Έχετε παρατηρήσει ποτέ ότι στα εμπορικά αεροπλάνα επιβιβάζεστε και αποβιβάζεστε πάντα από την αριστερή πλευρά; Σύμφωνα με το Travel + Leisure, αποδεικνύεται ότι υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Πρώτον, η ύπαρξη μιας καθορισμένης πλευράς για την επιβίβαση έχει νόημα από την άποψη της υποδομής του αεροδρομίου. Συνήθως επιβιβάζεστε και αποβιβάζεστε μέσω γεφυρών τζετ, και παρόλο που οι γέφυρες τζετ είναι κινητές για να συγχρονίζονται με διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών, είναι πάντα σχεδιασμένες να συνδέονται στην αριστερή πλευρά του αεροπλάνου.
Με τόσες πολλές πύλες σε κάθε αεροδρόμιο, τα πράγματα θα μπορούσαν να γίνουν λίγο μπερδεμένα αν τα αεροπλάνα μπορούσαν να παραταχθούν δεξιά ή αριστερά της γέφυρας τζετ.
Αλλά γιατί αριστερά, συγκεκριμένα; Κυρίως για λόγους ασφαλείας. «Πολλές λειτουργίες των αεροσκαφών λαμβάνουν χώρα στη δεξιά πλευρά του αεροσκάφους -ανεφοδιασμός με καύσιμα, φόρτωση και εκφόρτωση αποσκευών, τροφοδοσία κ.λπ.», λέει στο Travel + Leisure, ο πρώην πιλότος Dan Bubb, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα στο Λας Βέγκας. «Θα ήταν πολύ επικίνδυνο να επιβιβάζονται και οι επιβάτες από αυτή την πλευρά του αεροσκάφους ενώ κινούνται οχήματα και άλλος εξοπλισμός».
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν η αποβίβαση γίνεται μέσω σκάλας και όχι μέσω γέφυρας τζετ -σε αυτή την περίπτωση, οι επιβάτες και το πλήρωμα πρέπει οπωσδήποτε να κρατηθούν μακριά από κάθε δυνητικά επικίνδυνη δραστηριότητα.
Και η πρακτική της επιβίβασης σε ένα σκάφος από την αριστερή πλευρά στην πραγματικότητα προϋπήρχε εντελώς των αεροπλάνων. Έχετε ακούσει τους όρους «port» και «starboard»; Είναι ναυτικοί όροι που χρησιμοποιούνται για να οριοθετήσουν την αριστερή και τη δεξιά πλευρά ενός σκάφους, αντίστοιχα -και η ετυμολογία του όρου «αριστερή πλευρά», έχει να κάνει με την επιβίβαση από αριστερά.
Πώς υιοθετήθηκε η επιβίβαση στα αεροπλάνα από την αριστερή πλευρά
Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) των ΗΠΑ, ο όρος starboard (δεξί μέρος) προέρχεται από τις παλαιές αγγλικές λέξεις steer (τιμόνι) και bord (η πλευρά ενός σκάφους). Τα παλαιότερα χρόνια, οι ναυτικοί χρησιμοποιούσαν κουπιά για να κατευθύνουν τα σκάφη, και επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες, τα κουπιά τοποθετούνταν στη δεξιά πλευρά του σκάφους. Αυτό σήμαινε ότι όταν ένα σκάφος έμπαινε στο λιμάνι, η αριστερή του πλευρά βρισκόταν δίπλα στην αποβάθρα.
Ως εκ τούτου, η αριστερή πλευρά ενός σκάφους έγινε γνωστή ως η πλευρά φόρτωσης ή «αριστερή πλευρά», δεδομένου ότι η φόρτωση επιβατών και φορτίου γινόταν από αυτή την πλευρά. Επειδή όμως η δεξιά και η αριστερή πλευρά ακούγονται αρκετά παρόμοια, οι ναυτικοί άλλαξαν την ονομασία της αριστερής πλευράς σε «λιμάνι» για να αποφύγουν τυχόν παρεξηγήσεις. Σε μια ενδιαφέρουσα ανατροπή, μπορούμε πλέον να επιβιβαστούμε σε πλοία και από τις δύο πλευρές του σκάφους, αλλά στα αεροπλάνα, έχουμε κολλήσει στην αριστερή πλευρά.
Στο τέλος της ημέρας, δεν ήταν ένας μόνο παράγοντας που οδήγησε στο έθιμο της επιβίβασης από την αριστερή πλευρά του αεροπλάνου, αλλά μάλλον μια συρροή πολλαπλών παραγόντων. Τελικά, καταλήγει στην υλικοτεχνική υποδομή και την ασφάλεια, όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα.
Οι γέφυρες των τζετ είναι πάντα σχεδιασμένες έτσι ώστε να ταιριάζουν με την αριστερή πλευρά των αεροσκαφών, και με την επιβίβαση των επιβατών από την αριστερή πλευρά των αεροσκαφών, η δεξιά πλευρά είναι διαθέσιμη για άλλες δυνητικά επικίνδυνες δραστηριότητες, από τη φόρτωση φορτίου μέχρι τον ανεφοδιασμό με καύσιμα.