Σταδιακή μείωση του όγκου των ανεπιθύμητων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, παρατηρεί, τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία κυβερνο-ασφάλειας Symantec η οποία σε έκθεσή της υποστηρίζει πως τα spam e-mails δεν… σβήνουν από τον διαδικτυακό χάρτη απλά έχει ξεκινήσει μάλλον η μετεξέλιξή της, με στόχευση πλέον στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η έκθεση «Symantec Internet Security Threat Report» αναφέρει, ότι τα spam που αφορούν στα e-mails των επιχειρήσεων, μειώθηκαν οριακά κατά 3%, από 30 δισεκατομμύρια spam e-mails ανά ημέρα το 2012 σε 29 δισεκατομμύρια το 2013. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει διαφορετικούς τύπους spam, από δημοφιλείς δίαιτες, φαρμακευτικά προϊόντα, προϊόντα που αφορούν τους ενήλικες και σελίδες γνωριμιών, τα οποία μπορούν να γίνουν απλώς ενοχλητικά, έως σαφώς πιο επικίνδυνα spam, τα οποία περιέχουν επισυναπτόμενα αρχεία που μεταφέρουν κακόβουλο λογισμικό (malware).
Το δεύτερο είδος spam γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλές. Σύμφωνα με την έκθεση, πολλοί spammers που κατά το παρελθόν περιορίζονταν να χρησιμοποιούν δίκτυα (botnets) για να μεταδώσουν ευρέως τα ενοχλητικά spam τους, τώρα έχουν επικεντρωθεί στη δημιουργία κακόβουλου λογισμικού.
Η Symantec επισημαίνει, ότι τα spam που υπάρχουν σήμερα, δεν διαδίδονται μόνο μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Δεδομένου ότι εκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι πάροχοι έχουν βελτιωθεί στην ανίχνευση και στο φιλτράρισμα των spam, οι spammers στράφηκαν πλέον στα κοινωνικά δίκτυα, όπου θεωρούν ότι έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να δράσουν χωρίς να τους εντοπίσουν.
Σύμφωνα με την έκθεση «Nexgate’s 2013 State of Social Media Spam Report», μία στις 200 αναρτήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι spam, ενώ το 5% όλων των εφαρμογών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμπεριέχουν κάποιου είδους spam. Έχει ήδη παρατηρηθεί ότι οι spammers έχουν διεισδύσει σχεδόν σε κάθε κοινότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Twitter, το Facebook, το YouTube, το Pinterest, το Tumblr κ.α.
Τα κοινωνικά δίκτυα, παρέχουν ιδανικό καταφύγιο στους spammers εξαιτίας της τεράστιας απήχησης τους, καθώς μία ανάρτηση μπορεί να τη δουν χιλιάδες χρήστες, σε σύγκριση με ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο θα φτάσει σε έναν μόνο χρήστη τη φορά. Επιπλέον, αυτά τα spam στα κοινωνικά δίκτυα δύσκολα ανιχνεύονται και μπορεί να περιλαμβάνουν από συνδέσμους με ψεύτικους λογαριασμούς μέχρι εφαρμογές που περιέχουν spam.
Αρχικά, πολλοί spammers βασίστηκαν σε ψεύτικους λογαριασμούς (accounts) για να χειριστούν το spam, αλλά πρόσφατα παρατηρείται, ότι όλο και περισσότερα spam προέρχονται από λογαριασμούς που ανήκουν σε πραγματικούς χρήστες. Σύμφωνα με τη Symantec, λογαριασμοί που διαθέτουν απλοί χρήστες, αλλά και δημόσια πρόσωπα, έχουν πια εκτεθεί και εν αγνοία τους μεταφέρουν spam σε άλλους.