Ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους σε δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη το 2019 μειώθηκε κατά 50% και πλέον το 2019, παρά τη συντριβή του Boeing 737 MAX στην Αιθιοπία, που πήρε μεγάλη δημοσιότητα, επισήμανε χθες Τετάρτη η ολλανδική εταιρεία συμβούλων της αεροπορικής βιομηχανίας To70.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε, την περασμένη χρονιά καταγράφηκαν 86 ατυχήματα και δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη, ανάμεσά τους οκτώ που είχαν συνέπεια να υπάρξουν θάνατοι. Ο συνολικός αριθμός των θυμάτων το 2019 ανήλθε σε 257. Το 2018, είχαν σημειωθεί 160 συμβάντα, ανάμεσά τους 13 μοιραία, με συνολικό απολογισμό 534 νεκρούς, κατά την ίδια πηγή.
Η εταιρεία υπολογίζει πως ο δείκτης θανατηφόρων δυστυχημάτων για τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη ανήλθε σε μόλις 0,18 ανά εκατομμύριο πτήσεων το 2019, ή κατά μέσον όρο σε ένα θανατηφόρο δυστύχημα ανά 5,58 εκατομμύρια πτήσεις. Ο δείκτης κατέγραψε αξιοσημείωτη βελτίωση σε σχέση με το 2018.
Οι αριθμοί των θυμάτων στα δυστυχήματα που εξέτασε η To70 συμπεριλαμβάνουν επιβάτες, μέλη πληρωμάτων και ανθρώπους στο έδαφος.
Η εταιρεία εξετάζει στη μελέτη της, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, όλα τα μεγάλα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται από τις εταιρείες αερομεταφορών σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν λαμβάνει υπόψη στην καταμέτρησή της ατυχήματα και δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται μικρά αεροσκάφη που εκτελούν επιβατικές πτήσεις, όπως είναι για παράδειγμα το Cessna Caravan και ακόμα μικρότερα.
Από τα στοιχεία για το 2019 εξαιρούνται επίσης θύματα σε δυστυχήματα που έγιναν σε στρατιωτικές πτήσεις, εκπαιδευτικές πτήσεις, ιδιωτικές πτήσεις, πτήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων και πτήσεις ελικοπτέρων.
Η To70 σημειώνει πως η αεροπορική βιομηχανία έκανε μεγάλες προσπάθειες το 2019 να αντιμετωπίσει «μελλοντικές απειλές», όπως είναι τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (Unmanned Aerial Vehicles, UAVs) κάθε είδους. Ωστόσο τα δυστυχήματα των αεροσκαφών MAX της Μπόινγκ «υπενθυμίζουν πως είναι ανάγκη να συνεχίσουμε να επικεντρώνουμε την προσοχή μας στα βασικά, που έχουν κάνει την πολιτική αεροπορία τόσο ασφαλή: καλά σχεδιασμένα και καλά φτιαγμένα αεροσκάφη, που χειρίζονται καλά πληροφορημένα και καλά εκπαιδευμένα πληρώματα».
Την 23η Δεκεμβρίου, το διοικητικό συμβούλιο της Μπόινγκ ανακοίνωσε ότι απέπεμψε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου τον Ντένις Μιούλενμπεργκ, έπειτα από τα δύο δυστυχήματα των 737 MAX στην Ινδονησία (Οκτώβριος 2018) και στην Αιθιοπία (Μάρτιος 2019) με συνολικά 346 νεκρούς, που οδήγησαν στην καθήλωση όλων των αεροσκαφών στο έδαφος και στην αναστολή, τουλάχιστον προς το παρόν, της παραγωγής του στα εργοστάσια της Μπόινγκ.
Το ιδιωτικό ίδρυμα Δίκτυο Ασφάλειας της Αεροπορίας (Aviation Safety Network) ανακοίνωσε χθες Τετάρτη πως παρά τη συντριβή του MAX, το 2019 «ήταν μια από τις πιο ασφαλείς χρονιές της ιστορίας για την εμπορική αεροπορία». Οι 157 άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους όταν συνετρίβη το 737 MAX που εκτελούσε την πτήση 302 της Ethiopian Airlines ήταν τα μισά και πλέον θύματα της περασμένης χρονιάς.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι θάνατοι σε δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται αεροσκάφη σε διεθνές επίπεδο μειώθηκαν θεαματικά, παρότι οι πτήσεις αυξήθηκαν. Το 2005, είχαν καταγραφεί 1.015 θάνατοι σε δυστυχήματα στα οποία είχαν εμπλακεί μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη παγκοσμίως, θύμισε το δίκτυο.
Το 2017, η διεθνής πολιτική αεροπορία κατέγραψε την πιο ασφαλή χρονιά στην ιστορία της, με μόλις δύο μοιραία δυστυχήματα, στα οποία ενεπλάκησαν αεροσκάφη με μηχανές turboprop που εκτελούσαν τοπικές πτήσεις (13 θάνατοι) και καμία συντριβή μεγάλου επιβατικού αεροσκάφους.
Την περασμένη εβδομάδα, 12 άνθρωποι σκοτώθηκαν όταν επιβατικό αεροσκάφος Fokker 100 της εταιρείας χαμηλού κόστους Bek Air του Καζακστάν συνετρίβη στην Αλμάτι αμέσως μετά την απογείωσή του. Τον Μάιο, ένα Superjet 100 της ρωσικής κατασκευάστριας Σουχόι πήρε φωτιά καθώς έκανε κατεπείγουσα προσγείωση στο αεροδρόμιο Σερεμέτιεβα της Μόσχας με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 41 άνθρωποι.