Με τη συλλογικότητα, τον εθελοντισμό και τις τοπικές γαστρονομικές παραδόσεις, για 8η συνεχή χρονιά το KOUZINA αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την τουριστική Χαλκιδική.
Το γαστρονομικό δρώμενο πραγματοποιήθηκε στην Ανατολική Χαλκιδική από τις 15 Μαΐου μέχρι και τις 15 Ιουνίου.
Συνέντευξη στην Ελεάνα Κηπουρού
Η διευθύντρια marketing και επικοινωνίας του Προαθωνικού Οργανισμού Τουρισμού Μαρία Πάππα μιλάει στο newsbeast.gr για τις τοπικές μαγειρικές τεχνικές των chef και την κληρονομιά των ντόπιων νοικοκυράδων που μετατράπηκαν σε γαστρονομική παράδοση.
– Κυρία Πάππα για 8η συνεχή χρονιά το KOUZINA αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την τουριστική Χαλκιδική, καθώς άνθρωποι από όλα τα μέρη του πλανήτη για ένα πάνω μήνα μυήθηκαν στις ομορφιές, τα προϊόντα, τις γεύσεις και τις ανθρώπινες σχέσεις των κατοίκων της περιοχής. Τι αίσθηση αφήνει αυτό το μοναδικό όσο και πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ σε εσάς, που είστε ο άνθρωπος που το εμπνεύστηκε και το υλοποιεί κάθε χρόνο;
Η έμπνευση ανήκει στο γυναικείο (κυρίως) στοιχείο της Ανατολικής Χαλκιδικής. Πράγματι, οι γυναίκες «της διπλανής πόρτας» είναι αυτές που υλοποιούν το φεστιβάλ μέσα από την εθελοντική προσφορά των συλλόγων, των οποίων αποτελούν μέλη. Και αυτό – πιστέψτε με – είναι το «μαγικό» της «υπόθεσης KOUZINA»: κάτοικοι της περιοχής βγήκαν από τα σπίτια τους και μετέτρεψαν την καθημερινότητά τους σε τουριστική μορφή – στην προκειμένη περίπτωση οι τοπικές μαγειρικές τεχνικές των chef μας και η κληρονομιά των ντόπιων νοικοκυράδων μετατράπηκαν σε γαστρονομική παράδοση. Αυτό από μόνο του αφήνει σε εμάς, τους επαγγελματίες που κληθήκαμε να προωθήσουμε στον κόσμο τον κόπο και την επένδυση των ντόπιων, την αίσθηση της ιερότητας του εγχειρήματος, του σεβασμού στην ιστορική καταβολή και της σοβαρότητας ενός έργου, το οποίο μιλά με το αποτέλεσμά του, τιμώντας όλους τους συμβαλλόμενους σε αυτό.
– Σε εποχές που ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας δείχνει πως έχει παραδοθεί στην εσωστρέφεια και τον ατομικισμό εξαιτίας της δεινής οικονομικής κατάστασης, πώς καταφέρνετε να εμπνέετε τόσο κόσμο να συνεργήσει εθελοντικά, ως ένα σώμα και μια ψυχή;
Με το αποτέλεσμα του έργου, στο οποίο συμμετέχουν όλοι ανεξαρτήτως κοινωνικής, επαγγελματικής ή οικονομικής προέλευσης, ώστε ο τόπος να είναι αυτός που καρπώνεται τα οφέλη. Ο Προαθωνικός Οργανισμός Τουρισμού κατάφερε με παραδειγματική ταπεινότητα αλλά και πολύ δουλειά να εμπνεύσει τους κατοίκους της Ανατολικής Χαλκιδικής, γιατί μέσω του συλλογικού έργου εφάρμοσε ένα πρόγραμμα επικοινωνίας, όπου ποτέ δεν τέθηκε θέμα «εμείς» και «εσείς»: στην πράξη «είμαστε όλοι στο εμείς», εργάτες με τις ίδιες υποχρεώσεις απέναντι στη φυσική και τουριστική μας κληρονομιά.
– Ποιος είναι αυτός ο αόρατος συνδετικός κρίκος, κατά την γνώμη σας, που κάνει έναν επιτυχημένο ξενοδόχο ή αντίστοιχα έναν επαγγελματία της εστίασης της Ουρανούπολης να συνυπάρχει χωρίς εγωισμούς και άλλες δεύτερες σκέψεις με έναν ανταγωνιστή του ή ακόμη και με μια απλή νοικοκυρά από την Αρναία μέσα σ’ αυτόν τον ένα μήνα του KOYZINA;
Το γεγονός ότι όσο περισσότερο προβάλλεται ο τόπος, τόσο περισσότερο διευρύνεται το τουριστικό πεδίο στην Ανατολική Χαλκιδική, «ανοίγει» η τουριστική περίοδος, εμπλουτίζεται το τουριστικό προϊόν και τοποθετούνται νέοι προορισμοί στον τοπικό τουριστικό χάρτη, οι οποίοι συμπληρώνουν θεματικά τουριστικά παζλ.
Η Αρναία και ο ορεινός όγκος για παράδειγμα εμπλουτίζει περίφημα το «τι θα κάνω» των επισκεπτών της Ουρανούπολης, οι οποίοι πλέον οργανώνουν ημερήσιες αποδράσεις στο βουνό. Η Ουρανούπολη από την άλλη μεριά «γεμίζει» τα κενά των περιπατητών της Ολυμπιάδας, ενώ το Αριστοτελικό Όρος αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς επισκεπτών από ολόκληρο τον κόσμο. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένα γαϊτανάκι δημιουργίας σε όλους τους προορισμούς, το οποίο συνθέτει τον «αναπτυξιακό χορό» της τοπικής τουριστικής δραστηριότητας.
Πριν λίγα χρόνια βέβαια όλη αυτή η δραστηριότητα φάνταζε ουτοπική, δεδομένου ότι η Ανατολική Χαλκιδική έμοιαζε να αποτελεί απλώς έναν προσκυνηματικό σταθμό πριν τον Άθωνα. Μέσω του πολυεπίπεδου έργου χρόνο με το χρόνο η τουριστική πίτα μοιράζεται, ενώ ταυτόχρονα οι ποιοτικές αφίξεις επισκεπτών αυξάνονται.
– Το KOUZINA ανήκει πλέον στο καλεντάρι των διεθνούς φήμης γαστριμαργικών φεστιβάλ. Πιστεύετε πως αυτή η καταξίωση έχει συμβάλει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η Χαλκιδική στα εκατομμύρια επισκεπτών της;
Σαφέστατα. Και αυτό αποδεικνύεται από το άνοιγμα πολλών τουριστικών αγορών της κεντρικής, δυτικής και βόρειας Ευρώπης αλλά και της μεσογειακής λεκάνης σε μια περιοχή της Χαλκιδικής που λόγω των πολλών παραδοσιακών καταλυμάτων και του φυσικού – ιστορικού της ανάγλυφου ο θεματικός τουρισμός ανθεί. Το KOUZINA άλλωστε αποτελεί ένα από τα 18 τουριστικά projects που δημιουργήθηκαν και αναπτύχθηκαν στην περιοχή μετά το 2010, χρονολογία εμφάνισης του Π.Ο.Τ. στην Ανατολική Χαλκιδική. Μέσω αυτής της γαστρονομικής ομπρέλας ο τοπικός πρωτογενής τομέας απογείωσε τη φήμη του, τα ντόπια προϊόντα έγιναν γνωστά (έως και διάσημα), ενώ δημιούργησαν γαστρονομικές ταυτότητες σε πολλές επί μέρους περιοχές, όπως π.χ. «μέλι Αρναίας», «μύδια Ολυμπιάδας», κ.λπ.
– Κλείνοντας και μέχρι το KOUZINA 2019 ποια είναι η στιγμή που σας χάρισε έντονη φόρτιση και δεν θέλετε να την αποχωριστείτε μέσα από το μυαλό σας;
Το KOUZINA μετρά κάθε χρόνο 32 κύριες και 160 παράλληλες εκδηλώσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται από τους τοπικούς επιχειρηματίες, και πάνω από 800 εθελοντές. Παράλληλα στο promo tour, που συνήθως πραγματοποιείται εκτός Ελλάδας, συμμετέχουν δεκάδες chef και νοικοκυρές από κάθε γωνιά της περιοχής. Αντιλαμβάνεσθε ότι αναφερόμαστε σε μια πληθώρα 1.600 εκδηλώσεων KOUZINA, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν τα 8 τελευταία χρόνια, χαρίζοντας σε όλους μας επαγγελματικές εμπειρίες και στιγμές πολυδιάστατης δημιουργίας.
Εκείνο όμως που ποτέ δε θα ξεχάσει κανείς μας είναι η μέρα που άδικα και αναπάντεχα «έφυγε» από κοντά μας η εθελόντρια του φεστιβάλ Ευαγγελία Σαμαρά – Ηλία, 30 ώρες πριν την τελετή λήξης του KOUZINA 2017, η οποία βέβαια δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Προς τιμήν της μνήμης της κάθε τελετή λήξης του KOUZINA θα ονομάζεται «Τελετή Λήξης Ευαγγελία Σαμαρά – Ηλία», για να μας θυμίζει ότι «το KOUZINA χωρίς τους ανθρώπους του δεν μπορεί ποτέ να είναι γιορτή της χαράς και της προσφοράς, για την ακρίβεια δεν μπορεί να είναι ποτέ τίποτα – ούτε στο χώρο ούτε στο χρόνο…».