Μια ομάδα ρομπότ-παικτών από την Ιαπωνία και μια άλλη από τη Γερμανία αναδείχτηκαν νικήτριες στους δύο τελικούς των παγκοσμίων αγώνων ποδοσφαίρου Robocup 2013 για ρομπότ με μέγεθος ενηλίκων και εφήβων αντίστοιχα. Ήταν άλλη μία ένδειξη για τις συνεχείς προόδους της ιαπωνικής και της γερμανικής ρομποτικής βιομηχανίας.
Στους διεθνείς αγώνες, που ξεκίνησαν το 1997 με ιαπωνική πρωτοβουλία και φέτος πραγματοποιήθηκαν στο Αϊντχόβεν της Ολλανδίας, συμμετείχαν πάνω από 1.000 ρομπότ και ρομποτικές ομάδες από 40 χώρες, οι οποίες διαγωνίστηκαν σε διάφορες κατηγορίες, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η Ελλάδα συμμετείχε με δύο ομάδες, τους «Κουρήτες» του Πολυτεχνείου Κρήτης και την «Πανδώρα» του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η ομάδα «Κουρήτες» συμμετέχει ανελλιπώς στο ρομποτικό «Μουντιάλ» από το 2006 (στην κατηγορία προκαθορισμένης πλατφόρμας) και έχει πάρει το όνομά της από την ελληνική μυθολογία. Αποτελεί δημιούργημα του Εργαστηρίου Προγραμματισμού και Τεχνολογίας Ευφυών Υπολογιστικών Συστημάτων του Τμήματος Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης, με επικεφαλής και επιστημονικό υπεύθυνο τον επίκουρο καθηγητή Μιχάλη Λαγουδάκη.
Το ρομποτικό όχημα διάσωσης που συμμετέχει από το 2008 στους αγώνες Robocup στη σχετική κατηγορία, αποτελεί δημιούργημα της ομάδας Pandora (Program for the Advancement of Non Directed Operating Robotic Agents) του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΤΗΜΜΥ) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου.
Αναλυτικότερα στην ανδρική κατηγορία ανθρωποειδών ρομπότ (με ύψος τουλάχιστον 1,30 μέτρων), που προσελκύει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον της κοινής γνώμης, στον τελικό η ιαπωνική ρομποτική ομάδα JoiTech επικράτησε της ταϊβανέζικης HuroEvolution AD με 4-3 σε ένα συναρπαστικό αγώνα που κρίθηκε στα πέναλτι.
Στην εφηβική κατηγορία ανθρωποειδών ρομπότ (με ύψος 90 έως 120 εκατοστών), η γερμανική ομάδα NimbRo TeenSize, δημιούργημα ερευνητών του πανεπιστημίου της Βόννης, επικράτησε εύκολα με 4-0 της ιαπωνικής CIT Brains Teen, σε ένα αγώνα που χαρακτηρίστηκε από πολλά τεχνικά προβλήματα και για τις δύο ομάδες. Η ίδια γερμανική ομάδα είχε νικήσει και πέρυσι στους τελικούς που είχαν γίνει στο Μεξικό.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς, από τη στιγμή που ξεκινούσε οποιοδήποτε παιγνίδι, οι παίκτες-ρομπότ λειτουργούσαν αυτόνομα και δεν επιτρεπόταν πλέον καμία διορθωτική ανθρώπινη παρέμβαση. Εξαίρεση γινόταν όταν ένα ρμοπόρ έπρεπε να αποσυρθεί, προσωρινά ή μόνιμα, λόγω τεχνικής βλάβης ή όταν ο διαιτητής απέβαλε ένα ρομποτικό παίκτη για σκληρό παίξιμο σε αντίπαλό του. Τα ρομπότ της ίδιας ομάδας μπορούν συνήθως να επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω ασύρματων διαδικτυακών επικοινωνιών, ενώ ορισμένοι παίκτες δεν έχουν ανθρωποειδές κεφάλι, αλλά μόνο μια κάμερα στην θέση αυτή.
Οι αγώνες Robocup 2014 θα διεξαχθούν στη Βραζιλία. Ο φιλόδοξος στόχος των διοργανωτών των αγώνων Robocup είναι έως το 2050 μια ρομποτική ποδοσφαιρική ομάδα να έχει εξελιχτεί τόσο πολύ, ώστε να καταφέρει να «κοντράρει» στα ίσια -και, γιατί όχι, να νικήσει- την παγκόσμια πρωταθλήτρια ανθρώπινου ποδοσφαίρου.
Όπως παραδέχτηκε ο μηχανικός Μαρσέλ Μισούρα της νικήτριας γερμανικής εφηβικής ομάδας NimbRo, «για να είμαστε ειλικρινείς, νομίζω πως οποιοσδήποτε τρίχρονος θα μπορούσε να νικήσει οποιαδήποτε ομάδα ανθρωποπειδών ρομπότ».
Κατά κοινή ομολογία, τα μεγάλα δίποδα ανθρωποειδή ρομπότ είναι ακόμη πολύ αδέξια και το παιγνίδι τους δεν προσφέρει θέαμα, αντίθετα με τα μικρά ρομπότ που τρέχουν σαν σβούρες στο γήπεδο, σε σημείο που οι θεατές δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν την μπάλα. Στο λεγόμενο «πρωτάθλημα προκαθορισμένης πλατφόρμας», όλες οι ομάδες χρησιμοποιούν μικρά ανθρωποειδή ρομπότ της εταιρίας Aldebaran Robotics και νικά εκείνη που έχει αναπτύξει το καλύτερο λογισμικό.