To όνομα του Τζον Καζάλ μπορεί να μη λέει τίποτα σε πολλούς, τον απολαύσαμε όμως σε κλασικά αριστουργήματα της δεκαετίας του 1970. Τον ρόλο του Φρέντο Κορλεόνε εξάλλου δύσκολα τον ξεχνάς! Ηθοποιός πολύ μεγαλύτερος από τους χαρακτηριστικούς του ρόλους, ο Καζάλ συνεχίζει να κρατά ένα ρεκόρ που του χάρισε η ιδιαιτέρως σύντομη καριέρα και ζωή του. Όταν πέθανε πρόωρα σε ηλικία 42 ετών χτυπημένος από την επάρατο, το σύντομο πέρασμά του από το Χόλιγουντ θα απέδιδε πέντε ταινίες σε έξι χρόνια. Η μικρή αυτή εργογραφία παραμένει ωστόσο εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και σίγουρα μοναδική στην κατηγορία της, καθώς όλα τα φιλμ που πήρε μέρος ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας! Τρία από αυτά, ο «Νονός», ο «Νονός ΙΙ» και ο «Ελαφοκυνηγός» έφυγαν από την απονομή με το χρυσό αγαλματίδιο παραμάσχαλα, ενώ τα άλλα δύο, η «Συνομιλία» και η «Σκυλίσια μέρα», δεν τα κατάφεραν, μπόρεσαν ωστόσο να γίνουν κι αυτά κλασικά. To όσκαρ της «Συνομιλίας» το έκλεψε εξάλλου ο «Νονός ΙΙ»! Είναι όμως και το άλλο: όταν κυκλοφόρησε το τρίτο μέρος του «Νονού» το 1990, δώδεκα χρόνια μετά τον θάνατο του Καζάλ δηλαδή, περιείχε αρχειακό υλικό του ηθοποιού από τα άλλα δύο φιλμ. Και βέβαια προτάθηκε κι αυτό για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας! Όλα αυτά ανήκουν βέβαια στην ανθολογία του κινηματογράφου, μιας και ο Καζάλ στο σύντομο πέρασμά του από τη ζωή και την έβδομη τέχνη θα κατάφερνε να γίνει ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του. Ο Αλ Πατσίνο συνήθιζε να λέει γι’ αυτόν πως «κανείς δεν μου δίδαξε περισσότερα για την υποκριτική τέχνη από τον Τζον. Ήθελα να δουλεύω μαζί του για το υπόλοιπο της ζωής μου». Ο «γιος του Νονού» μόχθησε αρκετά για να κερδίσει δικαιωματικά μια θέση στο πλευρό των ιερών τεράτων της υποκριτικής, ονομάτων όπως ο Μπράντο, ο Πατσίνο και ο ΝτεΝίρο δηλαδή, υποδυόμενος άψογα σε μια σύντομη διαδρομή το χαμένο κορμί, τον άνθρωπο της διπλανής πόρτας, τον αδύναμο κρίκο της αλυσίδας, τον αφελή και κουτοπόνηρο απατεωνίσκο. Και όλους αυτούς τους ρόλους τους ενσάρκωσε με τρόπο υπέροχο και αξιομνημόνευτο και θα ήταν μόνο ο καρκίνος των οστών αυτός που θα του στερούσε τη ζωή. Όχι όμως και την υποκριτική, καθώς άρρωστος πια και στα τελευταία του δεν είπε «όχι» στον «Ελαφοκυνηγό», προσυπογράφοντας μια τελευταία προσωπική επιτυχία στην επικράτεια της έβδομης τέχνης. Το 1978, όταν έφυγε από τον κόσμο, ήταν ταυτοχρόνως μια χρονιά-ορόσημο για τη σύντροφό του, κάποια νεαρή και άσημη ηθοποιό ονόματι Μέριλ Στριπ! Την ώρα που το Χόλιγουντ ανακάλυπτε δειλά δειλά πόσο καλή ηθοποιός ήταν, αυτή έχανε τον έρωτα που σημάδεψε τόσο τη ζωή όσο και την υποκριτική της. Η 29χρονη Στριπ, θεατρική ακόμα ηθοποιός, ζούσε σε ένα νεοϋορκέζικο λοφτ με τον σύντροφό της Τζο Καζάλ και σκόπευαν να παντρευτούν. Αυτός ήταν κατά 14 χρόνια μεγαλύτερός της και θεωρούνταν ήδη σπουδαίος καλλιτέχνης αλλά και εξίσου εκκεντρικός άνθρωπος. Παρά το γεγονός ότι για το κοινό δεν ήταν σταρ, έχαιρε τεράστιας εκτίμησης μεταξύ των συναδέλφων του αλλά και των χολιγουντιανών παραγόντων. Ο μεγάλος έρωτας και το άδοξο τέλος του θα ζούσε τις δικές του περιπέτειες, στο περιθώριο της μοναδικής δουλειάς του τραγικού Φρέντο Κορλεόνε…
Πρώτα χρόνια
Σύντομη αλλά δυνατή καριέρα
Τα προσωπικά ίχνη του Καζάλ ανασυγκροτούνται μάλιστα μόνο από διηγήσεις άλλων, καθώς ο Τζο δεν έδωσε ποτέ καμιά συνέντευξη, δεν εμφανίστηκε στην τηλεόραση και δεν είχε πάρε-δώσε με τον Τύπο. Έκτος από τα δροσιστικά ποτά που τον είδαν να σερβίρει στους ταλαίπωρους ρεπόρτερ στα πλατό του «Ελαφοκυνηγού» λίγο πριν από τον θάνατο του…
Ο κεραυνοβόλος έρωτας με τη Μέριλ Στριπ
Ο Τζον Καζάλ άφησε πίσω του μια γενιά επώνυμων θαυμαστών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται ο Πατσίνο, η Στριπ, ο ΝτεΝίρο, αλλά και οι Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, Στιβ Μπουσέμι και Σαμ Ρόκγουελ. Και μια χούφτα ρόλων που άλλοι πάσχισαν μια ολόκληρη ζωή να καταφέρουν… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr