπερνώντας τις προβλέψεις, υπογράμμισε ότι η «πλειονότητα των ξενοδοχείων παραμένει σε αρνητική οικονομική εικόνα, καθώς το ασφυκτικό “κοκτέιλ” των αυξημένων υποχρεώσεων, των συσσωρευμένων οφειλών και των ελάχιστων δανειακών διευκολύνσεων, της υπέρμετρης φορολόγησης, των εύκολων “τροϊκανικών” φοροεισπρακτικών λογικών και της έλλειψης ρευστότητας δυσχεραίνει τη λειτουργία τους και επισκιάζει τις προοπτικές τους».
«Τα ξενοδοχεία βρίσκονται σε περιβάλλον κρίσης από το 2008. Και την τελευταία τριετία, η αιχμή του marketing της Ελλάδας στον τουρισμό, ήταν η τιμολογιακή πολιτική των ξενοδοχείων. Η φετινή καλή χρονιά δεν επαρκεί για να καλύψει τις απώλειες των περασμένων έξι», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Ρέτσος τόνισε ότι το ζητούμενο αυτήν τη στιγμή για τον ξενοδοχειακό κλάδο είναι, πρώτον πως θα διασφαλιστεί η θετική συνέχεια και σε ακόμα καλύτερο βαθμό, της φετινής περιόδου και δεύτερον, πόσο έτοιμοι θα είμαστε, πολιτεία και ιδιωτική αγορά να φθάσουμε και να διαχειριστούμε τα μεγέθη που προβλέπονται για του χρόνου.
«Καθαριότητα, διαχείριση απορριμμάτων, εξωραϊσμός κοινόχρηστων χώρων, περιποίηση χώρων πρασίνου, διαγραμμίσεις, σήμανση, φωτισμός, ρυθμίσεις κυκλοφορίας, αστυνόμευση, αξιοπρεπής κατάσταση σε αεροδρόμια, λιμάνια κ.λπ. Κάθε χρόνο τα ίδια πρέπει να γίνονται και κάθε χρόνο, σε πολλές περιοχές είτε τρέχουν όλοι με την ψυχή στο στόμα, είτε πρέπει να παρέμβει ο τάδε και ο δείνα υπουργός από την Αθήνα, προκειμένου να προγραμματιστούν και να ολοκληρωθούν στην ώρα τους κάποιες εργασίες. Πόση προσπάθεια και σκέψη απαιτείται να για να καταλάβουν οι υπεύθυνοι της τοπικής μας αυτοδιοίκησης ότι με το κλείσιμο κάθε τουριστικής περιόδου, θα πρέπει να ξεκινούν τις διαδικασίες προετοιμασίας της επόμενης;» τόνισε.
Νωρίτερα, κατά τη διάρκεια της κλειστής συνεδρίασης του Συμβουλίου Προέδρων, τέθηκαν και συζητήθηκαν τα κύρια ζητήματα που απασχολούν, εν γένει, τον ξενοδοχειακό κλάδο και τις τοπικές ενώσεις ειδικότερα. Κωδικοποιώντας τα ζητήματα αυτά:
– Η έλλειψη ρευστότητας, η καθολική δυσκολία εξασφάλισης κεφαλαίων και τα σοβαρά προβλήματα ως προς τις διευκολύνσεις στην εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων των ξενοδοχείων. Σημειώνεται ότι επ’ αυτού του ζητήματος, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ Α. Ανδρεάδης ανέφερε ότι έχει προταθεί η σύσταση Ομάδας Εργασίας, μεταξύ του ΣΕΤΕ, των Τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος προκειμένου να εξεταστεί διεξοδικά το ζήτημα και να βρεθούν λύσεις.
– Το πρόβλημα της θέρμανσης για τα ξενοδοχεία που λειτουργούν τη χειμερινή περίοδο, ιδίως όσων βρίσκονται σε ορεινούς και ημιορεινούς προορισμούς, αλλά και η ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα ενεργειακής αναβάθμισης των μονάδων αυτών.
– Ο εξορθολογισμός του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων και των φορολογικών επιβαρύνσεων στα ακίνητα και τις εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων.
– Η μείωση των εργοδοτικών εισφορών.
– Οι οφειλές παρελθόντων ετών από τα Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού.
– Η κατάσταση των δημόσιων υποδομών, όπως τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια.
– Η χαοτική και ανεξέλεγκτη κατάσταση με τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα και η επιτακτική ανάγκη άμεσης αναθεώρησης του νόμου, κατόπιν διαλόγου και συνεργασίας και με ενεργό ρόλο σε αυτήν τη διαδικασία του ξενοδοχειακού επιμελητηρίου.
– Η στρατηγική marketing και η προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος, επί του οποίου επισημάνθηκε ότι η Marketing Greece ολοκληρώνει τον προγραμματισμό της και από τις αρχές του 2014, θα ενταθούν οι παρεμβάσεις της.
– Το μείζον ζήτημα της κατάρρευσης της εσωτερικής αγοράς και οι τρόποι «επανεκκίνησης» της, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την υποβληθείσα πρόταση της ΠΟΞ στο υπουργείο Παιδείας για τη θεσμοθέτηση περιόδου «Σχολικής Ανάπαυλας» λίγων ημερών το Φεβρουάριο ή το Μάρτιο.