«Η τεχνική είναι αυτό στο οποίο καταφεύγεις όταν ξεμείνεις από έμπνευση», ισχυριζόταν σκανδαλωδώς για την κλασική του εκπαίδευση ο εντυπωσιακός ρώσος χορευτής Ρούντολφ Νουρέγιεφ. Ο άνθρωπος που τα μανιασμένα άλματα και οι ακαριαίες περιστροφές του συγκρίνονται συχνά με τις θρυλικές φιγούρες του Νιζίνσκι, έκανε ωστόσο πολλά περισσότερα για το μπαλέτο από τις δεκαετίες της ερμηνευτικής του δεινότητας! Η χαρισματική του προσωπικότητα και ο αντισυμβατικός τρόπος της ζωής του θα τον έκαναν διασημότητα παγκοσμίου βεληνεκούς, στρέφοντας για πρώτη φορά με τέτοια δυναμική την προσοχή του κοινού στο μπαλέτο, στο οποίο αναβίωσε βεβαίως τη σημασία των ανδρικών ρόλων αναδεικνύοντας τον άντρα χορευτή σε καθοριστικό μοχλό της δραματουργικής εξέλιξης. Ένας από τους κορυφαίους χορευτές του 20ού αιώνα στο κλασικό μπαλέτο, ο Νουρέγιεφ θα παραμείνει ενεργός χορευτής μέχρι τα 50 του(!), δηλώνοντας παροιμιωδώς ότι «τα πόδια μου είναι σκυλιά». Ο χορευτής που έθεσε νέα πρότυπα στο ανδρικό μπαλέτο διακρίθηκε για την τεχνική, την αρμονία και το ταλέντο του στη σκηνή, αλλά και την ιδιοσυγκρασία και τον αντικομφορμισμό του στη ζωή… Πρώτα χρόνια
Η επαγγελματική τους σχέση δεν ήταν βέβαια αποκλειστική. Οι μοναδικές χορευτικές ικανότητες του Νουρέγιεφ ήταν περιζήτητες και σύντομα θα τον έφερναν στο κατώφλι της μακροχρόνιας συνεργασίας του με το Βασιλικό Μπαλέτο, που θα γινόταν το δεύτερο σπίτι του μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70. Ο ίδιος αρνήθηκε ωστόσο σθεναρά να ενσωματωθεί τόσο στο λονδρέζικο μπαλέτο όσο και στους άλλους θιάσους του κόσμου, προτιμώντας πάντα τον ρόλο του προσκεκλημένου χορευτή, τίτλο που διατήρησε στις ανά τον κόσμο εμφανίσεις του… Αυτομόληση
Το 1977 του προτάθηκε η θέση του διευθυντή του Βασιλικού Μπαλέτου, με τον ίδιο ωστόσο να αρνείται καθώς δεν ήθελε να σπαταλάει χρόνο από την αγαπημένη του ασχολία: τον χορό! Έξι χρόνια αργότερα θα πει το μεγάλο «ναι» για τη θέση του διευθυντή της Παρισινής Όπερας (1983-1989), υπό τον όρο βέβαια ότι θα είχε στη διάθεσή του 6 μήνες τον χρόνο για να μπορεί να χορεύει. Κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής (στη δεκαετία του ’70 δηλαδή), ο Νουρέγιεφ θα αρχίσει να εμφανίζεται στον κινηματογράφο, αποδεχόμενος ρόλους για το «Valentino» και το «Exposed». Στη διάρκεια της καριέρας του θα κάνει πολυάριθμες εμφανίσεις τόσο πάνω στη σκηνή όσο και στη μεγάλη αλλά και τη μικρή οθόνη. Τη δεκαετία του 1970 «κυριεύει» και την Αμερική, με αναρίθμητες εμφανίσεις σε όλη την επικράτεια των ΗΠΑ: μέχρι και στο «Muppet Show» εμφανίστηκε! Στα 40 του χρόνια (τέλη ’70), ερμήνευε ακόμα πρωταγωνιστικούς ρόλους του κλασικού μπαλέτου, ενώ θα έπαιρνε άλλη μια δεκαετία (τέλη ’80) μέχρι να αρχίσουν να φθίνουν οι επιδόσεις του πάνω στη σκηνή, απογοητεύοντας το κοινό που τον θυμόταν στα νιάτα του. Η μαεστρική του ωστόσο διεύθυνση της Όπερας των Παρισίων την ίδια εποχή θα έμενε στα χρονικά: κατάφερε να τη βγάλει από τα σκοτεινά της χρόνια και να της δώσει μια αίγλη πρωτοφανή…
Προσωπική ζωή και θάνατος
Ο Νουρέγιεφ επηρέασε τον κόσμο του μπαλέτου όσο λίγοι: όχι μόνο αναμόρφωσε τον τρόπο που έβλεπε ο κόσμος τους άντρες χορευτές, αλλά στις δικές του χορογραφίες κλασικών έργων οι αντρικοί ρόλοι είχαν πια πολύ πιο περίτεχνη χορογραφία. Και βέβαια ο ίδιος ως χορευτής μεταπηδούσε από το κλασικό μπαλέτο στον μοντέρνο χορό με τέτοια ευκολία που καταργούσε τα όριά τους. Κι αν σήμερα είναι η νόρμα για έναν χορευτή να μπορεί να ερμηνεύει και τα δύο είδη χορού, ο Νουρέγιεφ ήταν ο εισηγητής αυτής της «σχολής», διακρινόμενος τόσο στο κλασικό ρεπερτόριο όσο και τους σύγχρονους ρόλους… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr