Όταν τον περασμένο Μάιο η Premier League ανακοίνωνε επίσημα το συνολικό πακέτο για τα τηλεοπτικά δικαιώματα της περιόδου 2019-2022 σε Αγγλία και υπόλοιπο κόσμο, ύψους σχεδόν δέκα δισεκατομμυρίων λιρών, ουδείς αντιμετώπισε την είδηση με έκπληξη.
Βασιλιάς των τηλεοπτικών deals, άλλωστε, στην δεκαετία που μας πέρασε, χρόνια ολόκληρα μπροστά από τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες λίγκες της Ευρώπης, το κορυφαίο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου προοδεύει διαρκώς στον τομέα της προώθησης και της ζήτησής του.
Μόλις πριν από λίγες μέρες, η σουηδική εταιρεία παραγωγής NENT, αγόρασε τα δικαιώματα της Premier για λογαριασμό όλων των σκανδιναβικών κρατών για την εξαετία 2022-2028, καταβάλλοντας δύο δισεκατομμύρια δολάρια. Ο παραδοσιακός τρόπος διανομής των αγώνων της, με ενδιάμεσο πάροχο δηλαδή που τους φέρνει στα σπίτια των απανταχού θεατών της, αποδίδει τα μέγιστα και της αποφέρει ευημερία, που την ενθαρρύνει να ψάχνεται συνεχώς για το βήμα παραπάνω.
Κάπως έτσι, με το στάτους του θιασώτη στο να προλαβαίνει τις εξελίξεις και να ιππεύει το κύμα της μόδας στο κατώτατο σημείο κλιμάκωσης, η Premier είναι έτοιμη να λανσάρει το μέλλον, στον τρόπο με τον οποίον βλέπουμε μπάλα και να αναγάγει το ποδοσφαιρικό θέαμα σε κινηματογράαφική διαδικασία.
Η υπόσχεση του «Premflix»
Ο επί έναν χρόνο CEO της Λίγκας, Ρίτσαρντ Μάστερς, που ανέλαβε μόνιμα τον περασμένο Δεκέμβριο μετά από πολύμηνη παρουσία σε χρέη υπηρεσιακού, ανακοίνωσε από τα νεοσύστατα κεντρικά γραφεία στο Λονδίνο την ιδέα για το ιδιωτικό κανάλι της Premier League. Το μέσο που θα την μετατρέψει από διανομέα, σε αυθεντικό παραγωγό περιεχομένου, με απευθείας διαμοιρασμό στο κοινό της.
Η έμπνευση του project αποπνέει ασφαλώς από τον πρωτοπόρο του είδους, το Netflix, την υπηρεσία που μετατράπηκε από ένα ηλεκτρονικό βίντεο κλαμπ, σε πλατφόρμα on-demand streaming και έφτασε σε σημείο να αντικαθιστά τους απαρχαιωμένους παραγωγούς του Χόλυγουντ. Αμύθητα έσοδα, τεράστιο πλέγμα δραστηριοτήτων και ένα δραστικό συμβολικό κεφάλαιο στην pop culture του σήμερα, παράγοντες που ωθούν συνεταιρισμούς από άλλα πεδία να την λάβουν ως παράδειγμα, όπως η Premier League.
Ομάδες και κοινό έχουν μόνο να κερδίσουν
Ο δρόμος του μελλοντικού αποκλειστικού καναλιού είναι γεμάτος με οφέλη. Το σύστημα υπόσχεται πολλαπλά έσοδα για την Λίγκα, αναλόγως πιο ακριβά συμβόλαια για τις είκοσι ομάδες και ακόμα πιο ιδανικά, χαμηλότερο κόστος για τους φιλάθλους. Μέχρι τώρα, εντεταγμένα σε κάποιο πακέτο τηλεπικοινωνιών ή αθλητικών προϊόντων, το αντίτιμο ήταν υψηλότερο για κάθε τηλεθεατή. Πλέον, η συνδρομή θα πηγαίνει απευθείας στα ταμεία της πλατφόρμας και αυτό θα εγγυάται χαμηλότερες τιμές, που φτάνουν και περισσεύουν για να αυξήσουν κατακόρυφα τα κέρδη.
Στα χνάρια των μεγάλων Λιγκών και το παράδειγμα του NBA
Η Premier αυτή την φορά δεν θα κάνει την αρχή. Την έχουν προλάβει ως προς αυτήν την κατεύθυνση λίγκες όπως το NFL, το πρωτάθλημα του Μπέιζμπολ στις ΗΠΑ, η UEFA (χωρίς εντυπωσιακά αποτελέσματα) και φυσικά το NBA, που με το «NBA TV» αποτελεί τον πόλο προσέλκυσης της Premier για να αλλάξει ρότα.
Το παράδειγμά του έχει ενδιαφέρον αν προσαρμοστεί στα δικά της δεδομένα: Οι ιθύνοντες του συνεταιρισμού έχουν θέσει συνδρομή δέκα δολάρια τον μήνα στους χρήστες. Με βάση ότι πάνω από 200 εκατ. άνθρωποι παγκοσμίως πληρώνουν για να παρακολουθούν Premier League, αντίστοιχο ποσό μηνιαίως θα απέφερε έσοδα 24 δισεκατομμύριων δολαρίων τον χρόνο. Ήτοι, υπερδιπλάσιο ποσό από αυτό που της αποφέρει η τρέχουσα συμφωνία-ρεκόρ στα χρονικά του ποδοσφαίρου. Ταυτόχρονα, με τον μέσο όρο των φιλάθλων να πληρώνει περίπου 30 δολάρια/λίρες/ευρώ στο ξεχωριστό πρόγραμμα που τούς παρέχει τους αγώνες του Νησιού, καταλαβαίνει εύκολα κανείς ότι μιλάμε για win-win κατάσταση.
Πόσο εύκολη είναι η δημιουργία του;
Την δεδομένη χρονική στιγμή, όχι και τόσο. Ο Μάστερς έχει μεριμνήσει από την αρχή της θητείας του, στα τέλη του 2018, να καταρτίσει ομάδα ειδικών και να προετοιμάσει το έδαφος για την αλλαγή. Ωστόσο, υπάρχουν αλληλένδετες υποχρεωτικές δράσεις μαζί με την καθοριστική απόφαση. Η διακοπή των σχέσεων με τις εταιρείες παραγωγής και τους τηλεοπτικούς παρόχους σημαίνει την λήψη αποκλειστικών ευθυνών για κάθε υποχρέωση. Ο τομέας της διαφήμισης περνά απολύτως στα χέρια της ίδιας της Λίγκας.
Πλέον, όχι μόνο εντός αγγλικών συνόρων αλλά σε κάθε σημείο του πλανήτη. Απαιτείται άνευ προηγουμένου επέκταση για να επωμισθεί αυτό το βάρος χωρίς να καταρρεύσει. Τμήματα υποστήριξης πελατών (customer support), εμπορικού, προϋποτίθενται για να αρχίσει να εκπέμπει κανονικά το ιδεατό κανάλι. Όλα αυτά χωρίς να υπολογίζονται οι κίνδυνοι και τα ρίσκα ενός τέτοιου ανοίγματος σε επίπεδο κεφαλαίων και ανάπτυξης.
Ωστόσο, όταν βρίσκεσαι στην κορυφή, τα συν είναι περισσότερα από τα πλην. Προς το παρόν, η Premier League εντυπωσιάζει και «μυεί» τους ποδοσφαιρόφιλους βάσει ποιότητας των συλλόγων, του ανταγωνισμού και του υψηλού θεάματος. Όχι, όμως, τόσο βάσει της σχέσης που έχει δημιουργήσει με το κοινό της. Μια πλατφόρμα με το δικό της σήμα, premium περιεχόμενο γύρω από το προϊόν της, μπορεί να ενισχύσει το αίσθημα ταύτισης με την υπηρεσία, πολύ περισσότερο από ότι τώρα, που μεσολαβούν τα εθνικά δίκτυα σε κάθε κράτος και επηρεάζουν την εμπειρία.
Το project αργεί, αλλά θα μπει στις ζωές μας
Σύμφωνα με όσα δηλώνει η διοργανώτρια αρχή, αλλά και με βάση τις υπάρχουσες κλεισμένες συμφωνίες, πολύ δύσκολα θα δούμε να εφαρμόζεται στην πράξη το εγχείρημα για την επόμενη εξαετία-επταετία. Υπάρχουν πολλά βήματα να γίνουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Τα πλάνα του Μάστερς περιστρέφονται αρχικά σε δοκιμαστική περίοδο, ή σε πειραματική εισαγωγή του σε συγκεκριμένες αγορές (φήμες για Σιγκαπούρη). Το σίγουρο είναι ότι η στροφή προς την νέα εποχή αναπόφευκτα θα συμβεί. Και με όσο χρόνο προσθέτει στην κλεψύδρα η πλευρά της Premier, τόσο πιο στέρεη θα είναι η μετάβαση και η επιτυχία του project, που θα φτάσει το επίπεδό της σε ένα ζενίθ που δεν προέβλεπε κανένας πριν από μερικά χρόνια.
Πηγή: gazzetta.gr