Οι αστυνομικές αρχές της Θεσσαλονίκης είχαν πληροφορίες για εργαστήριο με πλαστά έργα τέχνης και από νωρίς το μεσημέρι της Τετάρτης 04/12 έγινε μεγάλη επιχείρηση στη συμπρωτεύουσα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι προεκτάσεις της απάτης είναι πιθανότατα διεθνείς. Οι δράστες διοχέτευαν τους πλαστούς πίνακες σε οίκους δημοπρασιών στην Ευρώπη.

Οι αρχές, μάλιστα, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο τα πλοκάμια του κυκλώματος να εξαπλώνονται και σε άλλες ελληνικές πόλεις αλλά και σε Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπου τα μέλη της οργάνωσης αναζητούσαν τα θύματά τους.

Σε μια κατ’ οίκον έρευνα, που πραγματοποίησαν οι αστυνομικοί εντόπισαν και κατάσχεσαν σύμφωνα με πληροφορίες, πλαστούς πίνακες, τους οποίους οι δήθεν εικαστικοί φέρονται ότι διοχέτευαν σε οίκους δημοπρασιών στην Ευρώπη.

Μάλιστα το Φεβρουάριο του 2023, είχαν συλληφθεί από το Τμήμα Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, 5 άτομα που είχαν και αυτοί πλαστή καλλιτεχνική κρίση και από την εγκληματική τους δράση είχαν αποκομίσει τουλάχιστον 6 εκ. ευρώ, καθώς δραστηριοποιούνταν στην κατάρτιση και πώληση σε ιδιώτες, συλλέκτες, εμπόρους και οίκους δημοπρασιών σε χώρες του εξωτερικού, πλαστών έργων τέχνης και συγκεκριμένα πινάκων ζωγραφικής, δήθεν φιλοτεχνημένων από διάσημους καλλιτέχνες.

Τον Φεβρουάριο του 2023 στη Σόφια Βουλγαρίας, οι ελληνικές αρχές μετά από στενή συνεργασία με εκπροσώπους της Europol και του Τμήματος Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς των βουλγαρικών Αρχών, κατάφεραν να σταματήσουν αγοραπωλησία πίνακα, ο οποίος θα πωλούνταν έναντι 12.000.000 ευρώ.

Ακολούθησαν έρευνες σε οικίες και αποθήκη στην Αττική, όπου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 10 πίνακες ζωγραφικής, σφραγίδες, έγγραφα, πιστοποιητικά γνησιότητας και μεταλλικός φούρνος για την παλαίωση έργων τέχνης.

Προμηθεύονταν τα απαραίτητα υλικά (χαρτί παλαιού τύπου, μηχανήματα παλαίωσης των έργων, σφραγίδες) για τη δημιουργία πλαστών πινάκων. Για την πιστοποίηση της αυθεντικότητας των έργων, πλαστογραφούσαν την υπογραφή του εκάστοτε δημιουργού, αποτύπωναν πλαστές χειρόγραφες αφιερώσεις ενώ χρησιμοποιούσαν πλαστές σφραγίδες μεταβίβασης και ψευδείς τίτλους δήθεν υπογεγραμμένους από επιφανείς ιστορικούς τέχνης της εποχής.

Στη συνέχεια έρχονταν σε επαφή με οίκους δημοπρασιών του εξωτερικού, παραπλανώντας τους για την αυθεντικότητα των πινάκων ισχυριζόμενοι ότι προέρχονται από συλλέκτες του προηγούμενου αιώνα ή από πολιτικά πρόσωπα, μέσω διεθνούς δικτύου που είχαν αναπτύξει για την προώθηση των έργων τους.

Αναρτούσαν τους πίνακες σε ηλεκτρονικές δημοπρασίες και καταλόγους.

Συσκεύαζαν τα έργα σε ξυλοκιβώτια και τα απέστελλαν στο εξωτερικό μέσω μεταφορικής εταιρίας (αερομεταφορά) για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας.