Γεννήθηκα το 1978 και αποφοίτησα από το λύκειο στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Μέχρι σήμερα, 25 χρόνια μετά, τα παιδιά στο λύκειο διδάσκονται τα μαθήματά τους με βιβλία που είτε από τα ίδια διδάχθηκα και εγώ είτε ξεκίνησαν να διδάσκονται ένα δύο χρόνια μετά την αποφοίτησή μου. Στο δημοτικό και στο γυμνάσιο τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα. Τα βιβλία από τα οποία διδάσκονται τα μαθήματά τους εκεί τα παιδιά χρησιμοποιούνται τα πιο πολλά από το 2006. Επομένως, έχουν ήδη κι εκείνα ζωή 16 ετών.
Δεν είναι επομένως παράξενο ότι στα ισχύοντα σχολικά βιβλία δεν αναγράφονται γνώσεις που κατακτήσαμε όλα αυτά τα χρόνια και κυρίως στις φυσικές επιστήμες, όπως τελείως ενδεικτικά η πλήρης αποκωδικοποίηση του ανθρώπινου γονιδιώματος, καθώς και ιστορικά γεγονότα που συνέβησαν, όπως τελείως ενδεικτικά το Brexit.
Στην καθημερινή μαθησιακή διαδικασία της σχολικής τάξης μεγάλη αξία έχει το τι και πώς θα διδαχθεί. Το τι και πώς θα διδαχθεί καθορίζεται από τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Το περιεχόμενο κάθε σχολικού βιβλίου πρέπει να ακολουθεί το αντίστοιχο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών αποτελώντας μέσο διδασκαλίας του αντίστοιχου μαθήματος.
Είναι επομένως πάρα πολύ σημαντικό το τι διδάσκεται στα παιδιά μας αλλά και το πώς διδάσκεται. Είναι άλλο ένα βιβλίο που αποτελείται μόνο από συμπαγές κείμενο και που οφείλει το παιδί του δημοτικού, του γυμνασίου ή του λυκείου προσπαθώντας μόνο του μετά από τη διδασκαλία στην τάξη του εκπαιδευτικού να κατανοήσει και είναι άλλο ένα βιβλίο πλούσιο σε δραστηριότητες, σε επιπλέον πληροφορίες, σε παραπομπές, σε σχετικό εικονογραφικό υλικό κτλ. όπου το κάθε παιδί με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού και τη συνεργασία με τα άλλα παιδιά να ανακαλύψει γνώσεις. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε μια ατομική πορεία, η οποία όμως ευρύτερα εκπαιδεύει σε μια κοινωνική ατομικότητα. Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε μια ομαδική, συνεργατική πορεία που μπορεί να συμβάλλει ώστε και στην ενήλικη ζωή να υπάρχει αυξημένη κοινωνική ευθύνη. Το σύνολο των βιβλίων του λυκείου ανήκουν στην πρώτη περίπτωση, ενώ στα βιβλία του δημοτικού και του γυμνασίου μερικώς υπάρχει ομαδοσυνεργατική διάσταση.
Μετά τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό ότι δεν ήταν καθόλου τυχαίο πως η πρώτη μου ερώτηση ως βουλευτής για θέματα παιδείας το φθινόπωρο του 2019 αφορούσε στο ότι έπρεπε άμεσα να προχωρούσε η εκπόνηση νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και η συγγραφή νέων βιβλίων. Μέχρι σήμερα, τρία χρόνια μετά την εκλογή μου για πρώτη φορά στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, έχω καταθέσει 170 ερωτήσεις αποτελώντας τον πρώτο βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας στην εκλογική μου περιφέρεια σε αριθμό ερωτήσεων. Δεκάδες από αυτές αφορούν ζητήματα παιδείας. Θεωρώ όμως τη συγκεκριμένη ερώτηση τη σπουδαιότερη που έχω καταθέσει για θέματα παιδείας γιατί εκτιμώ ότι ένα άρτια γραμμένο και επίκαιρο σχολικό βιβλίο είναι πολύτιμος βοηθός κάθε παιδιού στον δρόμο του προς τη μάθηση και την πρόοδο όπου κι αν βρίσκεται αυτό το παιδί, είτε στην πόλη, είτε σε ένα μικρό νησί, είτε σε ένα ορεινό χωριό. Και είναι καθήκον διαχρονικά της πολιτείας αυτή η δυνατότητα να προσφέρεται ισότιμα προς όλα τα παιδιά.
Τον Νοέμβριο του 2021, δύο χρόνια μετά την ερώτηση που υπέβαλλα, παρουσιάστηκαν νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών για τα μαθήματα δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Συγκεκριμένα, εκπονήθηκαν 123 νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και επικαιροποιήθηκαν 43 ενώ θα ακολουθήσει η συγγραφή νέων σχολικών βιβλίων στο σύνολο των μαθημάτων. Πέρα από την ηθική ικανοποίηση που αισθάνομαι διαπιστώνοντας να υλοποιείται μια πολιτική μου θέση θέλω να σταθώ στο γεγονός ότι μέσα στα τόσα καθημερινά ζητήματα που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία συντελείται αθόρυβα, χωρίς τυμπανοκρουσίες, με πολλή δουλειά μια μικρή εκπαιδευτική επανάσταση, 25 ολόκληρα χρόνια από την προηγούμενη. Το πρώτο βήμα, η εκπόνηση νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, έγινε. Πέρα από την επικαιροποίηση των γνώσεων, στα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών κυρίαρχη θέση κατέχει η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Το δεύτερο και τελικό βήμα, η συγγραφή νέων σχολικών βιβλίων, ακολουθεί. Ας ελπίσουμε σύντομα να ολοκληρωθεί, προς όφελος των παιδιών.