«Αν εγκαταλείψω το σανίδι, θα σβήσω», εξομολογήθηκε πριν από είκοσι χρόνια ο μεγάλος Σταύρος Ξενίδης σε τοπική εφημερίδα, σε μια φράση που συμπύκνωνε την ισόβια αφοσίωσή του στο θέατρο. Ως ένας από τους κορυφαίους καρατερίστες του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου, ο Ξενίδης έκανε τη δική του καριέρα πλάι στα ιερά τέρατα του πανιού, ως ένας από τους πιο ταλαντούχους αλλά και σεμνούς ηθοποιούς της γενιάς του. Δεν είναι εξάλλου καθόλου τυχαίος ο χαρακτηρισμός των συναδέλφων του ως «πρώτος τζέντλεμαν του ελληνικού θεάτρου», ο οποίος δίδαξε αξιοπρέπεια και ήθος στην εγχώρια showbiz. Ο Ξενίδης ήταν όμως και ένας άνθρωπος γεμάτος ενεργητικότητα, καλλιεργημένος και κατασταλαγμένος, που μπορεί να μην έγινε ποτέ μεγάλος πρωταγωνιστής στο πανί, ήταν ωστόσο πάντα πρωταγωνιστής της ζωής, με την ευγένεια, τη λεπτότητα, την αρχοντιά και τη σοβαρότητά του, χαρίσματα με τα οποία μπόλιασε εξάλλου τους πάμπολλους δεύτερους και τρίτους ρόλους του στο εμπορικό μας σινεμά. Η σπουδαία παρουσία του σε όλες αυτές τις ταινίες που έπαιξε, έστω κι αν επρόκειτο συχνά για σύντομα περάσματα, δίκαια τον κατέταξαν στους σημαντικότερους ηθοποιούς της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου. Λεγόταν παλιά ότι σε έναν ρόλο που τον υποδύεται ο προικισμένος υποκριτικά Ξενίδης θα αναδειχθούν όλες οι πτυχές του χωρίς τεχνάσματα και φανφάρες και στα σίγουρα είχαν δίκιο, καθώς ο περίφημος Αστυνόμος Μπέκας έλαμπε στη σκηνή και ακτινοβολούσε στο πανί με το περίσσιο ταλέντο αλλά και το εξίσου άπλετο ήθος του. Ο σεμνότατος και ακούραστος αυτός εργάτης της τέχνης έζησε μια ιδιαίτερη κινηματογραφική πορεία, περιχαρακωμένη από την τυποποίησή του σε ρόλους τυπίστα, τους οποίους φώτισε ωστόσο με τα υποκριτικά του χαρίσματα και μια ειλικρινή σεμνότητα που σπάνια θα ξαναδεί το ελληνικό σινεμά…
Πρώτα χρόνια
Υποκριτική καριέρα
Αλλά και με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα έπαιξε πολύ («Γεροντοκόρος», «Πατέρα κάτσε φρόνιμα», «Ο στρίγκλος που έγινε αρνάκι» κ.ά.), όπως και με τον Χατζηχρήστο. Η υποκριτική του δεινότητα αποδείχτηκε και σε δραματικά έργα, μεταξύ των οποίων τα «Παπαφλέσσας», «Μαντώ Μαυρογένους», «Υποβρύχιο Παπανικολής» κ.ο.κ. Ο στρατιωτικός, συμβολαιογράφος, γείτονας ή φίλος των πρωταγωνιστών τυποποιήθηκε σε δεύτερους ρόλους, παραμένοντας πάντως χαρακτηριστικότατη φυσιογνωμία του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Και βέβαια έφτασε και στον πολυπόθητο πρωταγωνιστικό ρόλο δίπλα στη Ρένα Βλαχοπούλου: ο Ξενίδης είναι το πρώτο αντρικό όνομα στη «Βουλευτίνα» (1966), όπου ενσαρκώνει τον αιώνιο υποψήφιο βουλευτή που επιμένει να κατεβαίνει στις εκλογές παρά τις συνεχείς ήττες του!
Ο Ξενίδης ήταν από τους ηθοποιούς που πέρασε αρμονικά και στον νέο ελληνικό κινηματογράφο, αφήνοντας κι εκεί το στίγμα του. Η ερμηνεία του μάλιστα στο μοναδικό «Ταξίδι του μέλιτος» του Πανουσόπουλου τιμήθηκε με βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου.
Επιπλέον, έπαιξε σε πολλές ακόμα αξέχαστες επιτυχίες του τηλεοπτικού μας παρελθόντος, όπως «Ο συμβολαιογράφος» (1979), «Το μυστικό του Άρη Μπονσαλέντη» (1990-1991), το «Πάρκινγκ» κ.ά.
Στις τελευταίες του δουλειές περιλαμβάνονται οι ταινίες «Ο ασυμβίβαστος» (1979), το «Ελευθέριος Βενιζέλος: 1910-1927» (1989), «Ο χρόνος επιστρέφει» (1989) και «Γραφείο ιδεών» (1989), αλλά και η υπέροχη «Λούφα και Παραλλαγή» (1984), όπου υποδύθηκε τον θρυλικό συνταγματάρχη του στο έπος του Περάκη. Και βέβαια ο μεγάλος τυπίστας άφησε το στίγμα του και στο ελληνικό ραδιόφωνο, κυρίως μέσα από τη ραδιοφωνική εκπομπή του Πρετεντέρη «Ο θυρωρός».
Τελευταία χρόνια
«Εγώ είμαι στρατιωτικός και τα λέω τσεκουράτα», είναι ίσως η ατάκα του που θα θυμόμαστε για πάντα. Και ήταν μάλιστα και το σλόγκαν της ζωής του, καθώς ήταν άνθρωπος αληθινός που έλεγε πάντα τα πράγματα με το όνομά τους… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr