Επιχειρώντας να ενώσει τα κομμάτια του παζλ της φονικής φωτιάς στο Μάτι ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος καταθέτοντας, ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας, αναφέρθηκε στα συμπεράσματα της έρευνας που διενήργησε με εντολή των αρμόδιων εισαγγελικών αρχών.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν» είπε ο μάρτυρας μιλώντας για την πορεία της φωτιάς και την επικινδυνότητα της σχολιάζοντας τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε ένα προς ένα στο δικαστήριο με τη βοήθεια φορητού υπολογιστή και μίας οθόνης για την προβολή εγγράφων και φωτογραφιών.
Ο συγκεκριμένος μάρτυρας θεωρείται κομβικής σημασίας καθώς έχει καταγγείλει πως δέχθηκε πιέσεις από τον πρώην αρχηγό του πυροσβεστικού σώματος και κατηγορούμενο στην υπόθεση προκειμένου να μην προχωρήσει στον καταλογισμό ευθυνών για την υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς.
Η κατάθεση του κ. Λιότσιου ξεκίνησε στην αίθουσα τελετών του εφετείου, σε πολικές θερμοκρασίες καθώς η θέρμανση δεν λειτουργεί. Ο μάρτυρας, αφού άκουσε την πρόεδρο να διαβάζει τα συμπεράσματα των εκθέσεων του, πήρε το λόγο και εστίασε στις ενέργειες που δεν έγιναν από τους αρμόδιους πριν ξεσπάσει η πυρκαγιά. Ο πραγματογνώμονας έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων ενώ σημείωσε ότι το ΕΣΚΕ δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής με αποτέλεσμα να αναλάβει… δράση ιδιωτική αερολέσχη.
«Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια» κατέθεσε ο μάρτυρας ο οποίος εξήγησε ότι αυτό είναι απαραίτητο για να μην επηρεάζονται τα αεροσκάφη από τους ανέμους.
«Όταν υπάρχει πρόβλεψη για ανέμους, ξέρουμε ότι κάποια αεροσκάφη θα δυσκολευτούν, το ΕΣΚΕ έρχεται σε επικοινωνία και γίνεται μεταστάθμευση αεροσκαφών. Αυτά γίνονται από την προηγούμενη εδώ δεν έγινε» κατέθεσε ο μάρτυρας ο οποίος στη συνέχεια ανέφερε πως το ΕΣΚΕ, επίσης, δεν έδωσε εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής.
«Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά…» είπε και συμπλήρωσε πως, τελικά, την εναέρια επιτήρηση έκανε ιδιωτική αερολέσχη η οποία δεν εντόπισε καπνό. Ήταν η στιγμή που δικηγόρος οικογενειών θυμάτων αντέδρασε σχολιάζοντας: «Αερολέσχη; Γελάνε και τα ντουβάρια».
Ο πραγματογνώμονας κατέθεσε πως το αίτημα για εναέρια επιτήρηση καθυστέρησε με αποτέλεσμα να αποδεχθεί τις κλήσεις ιδιωτική αερολέσχη, τα αεροσκάφη της οποίας δεν μπορούν να κάνουν κατάσβεση.
«Το αίτημα αφού δεν εστάλη την ώρα που έπρεπε δεν μπορούσε να προχωρήσει, καθώς χρειαζόταν τρίωρη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους. Η ιδιωτική αερολέσχη αποδέχθηκε το αίτημα. Στις 14:04 πέταξε το πρώτο αεροσκάφος. Το αεροσκάφος δεν αντιλήφθηκε καπνό.
Στις 16:46 εκτέλεσε και πάλι εναέρια πτήση. Δεν αναγράφεται στο ημερολόγιο ότι έγινε πτήση από την αερολέσχη» εξήγησε.
Ο μάρτυρας κατέθεσε πως στην περίπτωση που υπήρχε επιτήρηση η πυρκαγιά στην Κινέττα θα μπορούσε να κατασταλεί ενώ βρισκόταν ακόμη στην αρχή. «Είκοσι λεπτά είναι καθοριστικά για τη μετέπειτα πορεία της πυρκαγιάς. Σε συνδυασμό με τους ανέμους πήρε μεγάλες διαστάσεις» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο πραγματογνώμονας, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εξέφρασε τη θέση πως τις πρώτες ώρες η επιτήρηση θα μπορούσε να γίνει ακόμη και με drones.
Ο κ. Λιότσιος, επικαλούμενος στοιχεία που προέρχονται από τον έλεγχο των καταγεγραμμένων συνομιλιών, των ημερολογίων καταγραφής ενεργειών και των τηλεφωνικών κλήσεων, έκανε μια αναλυτική καταγραφή της εξέλιξης της φονικής πυρκαγιάς από την έναρξη της 16.41 στο Νταού Πεντέλης. Οι αναφορές του μάρτυρα, ωστόσο, προκάλεσαν την αντίδραση της υπεράσπισης η οποία διαμαρτυρήθηκε θέτοντας θέματα ακυρότητας γιατί ο μάρτυρας διάβαζε τις σημειώσεις του.
Ο κ. Λιότσιος καταθέτοντας εξήγησε ότι τα πρώτα κρίσιμα λεπτά και μέχρι τις 16:55 η φωτιά έκαιγε ανενόχλητη ενώ δέκα λεπτά νωρίτερα, στις 16:45, είχε ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο. Σύμφωνα με το μάρτυρα, το πρώτο όχημα πυρόσβεσης, έφτασε στις 17.04. Μέχρι τις 17.15 είχαν φτάσει και είχαν ξεκινήσει την κατάσβεση 8 υδροφόρα οχήματα, 3 βοηθητικά και 6 εθελοντικά, ενώ πετούσε μόνο ένα ελικόπτερο. Ο μάρτυρας επικαλούμενος τα στοιχεία που προέκυψαν από τις συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της πυροσβεστικής επισήμανε ότι στις 16:55 φαίνεται το κέντρο ΕΣΚΕ να γνώριζε την πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα καθώς βρισκόταν κοντά σε σπίτια. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν» τόνισε ο μάρτυρας ο οποίος συμπλήρωσε πως στις 16:59 η φωτιά διασπάστηκε σε δύο μέτωπα, προς Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά καθώς δεν επιχειρούσαν εναέρια μέσα. Στις 17:10 φτάνει το πρώτο εναέριο μέσο στην πυρκαγιά , όπως κατέθεσε ο μάρτυρας ο οποίος υπογράμμισε πως ήταν το μοναδικό πτητικό μέσο μέχρι 18:20 και δεν μπορούσε να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς.
«Η συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής. Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα» εκτίμησε ο κ. Λιότσιος ο οποίος θα συνεχίσει την κατάθεση του την ερχόμενη Πέμπτη.