Με αφορμή την επέτειο των 25 ετών από την ίδρυση του συνδικαλιστικού φορέα των Ηνωμένων Εργατών Αυτοκινητοβιομηχανίας, ο ίδιος ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έστειλε στις 17 Μαΐου 1961 μια συγχαρητήρια επιστολή στον πρόεδρο της ένωσης, Γουόλτερ Ρούθερ, στην οποία παρατηρεί: «Περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο στην Αμερική, ξεχωρίζεις ως ένα ακτινοβόλο σύμβολο του δημοκρατικού συνδικαλισμού». Κινγκ και Ρούθερ ήταν εξάλλου συνοδοιπόροι, καθώς ο Ρούθερ είχε παράσχει τρομακτική υποστήριξη στην οδύσσεια του πρώτου για την αλλαγή της κοινωνικής θέσης των Αφροαμερικανών. Κάτι που θα έκανε ξανά το 1963, στη μεγαλειώδη πορεία του Κινγκ στην Ουάσιγκτον. Ποιος ήταν όμως ο άνθρωπος που συμπεριέλαβε το περιοδικό «Time» στη λίστα με τις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες του 20ού αιώνα; Και τι ήταν αυτό που τον έκανε τελικά αμφιλεγόμενο, εκεί που ήταν άλλοτε ένας προβεβλημένος ήρωας της εργατικής τάξης; Ο Γουόλτερ Ρούθερ καινοτόμησε φέρνοντας τον συνδικαλισμό στη βαριά βιομηχανία και αλλάζοντας ολότελα τις διεκδικήσεις του. Εκεί που μέχρι τα χρόνια του οι συνδικαλιστές μάχονταν για καλύτερα μεροκάματα και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, αυτός γενίκευσε τον σκοπό του συνδικαλισμού, περιλαμβάνοντας πια πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Ως πρόεδρος του φορέα των εργατών της κραταιάς αυτοκινητοβιομηχανίας από το 1946 ως και τον θάνατό του το 1970, κατάφερε να φτιάξει μια ένωση με περισσότερα από 1,5 εκατ. μέλη, μετατρέποντας το συνδικαλιστικό όργανο σε μια τρανή φωνή διεκδίκησης εντός της Αμερικής. Πλέον δεν ήταν καν άνθρωπος, αλλά ένα κινούμενο σύμβολο μεταρρύθμισης και φιλελευθερισμού, ένας συνεπής και υπεύθυνος εργατοπατέρας που καλούσε σε «βιομηχανικό εκδημοκρατισμό» και μετέτρεπε ουσιωδώς τις συλλογικές διαπραγματεύσεις σε όχημα κατά κάθε λογής αδικίας, απ’ όπου κι αν αυτή προερχόταν. «Μιας και όλοι οι εργάτες της κοινότητας της βιομηχανίας καρπώνονται τα προνόμια των υπηρεσιών που παρέχονται από την ένωση, που έχουν γίνει δυνατά χάρη στην ένωση, πιστεύουμε πως από τη στιγμή που όλοι οι εργάτες καρπώνονται αυτές τις υπηρεσίες, θα πρέπει να έχουν μερίδιο και στο κόστος της παροχής αυτών των υπηρεσιών», διεμήνυε προς πάσα κατεύθυνση. Κι έτσι έγινε μια μεγάλη προσωπικότητα του αμερικανικού συνδικαλισμού, κερδίζοντας σημαντικές μάχες και προνόμια για τους εργάτες του, πριν χάσει τραγικά τη ζωή του σε ένα αεροπορικό δυστύχημα το 1970. Πέρασε στην ιστορία των εργατικών διεκδικήσεων ως ο πιο ολοκληρωμένος και μαχητικός συνδικαλιστής των ΗΠΑ, καθώς αυτός έψαχνε να αναβαθμίσει τη συζήτηση για την ευημερία των εργατών και οι μάχες τους να αφορούν σε πολλά περισσότερα από το ψωμί και τα εργατικά ατυχήματα. Και τα κατάφερε, αλλάζοντας τελικά τη μοίρα εκατομμυρίων εργατών και των οικογενειών τους και κάνοντας το μέλλον τους σαφώς ασφαλέστερο. Κι αν ως άνθρωπος ήταν ακραία φιλόδοξος, το μεγάλο του καμάρι ήταν πως παρέμενε ο πιο χαμηλά αμειβόμενος πρόεδρος συνδικαλιστικού φορέα των ΗΠΑ! Παρά την τεράστια δύναμη που είχε στα χέρια του και τις απόπειρες χρηματισμού του, ο Ρούθερ λειτούργησε απλώς ως σύμβουλος εργασίας σε τέσσερις αμερικανούς προέδρους, επηρεάζοντάς τους πάντα προς όφελος του εργατικού δυναμικού μιας χώρας που θα ξεπηδούσε τελικά υπερδύναμη. Και ήταν πιθανότατα πολύ ειλικρινής όταν έλεγε πως «δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευθύνη από το να υπηρετείς τον συνάνθρωπό σου. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη προσφορά από το να βοηθάς τον αδύναμο. Και δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση από το να το κάνεις καλά». Ο Γουόλτερ Ρούθερ ήταν η απτή απόδειξη πως ένας άνθρωπος μπορεί πράγματι να κάνει τη διαφορά, φτάνει να το θέλει πραγματικά. Και εκείνος το ήθελε, κάτι που κανείς δεν σκέφτηκε ποτέ να αμφισβητήσει. Ήταν απλώς ο τρόπος που θα πετύχαινε όλα αυτά που θα καθόταν στον λαιμό αρκετών…
Πρώτα χρόνια
Ο ταγμένος συνδικαλιστής
Παρά τις προσωπικές περιπέτειες όμως, το δραστήριο παράρτημά του κέρδιζε συνεχώς έδαφος εντός του συνδικαλιστικού οργάνου των εργατών της αυτοκινητοβιομηχανίας, ειδικά οι καθιστικές διαμαρτυρίες που οργάνωνε πια μαζικά ο Ρούθερ έγιναν ανάρπαστες. Όταν μάλιστα, στήνοντας νέο απεργιακό κλοιό, πέτυχε να αναγνωριστεί ο φορέας του τόσο από την General Motors το 1940 όσο και τη Ford το 1941, ήταν ήδη αστέρι του συνδικαλισμού! Αστέρι έγινε όμως και από κάτι άλλο, ένα περιστατικό που θα έπαιζε σε κάθε περιοδικό και εφημερίδα των ΗΠΑ. Θέλοντας να του δείξει το μάταιο του αγώνα του και να κοκορευτεί για την πλήρη αυτοματοποίηση των γραμμών παραγωγής της Ford, ένα μεγαλοστέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας τον πήγε μια μέρα να δει πώς είχε μεταμορφωθεί μια μονάδα παραγωγής.
Σε κάθε νέα επιτροπή και σωματείο μάλιστα που συμμετείχε πια, φρόντιζε να ξεφορτώνεται τους κομμουνιστές από τη διοίκησή τους. Τώρα, πλάι στον αδιαπραγμάτευτο συνδικαλισμό του προς όφελος του εργάτη, ήταν ένας από τους πιο προβεβλημένους κομμουνιστοφάγους της Δεξιάς! Σε κάθε αριστερή μάλιστα εργατική ένωση, εκείνος παρέθετε τη δεξιά δική του, σκαρώνοντας όργανα και φορείς με το τσουβάλι για να παλέψουν με την κομμουνιστική ρητορεία. Όσο για το Σοσιαλιστικό Κόμμα, αυτό το είχε εγκαταλείψει ήδη από το 1939, παραμένοντας καθ’ όλη τη δεκαετία του 1950 και του 1960 ένα από τα ισχυρά προπύργια του φιλελευθερισμού, αλλά και του Δημοκρατικού Κόμματος.
Εκεί στα τελευταία του, πριν τον προλάβει ο άδοξος και πρόωρος θάνατος δηλαδή, είχε πια ένα νέο όνειρο για την αμερικανική εργατιά: τη συνεργασία. Τώρα κατέβαζε το 1,5 εκατ. εργάτες του στις απεργίες των φορτηγατζήδων και των αγροτών, θέλοντας να καταπολεμήσει την αδικία και στους άλλους κλάδους. Θεωρούσε πως το εργατικό κίνημα, παρά τις εμφατικές του νίκες έναντι των κεφαλαιοκρατών, δεν είχε δικαιωθεί και έβλεπε τις ίδιες αιτίες που είχαν κάνει τόσο απαραίτητο τον συνδικαλισμό στη δεκαετία του 1930 να συνεχίζουν να υφίστανται. Η αδικία δεν περιοριζόταν όμως αποκλειστικά στους εργάτες, καθώς οι αδελφοί Αφροαμερικανοί υπέφεραν τα δικά τους δεινά. Κι έτσι υποστήριξε επίσης ολόψυχα το κίνημα του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ τόσο με αθρόα χρηματοδότηση και πόρους όσο και με την προσωπική του σφραγίδα. Μέχρι τότε ήταν εξάλλου σύμβολο του συνδικαλισμού και ήρωας της εργατιάς και η εικόνα του δίπλα στον δρ Κινγκ είχε τη δική της συμβολική.
Ο πρόωρος θάνατος που στέρησε από τον συνδικαλισμό έναν ακάματο εργάτη
Ο Ρούθερ άφησε πίσω του δύο κόρες αλλά και οκάδες προνόμια για τους εργάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο πρόεδρος Μπιλ Κλίντον του απένειμε μεταθανάτια (1995) το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας αναγνωρίζοντας την ουσιαστική συνεισφορά του στην εργατιά της χώρας του. Έστω και ως φιλελεύθερος… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr