Η εταιρεία Joby Aviation μόλις παρέδωσε στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ το πρώτο ηλεκτρικό «αεροταξί» της τεχνολογίας eVTOL και έχει στόχο να αλλάξει τις μετακινήσεις, ιδιαίτερα στις πόλεις, ώστε να είναι πιο εύκολες και φιλικές προς το περιβάλλον.
Η επίσημη παρουσίαση έγινε στις 25 Σεπτεμβρίου μπροστά σε 300.000 άτομα στην ιστορική αεροπορική βάση Edwards της Καλιφόρνια, όπου έκανε ντεμπούτο το 1942 το μαχητικό Bell P-59 Airacomet και το υπερηχητικό Bell X-1, που έσπασε το φράγμα του ήχου το 1947.
Σύμφωνα με την αρθρογράφο του Business Insider, Taylor Rains, η παράδοση αποτελεί μέρος σύμβασης ύψους 131 εκατομμυρίων δολαρίων της Joby Aviation με το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας και σε λίγα χρόνια αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά, για χρήση και από τους πολίτες.
Τι είναι το πολλά υποσχόμενο ηλεκτρικό «αεροταξί»
Οι δοκιμές για ηλεκτρικό «αεροταξί» ξεκινούν πριν το 2020 από την Joby Aviation, όμως όλες οι πτήσεις διεξάγονται με αυτόματο πιλότο και χειριστή από το έδαφος για λόγους ασφαλείας. Εντούτοις, τον Ιούνιο παρασκευάζεται το πρώτο πρωτότυπο αεροσκάφος και αμέσως παίρνει ειδικό πιστοποιητικό αξιοπλοΐας από τις αμερικανικές υπηρεσίες, για να διεξάγει πτητικές δοκιμές.
Το συγκεκριμένο eVTOL μοιάζει με τεράστιο drone, χωράει πέντε άτομα -έναν πιλότο και τέσσερις επιβάτες-, έχει έξι έλικες, 12 μπαταρίες, πετάει σχεδόν αθόρυβα και μπορεί να ταξιδέψει έως και 100 μίλια με μία μόνο φόρτιση, αλλά και να φτάσει σε τελικές ταχύτητες 200 μιλίων την ώρα.
Μάλιστα, κάθε έλικας χρησιμοποιεί δύο μπαταρίες, ως δικλείδα ασφαλείας, σε περίπτωση που κάποια σταματήσει. «Υπάρχουν συνολικά τέσσερα πακέτα μπαταριών στο αεροπλάνο, αλλά ακόμα κι αν χάσετε μια μπαταρία, είναι δεδομένο ότι ο κινητήρας μπορεί να παράγει όλη την κανονική του ώθηση», επισημαίνει σχετικά ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Joby, JoeBen Bevirt.
Μέχρι στιγμής, έχουν πετάξει τέσσερα άτομα με το συγκεκριμένο αεροσκάφος και έκαναν δοκιμές, όπως κατακόρυφη απογείωση, επιτάχυνση, μετάβαση από αιώρηση σε πτήση προς τα εμπρός, επιβράδυνση και προσγείωση. Στη θεωρία μπορεί να μοιάζουν δύσκολες, όμως ο επικεφαλής των δοκιμών, James Denham, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «έχοντας βοηθήσει στο σχεδιασμό και τη δοκιμή των ελέγχων πτήσης για μια μεγάλη ποικιλία αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων και των τριών παραλλαγών του F-35 Joint Strike Fighter, τίποτα δεν συγκρίνεται με την απλότητα και τη χάρη του».
Πότε κυκλοφορεί και πώς θα επηρεάσει τις μετακινήσεις
Η Joby Aviation αναμένει το 2025 να βγάλει σε κυκλοφορία για το ευρύ κοινό το ηλεκτρικό «αεροταξί» της, όμως μέχρι στιγμής όλες οι δοκιμές αφορούν στρατιωτική χρήση, αφού η εταιρεία στηρίζεται για χρηματοδότηση κυρίως στο αμερικανικό δημόσιο.
Εντούτοις, αναφέρει ότι πλέον απομένουν οι δοκιμαστικές πτήσεις «για να αποδειχθούν οι δυνατότητες του αεροσκάφους σε ρεαλιστικές συνθήκες αποστολής», με τους πιλότους να προέρχονται από την Joby Aviation και την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία.
Έτσι, αναμένεται να διαθέσει σύντομα στην αγορά το αεροσκάφος, το οποίο θα χρεώνει όπως η Uber Black, η εταιρεία ταξί που προσφέρει υπερπολυτελή αυτοκίνητα για μετακινήσεις, στο ανάλογο κόστος.
Σύμφωνα με τον JoeBen Bevirt, ο χαμηλός θόρυβος που παράγει το eVTOL θα είναι αναστεναγμός ανακούφισης για τους κατοίκους της πόλης, ειδικά σε περιοχές που πετούν συχνά ελικόπτερα. Θα επιτρέπει λοιπόν, εύκολες μετακινήσεις και πιο φιλικές προς το περιβάλλον, λόγω του μικρού αντίκτυπου που έχει από τα καύσιμα του.
Ποια είναι η Joby Aviation
Η Joby Aviation μπορεί να είναι άγνωστη στο ευρύ κοινό, όμως ιδρύθηκε το 2009 και αναπτύσει το eVTOL για πάνω από μια δεκαετία. Τα πρώτα χρόνια ξεκίνησε συνεργασία με την NASA σε έργα ηλεκτρικών πτήσεων και τελικά έλαβε οικονομική υποστήριξη από την JetBlue Airways.
Το σημείο που αναπτύχθηκε κατακόρυφα όμως, είναι όταν επενδύει το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας, το οποίο πείθει την Toyota να κάνει κι αυτή επένδυση, ως βασικός βοηθός στον σχεδιασμό της εργοστασιακής διάταξης του eVTOL και να αναλάβει την συνολική διαδικασία παραγωγής.
Πλέον, η Joby Aviation διαθέτει συμβόλαιο αξίας 131 εκατομμυρίων δολαρίων με τον αμερικανικό στρατό και σε περίπτωση που το έργο της προχωρήσει, τότε όχι μόνο θα ανανεώσει την σύμβαση, αλλά θα βγει δυνατά στην αγορά, ώστε να λάβει πρόσθετη χρηματοδότηση και να κάνει προσβάσιμο στο κοινό το eVTOL.