Τη δημοφιλέστατη εφαρμογή τη μάθαμε μόλις πρόσφατα στη χώρα μας, κι αυτό από την είδηση ότι οι δύο δημιουργοί της απέρριψαν την προσφορά των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έκανε το Facebook για να την αποκτήσει!
Παρά το γεγονός ότι το είχαμε συμπεριλάβει στις καλύτερες εφαρμογές για iPhone, το Snapchat δεν είχε πιάσει στην Ελλάδα, τουλάχιστον όχι με τον καταιγιστικό και ολοκληρωτικό τρόπο που κατέλαβε Ευρώπη και ΉΠΑ!
Γιατί όμως ο κολοσσός της κοινωνικής δικτύωσης αποφάσισε να δαπανήσει τον πακτωλό των χρημάτων για να περιέλθει στην κατοχή του το Snapchat;
Μα για την ασύλληπτη επιτυχία που γνωρίζει η εφαρμογή social media, η οποία επιτρέπει στους χρήστες της να ανταλλάσσουν περιεχόμενο (μηνύματα, φωτογραφίες, βίντεο κ.λπ.) που αυτοκαταστρέφεται 10 μόλις δευτερόλεπτα μετά τη λήψη του!
Το «Mission Impossible» γίνεται λοιπόν πραγματικότητα μέσω του Snapchat, που με το χαρακτηριστικό αυτό έδωσε νέα ώθηση στην απιστία και το άσεμνο περιεχόμενο, παρέχοντας το ιδανικό περιβάλλον στον χρήστη να κρύβει τα ανήθικα ή έκνομα ίχνη του μέσω της αυτοκαταστροφής τους.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: στο περιβάλλον του Snapchat καμία φωτογραφία ή μήνυμα δεν αναρτάται πουθενά και δεν μπορεί να οριστεί ως «δημόσιο». O χρήστης δεν μπορεί να ψάξει για φίλους στην κοινωνική πλατφόρμα, πρέπει να γνωρίζει υποχρεωτικά το username ή τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου.
Κι εδώ ακριβώς εδράζεται η προτίμηση που δείχνουν σε αυτό οι χρήστες, κυρίως το εφηβικό κοινό, στα δύο και πλέον χρόνια λειτουργίας του, έναντι όλων των άλλων «παραδοσιακών» πλέον κοινωνικών δικτύων, όπως το Facebook και το Instagram: στην απόλυτη διακριτικότητα! Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι φωτογραφίες που μοιράζονται οι χρήστες διαγράφονται σε 1-10 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που θα γίνει η προβολή τους στην οθόνη της συσκευής του παραλήπτη (η διάρκεια ζωής του λεγόμενου «snap» ορίζεται από τον χρήστη).
Το πλαίσιο αυτό της εφαρμογής ανταλλαγής στιγμιαίων μηνυμάτων είναι που φέρνει πια νέα ήθη και έθιμα στις ερωτικές σχέσεις, αφού ο ακρογωνιαίος λίθος της ηλεκτρονικής αυτής επικοινωνίας δεν είναι άλλος από το σεξουαλικό περιεχόμενο: με τα «πειστήρια» να γίνονται στάχτη αμέσως μόλις τα απολαύσεις, ούτε «έγκλημα» υπάρχει ούτε και αδιάκριτα μάτια θα δουν ποτέ την επικοινωνία. Κι όταν λέμε «αδιάκριτα μάτια», οι απανταχού χρήστες ξέρουν καλά ότι αυτά δεν είναι άλλα από της συντρόφου τους!
Το Snapchat αφορά αποκλειστικά σε συσκευές smartphone και tablet, μεταφέρει περιεχόμενο με τη μορφή γραπτού μηνύματος (κείμενο, εικόνα, βίντεο) και έβαλε ήδη φωτιά στα ερωτικά ήθη, αφού περισσότερες από 350 εκατομμύρια φωτογραφίες στάλθηκαν (και αυτοκαταστράφηκαν φυσικά) τον Σεπτέμβριο του 2013! Και για να βάλουμε τα νούμερα στη σωστή προοπτική τους, η δημοφιλέστατη πλατφόρμα Instagram μετρά «μόλις» 55 εκατομμύρια εικόνες μηνιαίως.
Ο χαρακτήρας αυτός του εφήμερου που υπόσχεται το Snapchat έχει εκτοξεύσει στην κορυφή το λεγόμενο «sexting» (sex + texting), τα μηνύματα κινητού δηλαδή με σαφές σεξουαλικό περιεχόμενο: όταν τίποτα δεν καταγράφεται και δεν αναμεταδίδεται, τότε τίποτα δεν έχει συμβεί. Τα «ακατάλληλα» δεδομένα είναι λοιπόν ασφαλή, κάτι που έχουν καταλάβει οι χρήστες και του δίνουν να καταλάβει, με το φαινόμενο να παίρνει τη μορφή επιδημίας, όπως ισχυρίζονται τώρα οι ειδικοί αναλυτές.
Στην απόλυτη ελευθερία να εκφράζεσαι κυριολεκτικά όπως θέλεις είναι που βλέπουν τη δύναμη του Snapchat οι δύο εμπνευστές του, ο 23χρονος Evan Spiegel και ο 25χρονος Bobby Murphy, αμφότεροι απόφοιτοι του περίφημου Πανεπιστημίου Στάνφορντ, οι οποίοι ξεκίνησαν την ηλεκτρονική περιπέτεια το 2011. Οι δυο τους υποβαθμίζουν βέβαια τον ρόλο του σεξ στην όλη επιτυχία του εγχειρήματος, αφού πέρα από τα ερωτικού τύπου μηνύματα, δημοφιλής παραμένει η ανταλλαγή μηνυμάτων κάθε είδους.
Εντός αγοράς πάντως, είναι ακριβώς η ανωνυμία της επικοινωνίας και το απόρρητο των ηλεκτρονικών ανταλλαγών (μέσω της οριστικής εξαφάνισης του μηνύματος!) που προσφέρει το Snapchat που το έχουν μετατρέψει τους τελευταίους μήνες σε μια «λαχταριστή» επιχείρηση της βιομηχανίας τεχνολογίας, με τους κολοσσούς της Silicon Valley να το έχουν βάλει στο στόχαστρο.
Οι ιδιοκτήτες του αρνούνται ωστόσο να το πουλήσουν ακόμα και είναι σίγουρο ότι κάτι ξέρουν. Πώς αλλιώς να εξηγήσεις το γεγονός ότι είπαν το μεγάλο «όχι» στην πρόταση εξαγοράς του Snapchat από το Facebook ύψους 3 δισ. δολαρίων;