«Απλά μαθήματα ρητορικής» προς κάθε ενδιαφερόμενο, πολιτικό ή μη, δίνει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης με το νέο του βιβλίο που φέρει αυτόν ακριβώς τον τίτλο, και θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 8 Ιουνίου στις 20:00 το απόγευμα, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», επί της οδού Πειραιώς 254, στον Ταύρο.
Το Newsbeast παρουσιάζει σήμερα κατ’ αποκλειστικότητα αποσπάσματα του εγχειριδίου που έγραψε το μέλος της κυβέρνησης (σε πολυτονικό σύστημα μάλιστα), υποστηρίζοντας πως «ο καλός ρήτορας ανοίγει όλες τις πόρτες». Κατά τον ίδιο, «υπάρχουν πολλοί τρόποι και διάφορες μέθοδοι για να μάθουμε τα μυστικά της ρητορικής και να αποκτήσουμε τον έλεγχο του βήματος στο οποίο θα μιλήσουμε. Σε αυτό το βιβλίο βλέπουμε μαζί τα πρώτα, τα πιο απλά, αλλά και πιο αποτελεσματικά βήματα».
Αφού κάνει μια ευσύνοπτη ιστορική αναδρομή στην ιστορία της ρητορικής από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας, ο κ. Γεωργιάδης υποδεικνύει έξι σημαντικά βήματα σε όποιον επιθυμεί να προβεί σε μια δημόσια ομιλία.
- Βήμα 1ο, να μάθει ο ενδιαφερόμενος να αντιμετωπίζει και να διαχειρίζεται το άγχος πριν βρεθεί ενώπιον του κοινού (ο συγγραφέας αναφέρει μάλιστα και συγκεκριμένες τεχνικές).
- Βήμα 2ο, να φανταστεί και να οραματιστεί την ομιλία από πριν.
- Βήμα 3ο, να πετύχει τη «διασύνδεση» με το κοινό ο ομιλών.
- Βήμα 4ο, να επιστρατεύσει το χιούμορ.
- Βήμα 5ο, να προβεί σε ιστορικές αναφορές και αντίστοιχα γεγονότα του παρελθόντος και
- Bήμα 6ο να επικαλεστεί κάποια αυθεντία.
Όπως επισημαίνει, εξηγώντας το τελευταίο βήμα, «ασφαλώς είναι πολύ ωραίο σαν επιχείρημα, το να απευθύνεστε σε μία αυθεντία του παρελθόντος. Είναι άλλο να πω εγώ: «η Δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα με πολλά ελαττώματα αλλά δυστυχώς δεν έχει βρεθεί κανένα καλύτερο», Άδωνις Γεωργιάδης.
Κι είναι εντελώς διαφορετικό να πω: «Όπως είπε ο Ουίνστον Τσώρτσιλ, η Δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα με πολλά ελαττώματα, αλλά δυστυχώς δεν έχει βρεθεί κανένα καλύτερο». Αυτομάτως, με την αναφορά στον Τσώρτσιλ, ανεβαίνει η αξία του επιχειρήματος. Είναι μία καταξιωμένη προσωπικότητα. Άρα, βολεύει και είναι πολύ ωραίο το να χρησιμοποιείς ένα τέτοιου είδους επιχείρημα».
Ο τόνος της φωνής και ο τόνος της ομιλίας
Όπως αναφέρει ο υπουργός, «όταν μιλάς, όταν κάνεις μία ομιλία, ο λόγος σου δεν πρέπει να είναι σε έναν τόνο, μονότονος, πρέπει να ανεβοκατεβαίνει. Γιατί αν μιλάς από την αρχή μέχρι το τέλος σε ένα συγκεκριμένο τόνο, τότε το κοινό θα κοιμηθεί. Πρέπει λοιπόν εκεί που θέλεις να δώσεις έμφαση, ο τόνος σου να ανεβαίνει, μετά να κατεβαίνει για να ξεκουραστεί το κοινό να πάρει μία ανάσα και μετά αν θες να αυξήσεις την ένταση ξανά, να ξανανεβαίνεις. Ο λόγος σου δηλαδή σε όλη την πορεία του θα πρέπει να έχει πάνω και κάτω. Και πρέπει εσύ που είσαι στο βήμα να παρακολουθείς συνεχώς το κοινό σου, το ακροατήριο σου. Να καταγράφεις τις αντιδράσεις και αναλόγως να υψώνεις και να χαμηλώνεις την φωνή σου, να υψώνεις ή να χαμηλώνεις τον τόνο της ομιλία σου. Να παρακολουθείς. Πάντα και τα πάντα».
Μερικά «κόλπα» για να σε προσέξουν
Κατά τον κ. Γεωργιάδη, η γραπτή ομιλία έχει διάφορα προβλήματα. Ένα από αυτά είναι πως «όταν διαβάζεις, κοιτάζεις προς τα κάτω, μειώνεις δηλαδή το επίπεδο της «διασύνδεσης» με το κοινό. Το ακροατήριο θέλει να βλέπει τον ρήτορα. Και μπορεί όσο μιλάς να «πέσει το σήμα», να χαθεί η «διασύνδεση». Για παράδειγμα, εάν εγώ παρατηρήσω κάτι τέτοιο, για να ανεβάσω την «ισχύ του σήματος», που είναι σαν τη σύνδεση στο Διαδίκτυο, δηλαδή δεν σημαίνει πως επειδή το πέτυχες στην αρχή θα διαρκέσει και για πάντα, κάνω ένα κόλπο και έτσι αυξάνεται ξανά η ένταση του «σήματος». Πιο κόλπο κάνω εγώ και μπορείς να κάνεις κι εσύ;
Το τέχνασμα του αιφνιδιασμού
«Για απαντήστε μου εσείς κύριε… (απευθυνόμενος σε αυτόν ονομαστικά) που κάθεστε εδώ μπροστά – μπροστά; Τι κάνατε με τα λεφτά που διαχειριζόσασταν τόσα χρόνια;». Μπαμ! Αυτομάτως το «σήμα» που μπορεί να έχει πέσει, πάει στο τέρμα! Η «διασύνδεση» κορυφώνεται. Γιατί αυτός ο ένας που ρωτήθηκε ταράζεται, αναρωτιέται «τί έγινε τώρα» και οι άλλοι γύρω του αμέσως σκύβουν με προσοχή μπροστά, σου λέει «θα γίνει φασαρία, τί συμβαίνει εδώ; Για να προσέχουμε μην μας ρώτησε κι εμάς τίποτα!».
Οπότε την πετυχαίνεις με αυτό τον τρόπο; Επαναφέρεις το ακροατήριο σου εκεί που το θέλεις. Μόλις διαπιστώσεις πως το κοινό αρχίζει και χαλαρώνει, βρίσκεις κάποιον που μπορεί να τον ξέρεις κιόλας και εφαρμόζεις το τέχνασμα του αιφνιδιασμού, κάνοντας τον λόγο εντελώς προσωπικό. Το κοινό είναι και πάλι δικό σου».
Η τηλεόραση θέλει τον τρόπο της
«Αν τώρα πρέπει να μιλήσετε στην τηλεόραση, πως πρέπει να κινηθείτε; Εγώ, αναφέρει ο κ. Γεωργιάδης, όταν μιλάω στην τηλεόραση, σκέφτομαι πάντα σε ποιον απευθύνομαι. Τον συνταξιούχο, στον καταστηματάρχη, ποιος είναι αυτός που με βλέπει και με παρακολουθεί. Το κάνω πάντα προσωπικό, όπως πρέπει να το κάνετε κι εσείς. Μη φαντάζεστε ποτέ την ομιλία σας σαν κάτι αποστειρωμένα. Δείξτε μέσα από τα λόγια σας το ποιος ή ποια είστε και κερδίστε την προσοχή με το συναίσθημα και την πειθώ. Μία προσωπική αναφορά π.χ. Στη δική σας ζωή που σας βάζει μέσα στο κάδρο του επιχειρήματος ή σας ταυτίζει με το ακροατήριο είναι πάντα χρήσιμη».
Στην παρουσίαση του βιβλίου «Απλά Μαθήματα Ρητορικής» (εκδόσεις Ελληνική Αγωγή) στις 8 Ιουνίου, θα μιλήσουν μεταξύ άλλων υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο δημοσιογράφος και πρώην βουλευτής Β΄ Αθηνών Γρηγόρης Ψαριανός, ο δικηγόρος Μιχάλης Δημητρακόπουλος και ο δημοσιογράφος Άρης Πορτοσάλτε. Ο πρόλογος του βιβλίου είναι γραμμένος από την πανεπιστημιακή καθηγήτρια φιλοσοφίας, Γεωργία Ξανθάκη – Καραμάνου.