Όταν τριακόσια χρόνια μετά τις τραγικές περιπέτειες του μεγάλου επιστήμονα και φιλοσόφου με την Ιερά Εξέταση γίνονταν τα αποκαλυπτήρια του εντυπωσιακού μπρούντζινου αγάλµατός του στη Ρώμη, η Καθολική Εκκλησία δεν είχε ακόμα καταλαγιάσει. Οι αντιδράσεις του ρωμαιοκαθολικισμού ήταν τέτοιες που ο ίδιος ο Πάπας Λέων ΙΓ’ σκεφτόταν σοβαρά να μεταθέσει εκτός Ρώµης την Αγία Έδρα! Κι αυτό γιατί απλώς η Ιταλία σκέφτηκε να τιμήσει μια από τις μεγάλες μορφές της Αναγέννησης που λογιζόταν πια για τη χώρα ό,τι και ο Γκαίτε για τη Γερµανία ή ο Βολταίρος για τη Γαλλία. Παρά το γεγονός ότι το ημερολόγιο έδειχνε τώρα 9 Ιουνίου 1889 και όχι 17 Φεβρουαρίου 1600, όταν ο Μπρούνο καιγόταν στην πυρά της θεοκρατίας δηλαδή, φαινόταν ότι η Εκκλησία διατηρούσε την ίδια άτεγκτη στάση απέναντι στο ελεύθερο αναγεννησιακό πνεύμα και δεν ήθελε με τίποτα να τιμηθεί ο επιστήμονας με τον χάλκινο ανδριάντα που του είχε φτιάξει ο γλύπτης Ετόρε Φεράρι και κοιτούσε ειρωνικά προς το Βατικανό. Γιατί είχε όμως τέτοιο μένος μαζί του η Εκκλησία, ακόμα και τρεις αιώνες μετά τον βίαιο και μαρτυρικό θάνατό του; Γιατί, όπως είπαν στην τελετή των αποκαλυπτηρίων, ο Μπρούνο είχε δίκιο και ο καθολικισμός άδικο! Και παρά το γεγονός ότι είχε καεί στην πυρά, το έργο του έμελλε να ζήσει και να επιδράσει στα μυαλά της εποχής φέρνοντας μια ώρα αρχύτερα τον Διαφωτισμό και την Επιστημονική Επανάσταση. Θύμα κι αυτός των σκοτεινών χρόνων της Ευρώπης και της εκκλησιαστικής εξουσίας, πλέον φαντάζει σύμβολο στην αιώνια μάχη της ελευθερίας της σκέψης ενάντια στον σκοταδισμό. Ο Μπρούνο ξεκίνησε το 1576 μια φιλοσοφική περιπλάνηση στα μήκη και τα πλάτη της Γηραιάς Ηπείρου, συγγράφοντας και διαδίδοντας τη σκέψη του. Παρά την απήχησή του στους καιρούς του, σήμερα ελάχιστα είναι γνωστά ή επιβεβαιωμένα για τον Μπρούνο, εκτός φυσικά από τη στιγμή που οδηγήθηκε από το χριστιανικό ιερατείο στην πυρά. Γιατί ο ιταλός λόγιος προέβη όχι μόνο στο αδίκημα του να σκέφτεται ελεύθερα, αλλά έγραφε και κήρυττε κιόλας τις ανατρεπτικές του ιδέες, θέλοντας να εκθρονίσει τη Γη από το κέντρο του Σύμπαντος και να θέσει κι αυτός με τη σειρά του τις βάσεις της Επιστημονικής Επανάστασης. Και ήταν φυσικά επίμονος. Αγύριστο κεφάλι! Εφτά χρόνια τον είχαν φυλακισμένο και τον βασάνιζαν και δεν κατάφερε κανείς, ούτε επίσκοπος ούτε καρδινάλιος, να τον κάνει να πάρει πίσω αυτά που έλεγε. Και έλεγε πολλά είναι η αλήθεια, πράγματα που καλύτερα για πολλούς να έμεναν στο σκοτάδι. Κήρυττε, ας πούμε, ότι ήταν ο νους, ο ελεύθερα σκεπτόμενος νους, αυτός που απελευθερώνει τον άνθρωπο από κάθε μορφή υποδούλωσης. Αυτός, έλεγε, ήταν ένας Κολόμβος, ένας Κολόμβος του πνεύματος που θα αποκάλυπτε έναν εντελώς καινούριο νοητό κόσμο. Και πράγματι ο Ιταλός καταβυθίστηκε στη σοφία των παλαιότερων, μια καλά ξεχασμένη πια ιστορία, και επέστρεψε μέσα στη μισαλλόδοξη και σκοταδιστική θύελλα της εποχής για να μεταδώσει τη γνώση των αρχαίων σοφών. Το Σύμπαν, έλεγε τον 16ο αιώνα χωρίς περιστροφές, είναι ανοιχτό, απέραντο και χωρίς κανένα κεντρικό σημείο αναφοράς. Ο κόσμος είναι άπειρος, κέντρα και ορόσημα δεν υπάρχουν λοιπόν, υπάρχουν απλώς αστρονομικές σχέσεις ορισμένων σωμάτων με άλλα σώματα. Ακόμα και ο Κοπέρνικος έχει άδικο, μας λέει, ο ήλιος μας δεν είναι κατά κανέναν τρόπο το κέντρο του Σύμπαντος! Ο Μπρούνο είδε αμέτρητους ήλιους και άπειρους πλανήτες κοιτώντας τον ουρανό και μετά επέστρεψε στον Πλάτωνα για να μας πει πως ο κόσμος που βλέπουμε δεν είναι καν ο πραγματικός. Μπολιάζοντας τη μαγεία, την απόκρυφη γνώση και την επιστημονική μέθοδο που ήταν στα σπάργανα, ο πρωτεργάτης αυτός του ορθού λόγου αποτόλμησε να πει πράγματα αιρετικά και να κομίσει γνώσεις που συγκλόνιζαν συθέμελα το θεοκρατικό οικοδόμημα του ύστερου Μεσαίωνα. Μέσα σε όλα, δεν δίσταζε να καταδείξει τους τρόπους με τους οποίους η θρησκεία είναι μέσο καθοδήγησης των αμαθών μαζών. Τώρα αμφισβητούσε το θεολογικό δόγμα και αναπτύσσει προοδευτικά ένα πανθεϊστικό σύστημα το οποίο ναι μεν αποδέχεται την ύπαρξη του Θεού, τον αντιλαμβάνεται όμως ως κάτι τελείως διαφορετικό από τη χριστιανική παράδοση. Μέσα σε όλα, βλέπει τον κίνδυνο να κοντοζυγώνει, γι’ αυτό και όπως κι άλλοι πιονέροι του πνεύματος τα μαζεύει και μετακινείται συνεχώς προς τα βόρεια της Ευρώπης. Αυτό που φοβάται όμως θα έρθει να τον βρει…
Πρώτα χρόνια
Η εποχή της μεγάλης περιπλάνησης
Η προδοσία και η Ιερά Εξέταση