Ποιος ευθύνεται άραγε για το ναυάγιο του «αβύθιστου» υπερωκεανίου που έστειλε στον άλλο κόσμο 1.519 ανθρώπους; Αν πιστέψουμε τον δημοφιλή μύθο, αποκλειστικά υπαίτιος ήταν ο καπετάνιος του, Έντουαρντ Σμιθ, με τις θεωρίες να δίνουν και να παίρνουν για τη μορφή της ολοκληρωτικής ευθύνης του για το δυστύχημα. Κατά μία εκδοχή, ήταν η υποτιθέμενη εμμονή του κυβερνήτη να φτάσει νωρίτερα από το προγραμματισμένο στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, ώστε να εξασφαλίσει ακόμα ένα ρεκόρ για το «RMS Titanic», αυτό της ταχύτητας. Παρά το ανυπόστατο της φήμης, η εκδοχή είχε επικρατήσει άλλοτε και ήθελε τον Σμιθ να δίνει εντολή αύξησης της ταχύτητας υπό τον φόβο μιας αργοπορίας του πλοίου, κάτι που θα κηλίδωνε το όνομα που ήθελε να εγκαθιδρύσει στη ναυτοσύνη. Ακόμα περισσότεροι ήταν εκείνοι που υποστήριξαν πως ο Σμιθ έφερε όλο το βάρος της καταστροφής γιατί γνώριζε πως η συγκεκριμένη διαδρομή ήταν γεμάτη με παγόβουνα και παρόλα αυτά την επέλεξε για να εξοικονομήσει χρόνο. Άλλοι πάλι υποδεικνύουν με νόημα την ανεπάρκεια του κυβερνήτη για τα καθήκοντά του, αν και εδώ υπάρχει αντίλογος, μιας και ο Σμιθ ήταν ο «πλοίαρχος των εφοπλιστών», όπως χαρακτηριστικά τον αποκαλούσαν από την εκτίμηση που έτρεφαν στο πρόσωπό του οι βαθύπλουτοι της εποχής. Το πλοίο που, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, θα έκανε όλον τον κόσμο να μιλά για το μεγαλείο, την πολυτέλεια, την ταχύτητα και τη δύναμή του, το «αβύθιστο» υπερωκεάνιο της White Star Line που μεταφέρει 2.224 επιβάτες και πλήρωμα από το Σαουθάμπτον προς τη Νέα Υόρκη, προσκρούει σε παγόβουνο στις 23:40 της 15ης Απριλίου 1912, όταν και ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση. Ο «Τιτανικός» ξεκινά να βυθίζεται και πριν καταλαγιάσουν τα απόνερα, όλοι αναζητούν ευθύνες. Ποιος έκανε τους λάθους χειρισμούς, ποιος δεν είδε το παγόβουνο στη μέση του Ατλαντικού Ωκεανού που έμελλε να οδηγήσει στον θάνατο 1.519 ανθρώπους; Ο «Τιτανικός», το πλοίο που «ούτε ο Θεός ο ίδιος δεν μπορεί να βυθίσει», όπως έλεγαν με καμάρι οι πλοιοκτήτες του, ήταν τώρα ένα ναυάγιο και ο άνθρωπος που του εμπιστεύτηκαν το δύσκολο ταξίδι στον ωκεανό βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα. Τόσο ο μύθος του «Τιτανικού» όσο και η φήμη του καπετάνιου του που δεν είχε υπάρξει ποτέ σε ναυάγιο χρειάστηκαν λίγα μόλις τραγικά λεπτά για να καταρριφθούν. Το καράβι ήταν «αβύθιστο» και ο Σμιθ ο «πλοίαρχος των εκατομμυριούχων», ο άνθρωπος που εμπιστεύονταν τυφλά οι άγγλοι αριστοκράτες για να διασχίσουν τον Ατλαντικό, κάτι που -όπως λέγεται- τον έκανε να πάρουν τα μυαλά του αέρα και να παραβλέψει ακόμη και τα μηνύματα κινδύνου που δέχτηκε εκείνη την ημέρα. Χρόνια αργότερα θα αποκαλυπτόταν όμως και κάτι ακόμα: ο Σμιθ δεν είχε περάσει με την πρώτη τις εξετάσεις πλοήγησης γιατί δεν είχε επιδείξει επαρκή δεινότητα! Όπως προκύπτει από τα ιστορικά αρχεία «Διπλώματα Πλοιάρχων και Αξιωματικών της Μεγάλης Βρετανίας 1850-1927», ο Έντουαρντ Τζον Σμιθ, ο οποίος πνίγηκε στο ναυάγιο του παρθενικού ταξιδιού του «Τιτανικού», πήρε το δίπλωμα πλοήγησης με τη δεύτερη το 1888. Αν και κατά πόσο φταίει, αυτό ενδεχομένως θα παραμείνει για πάντα στον υγρό τάφο του στα έγκατα του ωκεανού…
Πρώτα χρόνια
«Τιτανικός»
Το δυστύχημα
Ο πολύπειρος Σμιθ είχε αλλάξει συχνά την πορεία του πλοίου κατά τις πρώτες ημέρες του διάπλου, έχοντας λάβει μέσω ασυρμάτου προειδοποιήσεις για παγόβουνα. Ο ίδιος ήξερε εξάλλου καλά τους κινδύνους που έκρυβαν οι πάγοι στον Βόρειο Ατλαντικό, έχοντας εκτελέσει πολλές φορές το δρομολόγιο με τα υπερωκεάνια της White Star. Και αυτή τη φορά αρκετές προειδοποιήσεις για παγόβουνα στάλθηκαν από άλλα πλοία, αλλά κάποιες από αυτές φαίνεται πως αγνοήθηκαν ή ακόμα και δεν παραλήφθηκαν…
Ο απόηχος