Απαντήσεις σε αρκετά ζητήματα που αφορούν τη χρήση του VAR στο ελληνικό ποδόσφαιρο έδωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της υπεύθυνης εταιρείας (inDigital AE), Κώστας Ρούπτσος, με δηλώσεις που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό Σπορ FM. Όπως σημείωσε, το κόστος της χρήσης της γραμμής του οφσάιντ ανέρχεται στο 1 εκατ. ευρώ για τα πέντε χρόνια χρήσης, ενώ υπογράμμισε ότι στο θέμα που προέκυψε στο παιχνίδι της πρεμιέρας για τη Super League 1, ανάμεσα στον Ολυμπιακό με τον Αστέρα Τρίπολης, στο Καραϊσκάκη, ο διαιτητής δεν είχε διαθέσιμη την κατάλληλη λήψη από τις super slow κάμερες.
Εξήγησε ότι αυτές οι super slow κάμερες δεν είχαν τοποθετηθεί λόγω έλλειψης διαθέσιμου χρόνου, με αποτέλεσμα το παιχνίδι να καλύπτεται από τις δέκα κάμερες βάσει του σχετικού πρωτοκόλλου. «Λόγω μιας λανθασμένης συνεννόησης, εμείς μπήκαμε καθυστερημένα στο γήπεδο. Και για μια δουλειά, που συνήθως κρατάει τρεις ώρες για να τοποθετήσουμε και να συνδέσουμε όλες τις κάμερες, είχαμε διαθέσιμη μιάμιση ώρα. Στη μιάμιση ώρα αυτή είχαμε συνδέσει τις μισές κάμερες, τις δέκα κάμερες και όχι τις δύο super slow», σημείωσε.
Αποσπάσματα των δηλώσεων του κ. Ρούπτσου, για:
Το αρχικό πακέτο που είχαν συμφωνήσει με την Πολιτεία για το VAR: «Υπήρχε μια συνολική δράση, για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού ποδοσφαίρου. Στο πλαίσιο αυτό υπήρχε μια σειρά από πράγματα. Το ένα από αυτά είναι οι υπηρεσίες AVR για πέντε χρόνια. Υπήρχε ένα μεγάλο πακέτο προς την Ελληνική Ομοσπονδία, που δεν έχουν ενδιαφερθεί και πολύ και αφορά, για παράδειγμα, το κομμάτι της έκδοσης δελτίων όλων των αθλητών σε πανελλήνια βάση -αφορά και αθλητές ερασιτεχνικών πρωταθλημάτων. Σύμφωνα με την οδηγία της FIFA, τα δελτία των αθλητών θα εκδίδονται με διαφορετικό τρόπο. Αυτό το σύστημα υλοποιούμε για να παραδώσουμε στην ΕΠΟ. Υπάρχει ένα άλλο σύστημα για το scouting των αθλητών, θα γίνεται ψηφιακά και πολλά ακόμα πράγματα που θέλουν πολύ χρόνο να αναλυθούν».
Το αν οι διαιτητές έχουν τη δυνατότητα να δουν όλες τις λήψεις: «Η Nova, που έχει ένα μέρος των αγώνων, έχει τις δικές τις εταιρίες παραγωγής και έχει πάρει και την παραγωγή των αγώνων της ΕΡΤ και υπάρχει και η εταιρία του ΠΑΟΚ TV. Εμείς συνεργαζόμαστε απευθείας με τα συνεργεία αυτά στα γήπεδα. Όλες οι κάμερες των εταιριών παραγωγής κουμπώνουν στους αποκωδικοποιητές του VAR. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, το VAR πρέπει να παίρνει απευθείας το σήμα από τις κάμερες και όχι μέσω κάποιου παρόχου.
Θέλω να κάνω μια διευκρίνιση σχετικά με τη Nova. Έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά της επίσημα για κάποια πράγματα, εμείς εστιάζουμε το πρόβλημα σε δύο περιπτώσεις. Το ένα αφορά δημοσιεύματα που έχουν γραφτεί, ότι αλλοιώνεται το σήμα που παίρνει το VAR. Εμείς παίρνουμε το σήμα απευθείας, όπως ορίζει το πρωτόκολλο, συνεπώς δεν υπάρχει θέμα ενδιάμεσης τροποποίησης ή αλλοίωσης. Ένα δεύτερο θέμα, είχε ξεκινήσει από το “Γ. Καραϊσκάκης” στην πρώτη αγωνιστική. Πάλι είχαν γραφτεί διάφορα για τη Nova, ότι δεν είχε δώσει το σήμα από τις super slow κάμερες. Το έχουμε διαψεύσει στις συζητήσεις που είχαμε με τους αρμόδιους φορείς».
Το αν ήταν ανθρώπινο λάθος: «Φυσικά. Είναι κάτι που έχουμε ξεκαθαρίσει. Στο Καραϊσκάκη την πρώτη αγωνιστική υπήρξε μια λάθος συνεννόηση, που οδήγησε στο να μπούμε καθυστερημένα στο γήπεδο, λόγω σχετικών αδειών. Μια εργασία εγκατάστασης πριν το παιχνίδι διάρκειας τριών ωρών έπρεπε να γίνει σε μιάμιση ώρα. Ήταν πρώτη αγωνιστική, ήταν η πρώτη φορά που πας σε πραγματικό χρόνο. Είναι διαφορετικοί οι χρόνοι στο test event. Είχαμε στη διάθεσή μας δέκα κανονικές κάμερες και δύο super slow, που είναι δύο βαριές κάμερες και ισοδυναμούν με έξι κάμερες. Είχαμε τον μισό χρόνο στη διάθεσή μας. Συνδέθηκαν οι δέκα κάμερες και λειτουργούσαν κανονικά.
Γνωρίζαμε ότι δεν ήταν διαθέσιμες στο κύκλωμα του VAR από την αρχή του αγώνα. Δεν ήταν ότι δεν τις διέθεσε η Nova, αλλά δεν είχε γίνει η σύνδεση. Έτυχε αυτή η περίπτωση. Με βάση το πρωτόκολλο, έτρεξε η διαδικασία με τις δέκα διαθέσιμες κάμερες. Η συγκεκριμένη φάση, από τις super slow κάμερες ήταν τέτοια η γωνία, που φαινόταν με συγκεκριμένο τρόπο. Ο διαιτητής VAR έτρεξε τη διαδικασία με τις δέκα κάμερες που είχε στη διάθεσή του. Η υποχρέωσή του είναι να σερβίρει στον διαιτητή το πλάνο που θεωρεί καταλληλότερο και αυτό που τον βοήθησε να πάρει την απόφασή. Δεν είχε αυτές τις δύο κάμερες στη διάθεσή του και έγινε αυτό που έγινε».
Τα δημοσιεύματα για το πρόβλημα ενδοεπικοινωνίας: «Έγινε μια μελέτη από εμάς, όπως είναι υποχρέωσή μας όταν υπάρχει ένα τεχνικό πρόβλημα. Ήταν σύνθετη περίπτωση. Δεν ήταν κάτι συνεχές,. Κατά τη διάρκεια των αγώνων σε ορισμένα σημεία παρουσιάζονταν επιπλοκές. Δεν υπήρχαν διακοπές σε μεγάλα κομμάτια. Υπήρχαν κάποια κομμάτια παιχνιδιών που υπήρχε αλλοίωση επικοινωνίας και μετά από λίγο έπαιζε. Προσπαθήσαμε να δούμε τι συμβαίνει, ελέγξαμε τα κυκλώματά μας. Την τελευταία αγωνιστική δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Εντοπίστηκε το πρόβλημα. Συμβαίνει, γιατί το φάσμα του εξοπλισμού των διαιτητών είναι κοντά στο φάσμα των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και υπάρχει επηρεασμός του σήματος όταν φορτώνεται το δίκτυο στο γήπεδο. Έχει ήδη λυθεί το πρόβλημα αυτό».
Το κόστος της γραμμής οφσάιντ: «Είναι ένα λεπτό ζήτημα. Δεν ισχύουν όσα γράφτηκαν για 3-4 εκατ. Ακούστηκαν, μάλιστα, σε μια περίοδο που δεν είχαμε κοστολογήσει ακόμα την υπηρεσία. Όλα όσα έχουν γραφτεί και ειπωθεί για τα οικονομικά μεγέθη, είναι μεγάλο ζήτημα για εμάς. Έχουμε κάνει την επιλογή να μη μιλάμε για να αφοσιωθούμε στο να βγει σωστά το έργο, αλλά υπάρχει ένας παραλογισμός. Σε βάθος πενταετίας φτάνει το 1 εκατ».
Το ποιος πληρώνει το κόστος: «Συνολικά πληρώνεται από το κράτος. Δεν έχει φτάσει κάποια επίσημη προσφορά από εμάς στο υπουργείο. Έγινε μια παρουσίαση στην ομοσπονδία, αλλά δεν έχει γίνει κάποια επίσημη διαδικασία και δεν είναι ακόμα ενήμερος επίσημα ο υπουργός. Το VAR είναι έργο που έχει την γενικότερη πολιτική στήριξη. Ο πρωθυπουργός το είχε στηρίξει και ως αντιπολίτευση. Και ο κ. Αυγενάκης ήταν πολύ θετικός και στις δηλώσεις του και στις συναντήσεις που έγιναν. Είναι έργο που έχει τη γενικότερη αποδοχή. Το αρμόδιο υπουργείο μας έχει δώσει συγχαρητήρια. Είναι Ξεπεράσαμε κατά πολύ το χρονοδιάγραμμα και παραδόθηκε πολύ πιο γρήγορα το έργο από ό,τι υπαγόρευαν οι συμβατικές μας υποχρεώσεις».
Το πόσο διάστημα χρειάζεται η γραμμή του οφσάιντ: «Αυτήν τη στιγμή μιλάμε για το προϊόν που υποδεικνύει η FIFA. Ό,τι τοποθετούμε πρέπει να έχει την αξιολόγηση και έγκριση της FIFA. Σε όλα τα στάδια γίνονται έλεγχοι από σχετικά επιτελεία. Δεν μπορώ να απαντήσω για το χρονικό διάστημα γιατί έχει να κάνει με την προμήθεια του έργου. Οι δημόσιες συμβάσεις και ο σχετικός κανονισμός των προμηθειών είναι δύσκολο κεφάλαιο. Είναι κάτι που θέλει το χρόνο του. Εμείς έχουμε δηλώσει πως χρειάζεται ένας μήνας μέχρι την προμήθεια, την εγκατάσταση και την εκπαίδευση των χειριστών και των διαιτητών».
Τη Goal Line Technology: «Οι τιμές του είναι υψηλές. Χρησιμοποιείται σε ελάχιστες χώρες. Οτιδήποτε μας παραγγελθεί μπορούμε να το διαθέσουμε. Είναι κάτι που πρέπει να αξιολογήσει η ομοσπονδία και οι ομάδες».
Το πόσος χρόνος χρειάζεται για την τοποθέτηση του VAR σε ένα γήπεδο: «Όταν αποφασίστηκε να γίνουν παιχνίδια της ΑΕΚ και του Παναθηναϊκού στη Ριζούπολη, ήταν η πρώτη φορά που έπρεπε να γίνει αυτή η διαδικασία. Έχουμε την τύχη να έχουμε την ισπανική εταιρία που έχει μεγάλη εμπειρία και γνωρίζει αυτά τα θέματα. Διαθέτει την ευελιξία να βοηθάει πάρα πολύ για να λυθούν, κάτι που θα ήταν μια πολύ δύσκολη διαδικασία αν δεν υπήρχε η εμπειρία».
Την εικόνα με το φαγητό το βαν του VAR: «Πρόκειται για τη μοναδική ανακοίνωση που έχουμε εκδώσει μέχρι τώρα. Είναι μια διαδικασία παραγωγής πολλών ωρών, κάποιες φορές εκτός Αττικής, στο πλαίσιο αυτό φροντίζουμε για το φαγητό τους. Ήρθε το φαγητό καθυστερημένα σε αυτόν τον αγώνα. Παρέλαβε το φαγητό ο τεχνικός διευθυντής που συντόνιζε τα συνεργία. Σε αυτά τα τρία δευτερόλεπτα είχαμε την ατυχία να βγει το πλάνο. Είδατε τι έγινε μετά από αυτό. Μακάρι τα τεχνικά προβλήματα που θα έχουμε στο πρότζεκτ να περιοριστούν σε αυτό».