«Οδεύουμε προς ένα εκπαιδευτικό μοντέλο αρκετά πιο ανθρωποκεντρικό» τονίζει ο διευθυντής πληροφορικής του Media Lab του MIT Μιχάλης Μπλέτσας, επισημαίνοντας πως ύστερα από 200 χρόνια εκπαίδευσης βασισμένης στο μοντέλο της βιομηχανικής επανάστασης, η τεχνολογία αρχίζει επιτέλους να αλλάζει δραστικά τα πράγματα.

«Το κυρίαρχο εργαλείο των δημιουργικών ανθρώπων είναι οι υπολογιστές. Όπως παλαιότερα είχαμε κιμωλία, μολύβι και χαρτί, τώρα χρειάζεται να έχουμε υπολογιστές. Εκεί δημιουργούμε, εκεί γράφουμε, εκεί διαβάζουμε» σημείωσε ο κ. Μπλέτσας, σε δηλώσεις του στο περιθώριο ομιλίας του στο Κολλέγιο Ανατόλια για τις εφαρμογές της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.

Εξηγώντας το ανθρωποκεντρικό εκπαιδευτικό μοντέλο, στο οποίο -κατά την εκτίμησή του- οδεύουμε, επεσήμανε πως πρόκειται για ένα μοντέλο «που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη δημιουργικότητα, κάνει τις ιδιαιτερότητες κάθε ανθρώπου πλεονεκτήματα, αντί για μειονεκτήματα, κάνει τους μαθητές να ανακαλύπτουν τη γνώση, αντί να τη δέχονται και να τη χωνεύουν έτοιμη και καθιστά τον δάσκαλο, αρωγό, σύμβουλο και λιγότερο αυθεντία».

Ειδικά στη θετική εκπαίδευση, σημείωσε, έχει αρχίσει ήδη να εφαρμόζεται το μοντέλο της αντεστραμμένης τάξης. Αντί οι μαθητές να έρχονται να ακούσουν τις διαλέξεις από την αυθεντία καθηγητή και στη συνέχεια να πηγαίνουν σπίτι τους ή στη βιβλιοθήκη για να κάνουν τις ασκήσεις, να λύσουν κάποια προβλήματα μόνοι τους, πλέον, με τη χρήση της τεχνολογίας, μπορούν να ακούσουν διαλέξεις πολύ καλύτερης ποιότητας από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, εξήγησε.

Στη συνέχεια, οι σπουδαστές μπορούν να έρθουν στην τάξη, να ακούσουν τις διαλέξεις με τον δικό τους ρυθμό, να έχουν αλληλεπίδραση με τους καθηγητές και με τους συμμαθητές τους, ανέφερε, επισημαίνοντας πως το ΜΙΤ είναι πρωτοπόρο στον συγκεκριμένο τομέα μιας και άρχισε να «μοιράζεται» τα υλικά του από το 2002.

Ο Μιχάλης Μπλέτσας ήταν μέλος της κύριας τεχνικής και σχεδιαστικής ομάδας της πρωτοβουλίας «Ένα laptop για κάθε παιδί» που κατασκεύασε το πρωτοποριακό, βραβευμένο «XO laptop». Στόχος της πρωτοβουλίας ήταν να εξισορροπήσει τις ευκαιρίες για τα παιδιά, «τον πιο πολύτιμο πόρο μιας κοινωνίας», όπως χαρακτηριστικά είπε.

«Την περασμένη δεκαετία, όμως, το κυρίαρχο μοντέλο ήταν, αντί να έχει το κάθε παιδί έναν υπολογιστή, να έχουμε -επειδή ήταν ακριβοί οι υπολογιστές- ένα εργαστήριο κάπου στην άλλη άκρη του σχολείου και να πηγαίνουν τα παιδιά εκεί μια φορά την εβδομάδα και μετά να κάνουμε βαθυστόχαστες μελέτες του γιατί οι υπολογιστές δεν βοηθάνε στην εκπαίδευση» ανέφερε.

Μετά την πρωτοβουλία «Ένα laptop για κάθε παιδί» η συζήτηση άλλαξε, τόνισε ο κ. Μπλέτσας και πρόσθεσε πως κανείς δεν αμφισβητεί την αναλογία «ένας υπολογιστής για ένα παιδί», ενώ έπεσε πολύ και το κόστος τους. «Όταν ξεκινήσαμε, ένα μέσο laptop έκανε 1.000 δολάρια, τώρα ένα μέσο laptop κάνει 350. Βρίσκει κανείς laptop πλήρους λειτουργικότητας με 200 δολάρια, επομένως νομίζω ότι ήταν μια πολύ επιτυχημένη ενέργεια» σημείωσε.

O κ. Μπλέτσας μίλησε στο Κολλέγιο Ανατόλια για τις εφαρμογές της τεχνολογίας στην εκπαίδευση στο πλαίσιο των εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων του Κέντρου Εκπαίδευσης STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) του Κολλεγίου, ο πρόεδρος του οποίου δρ. Πάνος Βλάχος σημείωσε πως στόχος του Κέντρου είναι η προώθηση ενός καινοτόμου για τα ελληνικά δεδομένα μοντέλου εκπαιδευτικής διαδικασίας, το οποίο οδηγεί τον μαθητή στη διερευνητική μάθηση μέσω εργαστηριακών δραστηριοτήτων.

Σε δηλώσεις του στο περιθώριο της εκδηλώσεις, ο κ. Μπλέτσας αναφέρθηκε και στην ελληνική εκπαίδευση, χαρακτηρίζοντάς την «τοξική» και το ελληνικό πανεπιστήμιο «έναν από τους μεγαλύτερους καταστροφείς μυαλών στον πλανήτη», ενώ προέτρεψε τους νέους να φύγουν για λίγο στο εξωτερικό, τονίζοντας ότι «είναι ότι καλύτερο μπορεί να τους συμβεί».

Αναφέρθηκε στα πρόσφατα γεγονότα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, επισημαίνοντας ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός πήρε τηλέφωνο τον πρύτανη Θεόδωρο Φορτσάκη για να τού δώσει συγχαρητήρια για την ομαλή διεξαγωγή της Συγκλήτου και σημείωσε: «Η τραγωδία αυτής της χώρας είναι ότι αντί για όραμα, χαιρόμαστε για το αυτονόητο, αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αυτή τη χώρα πια. Έχουμε αντικαταστήσει τα οράματα προς τα εμπρός με το αυτονόητο».

Ο κ. Μπλέτσας υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν δουλειές για επιστήμονες και «η ανάπτυξη είναι καφενεία, εστιατόρια» και πρόσθεσε: «Πρέπει να βγουν να δουν πώς γίνονται οι δουλειές έξω, τι επιχειρήσεις υπάρχουν έξω, δεν θα αλλάξει αλλιώς αυτό το μέρος. Και προφανώς επειδή δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις -ξέρετε δεν θα διώξουμε το μνημόνιο και θα έρθει η ανάπτυξη ξαφνικά όπως θέλουν πολλοί να βαυκαλίζονται- καλό θα είναι να μην καταστρέφονται τα παιδιά» ανέφερε.

Στο ελληνικό πανεπιστήμιο, κατά τον ίδιο, μπαίνουν τα καλύτερα μυαλά γιατί το σύστημα εισαγωγής είναι κακό, αλλά δίκαιο, ωστόσο ελάχιστοι από τους φοιτητές διαπρέπουν. «Αυτοί που μπαίνουν στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, οι περισσότεροι από αυτούς, θα μπορούσαν να μπουν και στο ΜΙΤ. Δείτε τις καριέρες των ανθρώπων που αποφοιτούν από το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου και αυτών που αποφοιτούν από το αντίστοιχο του ΜΙΤ. Ίδια ποιότητα ανθρώπου. Επομένως κάποια στιγμή θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα να δούμε πως θα πάμε μπροστά» υπογράμμισε.

Στην ερώτηση δε, αν θα δεχόταν να αναλάβει θέση σε ελληνικό πανεπιστήμιο, απάντησε: «Δεν είμαι αρκετά πλούσιος για να το κάνω».