Ολόκληρη η Ευρώπη αντιμετωπίζει εδώ και καιρό σοβαρότατο πρόβλημα, εξαιτίας της εφιάλτης έκρηξης των τιμών των καυσίμων και του ρεύματος. Τώρα βυθίζεται και στην ανησυχία για το ενδεχόμενο οριστικής διακοπής της ροής ρωσικού φυσικού αερίου. Ένα ενδεχόμενο που μπορεί να πλήξει περισσότερο ορισμένες χώρες, αλλά θα έχει άμεσες και έμμεσες συνέπειες για όλες.
Το διττό αυτό πρόβλημα απασχολεί ήδη και τη χώρα μας. Η κυβέρνηση αφενός παίρνει μέτρα για την ανακούφιση της κοινωνίας έναντι των ανατιμήσεων και αφετέρου προετοιμάζεται για όλα τα σενάρια, καταρτίζοντας ολοκληρωμένο σχέδιο για την επάρκεια του εφοδιασμού και την ενεργειακή ασφάλειά της. Κατέπλευσε, σε χρόνο ρεκόρ, το ειδικό δεξαμενόπλοιο που σχεδόν διπλασιάζει την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα και η χωρητικότητα του βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η ΔΕΠΑ Εμπορίας και οι υπόλοιπες εταιρείες που εισάγουν φυσικό αέριο, βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τους προμηθευτές τους, προκειμένου να εξασφαλίσουν επιπλέον φορτία LNG.
Οι διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ συνεχίζουν να λειτουργούν με τη σημερινή τους παραγωγική δυναμικότητα, ενώ τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η λειτουργία της νέας λιγνιτικής μονάδας, Πτολεμαΐδα 5. Σε ετοιμότητα είναι οι πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο ου ώστε να έχουν τη δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου σε diesel. Τα αποθέματα νερού για τη λειτουργία των υδροηλεκτρικών μονάδων είναι ικανοποιητικά.
Την ίδια στιγμή, η χώρα μας αναπτύσσει συστηματική προσπάθεια, με στόχο να καταστήσει την κρίση ευκαιρία. Πριν από λίγες μέρες εγκαινιάστηκε στην Κομοτηνή από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Βούλγαρο ομόλογό του Κιριλ Πετκόφ, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGB και πρόκειται να συνδεθεί με τον αγωγό ΤΑΡ που τροφοδοτείται από το Αζερμπαϊτζάν. Σηματοδοτείται έτσι το ξεδίπλωμα του νέου ενεργειακού χάρτη πάνω στον οποίο ιχνογραφείται η προσπάθεια της χώρας μας να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατό κόμβος μεταφοράς αερίου από τη Μέση Ανατολή και την Ανατολική Μεσόγειο προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Σ αυτή την προσπάθεια, η Βόρεια Ελλάδα διεκδικεί καθοριστικό ρόλο, με έργα και υποδομές εθνικής σημασίας που θα ολοκληρωθούν από το 2023 έως το 2025. Ανάμεσά τους: Ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου που θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσήμβρια της Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο. Η κατασκευή πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Θερμαϊκό Κόλπο. Οι πλωτοί σταθμοί αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου της Αλεξανδρούπολης. Η αξιοποίηση του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Καβάλας για τη δημιουργία υποθαλάσσιας Αποθήκης Φυσικού Νότιας Καβάλας. Η επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού ΤΑΡ με την κατασκευή και δεύτερου σταθμού συμπίεσης στις Σέρρες. Τα έργα της δεύτερης διασύνδεσης των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.
Παράλληλα, τα νέα δεδομένα έχουν φέρει σε άμεση προτεραιότητα την επιλογή της χώρας- στην οποία έγκαιρα είχε καταλήξει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση- να επενδύσει στις ΑΠΕ, ενώ αναπτύσσονται και σχέδια μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Αίγυπτο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς έχουν ξεκινήσει ήδη και υλοποιούνται προγράμματα για την εξοικονόμηση ρεύματος τόσο από το Δημόσιο, όσο και από τα νοικοκυριά, όπως είναι το «Ανακυκλώνω-Αλλάζω συσκευή» το οποίο εκτιμάται ότι θα εξοικονομούνται 209.000 ΜWh, με όφελος για την ελληνική οικονομία 40 εκατομμύρια.
ΟΙ μέρες που έρχονται είναι δύσκολες για όλη την Ευρώπη. Η χώρα μας αναπτύσσει κάθε δυνατή προσπάθεια για να περιορίσει τις συνέπειες, να στηρίξει τους πολίτες και να χτίσει τις προϋποθέσεις που θα της επιτρέψουν να μετατρέψει, το συντομότερο δυνατόν την κρίση σε ευκαιρία. Υλοποιούμε Ταυτόχρονα κάθε μικρό και μεγάλο έργο που συμβάλλει στην ενεργειακή επάρκεια και ταυτόχρονα στηρίζουμε τους πολίτες εξαντλώντας κάθε δημοσιονομικό περιθώριο.