Πηγές από το Μέγαρο Μαξίμου υπεραμύνονται της απόφασης για εκσυγχρονισμό 5 παλιών αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας που προκάλεσε σάλο.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο εκσυγχρονισμός θα φέρει θέσεις εργασία, ενώ με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η επιτήρηση του Αιγαίου που απαιτεί το ΝΑΤΟ και μέχρι τώρα αναλάμβαναν τούρκικα αεροσκάφη. Παράλληλα, κατηγορούν τη ΝΔ ότι δεν προχώρησε σε αυτή την κίνηση το 2009 και τώρα η συντήρηση είναι πιο ακριβή.
Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προβλέπει τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του πολεμικού ναυτικού «P-3 Orion», έναντι 500 εκ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ (την περίοδο 1991-1992), είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012 σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.
Σημειώνουν ότι ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη. Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για 7 χρόνια.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι τα αεροπλάνα «P-3 Orion» πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε Υπουργού Άμυνας (Ευ. Μεϊμαράκης) τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης.
Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν, επισημαίνουν οι κυβερνητικές πηγές.
Επισημαίνοντας ότι από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας, προσθέτουν ότι το κάθε αεροσκάφος «P -3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου και πιο συγκεκριμένα ελέγχει από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ και υπογραμμίζουν ότι το θέμα δεν είναι κυρίως «ελληνικό» αλλά ΝΑΤΟϊκό.
Το NATO θέλει καθημερινά για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο, σημειώνουν οι κυβερνητικές πηγές, τονίζοντας πως αυτό δεν μπορεί να γίνει σωστά χωρίς αεροπλάνα και προσθέτοντας πως αρχικά χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα πυροσβεστικά αεροσκάφη και στη συνέχεια πλοία.
Υπογραμμίζουν ότι κατόπιν τούτων, έγινε το αναμενόμενο, δηλαδή τη νατοϊκή επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN-235.
Οι Τούρκοι άρχισαν να πετούν με «νατοϊκό καπέλο» και πηγαίνοντας προς τη νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ’ όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO, σημειώνουν οι πηγές της κυβέρνησης.
Σημειώνουν επιπλέον ότι η Ελλάδα κάλυπτε το κενό επιτήρησης στο Αιγαίο ακριβά, κυρίως με πλοία τα οποία καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και δεν ήταν αποτελεσματικά, ενώ αν δούλευαν τα αεροσκάφη, με ένα απ’ αυτά θα υπήρχε «δορυφορική» εικόνα όλου του Αιγαίου, ενώ με δυο αεροπλάνα καλύπτεται όλο το 24ωρο.
Οι πηγές της κυβέρνησης αναφέρουν πως κρίθηκε απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας καθώς το κόστος ανακατασκευής τους δίνει δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους, ενώ υπάρχει και έλεγχος των συνόρων και καταλήγουν τονίζοντας ότι παράλληλα τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μεσομακροπρόθεσμα, ενώ η ανακατασκευή τους θα επιφέρει μειώσεις στον συνολικό προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.