Ο κορυφαίος των πρωτεργατών της χριστιανοσύνης και η μεγαλύτερη ίσως προσωπικότητα της πρώιμης εποχής της νέας πίστης αναγνωρίζεται ως Ισαπόστολος από την Ορθόδοξη Εκκλησία για τις υπηρεσίες του στη διάδοση και εδραίωση του χριστιανισμού. Ο Απόστολος των Εθνών όργωσε την Ελλάδα μεταφέροντας το θείο μήνυμα του Ιησού από τη Ναζαρέτ και έγραψε τα μισά περίπου πατερικά κείμενα στην προσπάθεια να πείσει τους εθνικούς και τους αλλόδοξους για την αλήθεια της αναστάσιμης διδασκαλίας του Θεανθρώπου. Ο μέγας αυτός Απόστολος της χριστιανικής πίστης δεν ανήκε στη χορεία των Δώδεκα Αποστόλων, καθώς δεν γνώρισε ποτέ τον Ιησού κατά την επίγεια πορεία του, και ήταν μάλιστα αρχικά σφοδρός πολέμιος των κηρυγμάτων του Ναζωραίου. Ο Παύλος ασπάστηκε τον χριστιανισμό μέσω οράματος, όταν αναδείχθηκε σε έναν από τους ηγέτες του νέου δόγματος μεταφέροντας ακάματα τον οικουμενικό χαρακτήρα του σε Μικρά Ασία, Ελλάδα και Δύση. Η σημαντικότητά του αναγνωρίζεται από όλες τις χριστιανικές ομολογίες ως ο «Πρώτος μετά τον Έναν», ο σημαντικότερος άντρας επί γης δηλαδή μετά τον Χριστό, του οποίου ήταν εξάλλου «πολύτιμο σκεύος». Ο χαρακτηρισμός είναι δίκαιος, διότι ο μέγας αυτός κήρυκας προσέφερε στην Εκκλησία του Χριστού την πιο ανεκτίμητη υπηρεσία, ως ο άμεσος θεμελιωτής της στα τότε γνωστά έθνη. Λέγεται συχνά ότι χωρίς τον Παύλο η νέα θρησκεία δεν θα εγκαθιδρυόταν ποτέ ή όχι τουλάχιστον με τον ίδιο τρόπο, καθώς αυτός ανέλαβε να εκτελέσει προσωπικά την εντολή του Ιησού στους μαθητές του «πορευθέντες μαθησεύσατε πάντα τα έθνη», όταν επιδόθηκε σε μια προσωπική σταυροφορία για την εξάπλωση του χριστιανισμού που τέλος δεν θα γνώριζε. Άνθρωπος μορφωμένος και άριστος γνώστης της ελληνικής γλώσσας, ο Παύλος μεταλαμπάδευσε τις αρχές του χριστιανισμού στη Δύση επιδεικνύοντας μια πρωτόγνωρη μαχητικότητα αλλά και μια ασίγαστη αγωνιστικότητα που μάλλον δεν έχει όμοιό της στην πρώιμη χριστιανική ιστορία. Υπολογίζεται πως κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων αποστολικών περιοδειών του διάνυσε περισσότερα από 4.000 χιλιόμετρα, αντιμετωπίζοντας εχθρικές συνθήκες που ο ίδιος περιγράφει ως εξής: «Με χτύπησαν με αγριότητα, φυλακίστηκα, κινδύνεψα πολλές φορές να θανατωθώ. Πέντε φορές μαστιγώθηκα από Ιουδαίους με τα τριάντα εννιά μαστιγώματα. Τρεις φορές με τιμώρησαν με ραβδισμούς, μία φορά με λιθοβόλησαν, τρεις φορές ναυάγησα, ένα μερόνυχτο έμεινα ναυαγός στο πέλαγος. Έκανα πολλές κοπιαστικές οδοιπορίες, διάβηκα επικίνδυνα ποτάμια, κινδύνεψα από ληστές, κινδύνεψα από τους ομογενείς μου Ιουδαίους, κινδύνεψα από τους εθνικούς. Πέρασα κινδύνους σε πόλεις, κινδύνους σε ερημιές, κινδύνους στη θάλασσα, κινδύνεψα από ανθρώπους που υποκρίνονταν τους αδερφούς. Ξαγρύπνησα πολλές φορές, πείνασα, δίψασα, πολλές φορές μου έλειψε εντελώς το φαγητό, ξεπάγιαζα και δεν είχα ρούχα να φορέσω. Εκτός από τα άλλα είχα και την καθημερινή πίεση των εχθρών μου και τη φροντίδα για όλες τις εκκλησίες» (Προς Κορινθίους Β’: 11, 23-28). Ο Παύλος πέρασε τη ζωή του στον δρόμο, πηγαίνοντας από πόλη σε πόλη και από χώρα σε χώρα, μη μένοντας πουθενά περισσότερο από τρία χρόνια. Παρά τη δημοτικότητά του βέβαια και τις απίστευτες θεωρητικές μάχες που έδωσε, όλες οι πληροφορίες για τον βίο του προέρχονται από την Καινή Διαθήκη (Πράξεις των Αποστόλων) αλλά και τις δικές του Επιστολές, κι έτσι η ανασυγκρότηση του βίου του δεν τυγχάνει καθολικής ιστορικής συναίνεσης…
Πρώτα χρόνια
Ο Παύλος χριστιανός
Χριστιανική δράση και περιοδείες
Μαρτυρικός θάνατος