Στο βαρύ τίμημα της πανδημίας που πλήρωσε ο κλάδος του τουρισμού τα τελευταία δυο χρόνια αλλά και στα άκρως ενθαρρυντικά μηνύματα για τη φετινή τουριστική σεζόν αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ, σημειώνοντας ότι ο κλάδος του τουρισμού αποτελεί στυλοβάτη της οικονομίας και πηγή εθνικού πλούτου.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στις συνέπειες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία που αναστατώνει και πάλι τις διεθνείς μετακινήσεις, προκαλώντας κρίση στην ενέργεια και «έκρηξη» στις τιμές.
Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται το κόστος των υπηρεσιών επισήμανε, μειώνοντας παράλληλα την αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων ανθρώπων, ενώ ταυτόχρονα η κλιματική κρίση και η εξέλιξη της τεχνολογίας μεταβάλλουν πλέον ραγδαία και τις καταναλωτικές συνήθειες των επισκεπτών.
Και συνέχισε : «Ο τουρισμός μας, συνεπώς, καλείται να ευθυγραμμίσει το μοντέλο του με την ψηφιακή λειτουργία και το οικολογικό υπόδειγμα. Διαθέτει, άλλωστε, τα κατάλληλα όπλα: το ελληνικό brand βρίσκεται στην κορυφαία πεντάδα παγκοσμίως. Διαθέτει μεγάλη διασπορά στις αγορές του. Έχει σύμμαχο μία πολιτεία που διαρκώς εκσυγχρονίζει το κράτος».
Πάνω από όλα όμως, κινείται μέσα στο ασύγκριτο φυσικό και πολιτιστικό τοπίο της πατρίδας μας, η αξιοποίηση του οποίου -το ξέρετε καλά- αποτελεί ένα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα.
Ακριβώς γι’ αυτό, η συνύπαρξη του ανταγωνιστικού τουρισμού με τον σεβασμό στη φύση αποτελεί προτεραιότητα. Ολοκληρώνεται, έτσι, το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό. Σε δεκάδες περιοχές προωθούνται Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Ενώ αλλεπάλληλες είναι οι παρεμβάσεις για απλούστερες εγκρίσεις των περιβαλλοντικών όρων και των ειδικών κινήτρων για μεγάλες επενδύσεις.
Ταυτόχρονα, η πολιτεία χρηματοδοτεί την παραγωγή καθαρής ενέργειας, όπως και την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων. Ενισχύει περιοχές που χτυπήθηκαν από φυσικές καταστροφές με προγράμματα κοινωνικού τουρισμού. Φροντίζει για την προστασία της θάλασσας από τη ρύπανση και την υπεραλίευση. Αλλά και με την πολιτική για τα «Απάτητα βουνά» τονώνει και τη δική τους ήπια ανάπτυξη.
Η επιχειρηματική βιωσιμότητα συνεπάγεται και την κοινωνική βιωσιμότητα
Και καθώς η έλλειψη προσωπικού στον κλάδο γίνεται απειλητική, απαιτεί νέους τρόπους προσέγγισης: με την επιμήκυνση, για παράδειγμα, της τουριστικής περιόδου, με ειδικές συμφωνίες για απασχόληση εργαζομένων από το εξωτερικό, αλλά και με τη σύνδεση του τουρισμού με άλλες δραστηριότητας από το φθινόπωρο και μετά.
Απαιτεί, όμως, επένδυση και στον ανθρώπινο παράγοντα. Γιατί ο τουρισμός πρέπει να είναι ελκυστικός όχι μόνο στους επισκέπτες αλλά και σε όσους εργάζονται σε αυτόν. Κάτι που παραπέμπει σε καλύτερους μισθούς και όρους εργασίας. Αυτό επιβάλλει η ελεύθερη αγορά αλλά και η κοινωνική ευθύνη. Μόνο ο ευχαριστημένος εργαζόμενος, άλλωστε, γίνεται και παραγωγικός εργαζόμενος, για τον ίδιο και για την επιχείρηση.
Από την πλευρά της πολιτείας, εμείς αναλαμβάνουμε την αναβάθμιση των υποδομών, από τους δρόμους, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια μέχρι την ύδρευση ή την ανακύκλωση. Ακόμη και τη στροφή της εκπαίδευσης προς τομείς που αναζητά η οικονομία και η αγορά εργασίας.
Δικός σας ρόλος, τώρα, είναι να φανείτε και πάλι πρωτοπόροι και ευρηματικοί στις προσαρμογές τις οποίες απαιτεί η νέα εποχή στον κλάδο. Ήδη η ψηφιοποίηση αλλάζει τα πάντα στο marketing του προϊόντος, παγκοσμίως. Ενεργοποιεί εφαρμογές που διευκολύνουν τα seamless ταξίδια. Ενώ απλοποιεί την περιβαλλοντική διαχείριση, βελτιώνοντας τη ζωή κατοίκων αλλά και επισκεπτών.
Η Αστυπάλαια, η Χάλκη και η Τήλος δείχνουν, ήδη, τον δρόμο της εναρμόνισης του τουρισμού με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και της ενεργειακής αυτονομίας.
Σήμερα, κυρίες και κύριοι, δεν μας λείπουν ούτε οι πολιτικές ούτε οι πόροι. Γνωρίζετε ότι το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης κατευθύνει τεράστια κεφάλαια προς τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Και σημαντικές είναι και οι πιστώσεις από το νέο ΕΣΠΑ, με τον ίδιο στόχο.
Είναι λοιπόν στο χέρι του κλάδου, στο χέρι σας, να εκμεταλλευτείτε αυτόν τον ισχυρό χρηματοδοτικό βατήρα για να κάνετε το μεγάλο άλμα στο μέλλον.
Μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Αντιμετώπιση του «υπερ-τουρισμού» με νέες υποδομές και έξυπνη διαχείριση των ροών. Βιώσιμες πρακτικές οι οποίες θα αφορούν και τις τοπικές κοινότητες. Και φυσικά διαμόρφωση εναλλακτικών προορισμών και τους 12 μήνες του χρόνου. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πλευρές του νέου υποδείγματος τουριστικού προϊόντος για το οποίο πρέπει να συνεργαστούμε.
Γιατί ισχυρός ελληνικός τουρισμός σημαίνει ισχυρή εθνική οικονομία, περισσότερος εθνικός πλούτος, μερίδιο στον οποίο θα έχουν όλοι. Αλλά και περισσότερες δουλειές στις πόλεις, στα ορεινά χωριά και, βέβαια, στα νησιά μας.
Με άλλα λόγια, όταν μιλάμε για τουρισμό μιλάμε για έναν πολυεπίπεδο εθνικό μοχλό ανάπτυξης, στα κέντρα αλλά και στις περιφέρειες της πατρίδας μας.