Στη λίστα του Υπουργείου Οικονομικών που δημοσίευσαν οι Financial Times και αποτελεί «κείμενο εργασίας» κατά το Μέγαρο Μαξίμου, εκτιμάται ότι τα νέα μέτρα, αν εφαρμοστούν επιτυχώς όλα, μπορούν να δώσουν δημοσιονομικό όφελος από 4,7 δισ. έως και 6,1 δισ. ευρώ.
Ωστόσο όπως λένε από το Μέγαρο Μαξίμου: «Πότε, κανένα μέτρο δεν αποδίδει πλήρως, ενώ, αν υπάρχει πλεόνασμα πάνω από 1,5%, προφανώς και δεν θα πάει στη μαύρη τρύπα του χρέους, αφού η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου ήταν σαφέστατη: η υποχρέωση για υπερβολικά υψηλά πλεονάσματα αποτελεί πλέον παρελθόν»
Κυβερνητικές πηγές, με αφορμή τη διαρροή στους Financial Times του «κειμένου εργασίας» σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις υπογραμμίζουν τα εξής:
1.Η διαρροή της λίστας μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία δεν έγινε από την ελληνική πλευρά, διαβάζεται επιλεκτικά με αποτέλεσμα να παρερμηνεύονται οι δημοσιονομικοί στόχοι που θέτει η κυβέρνηση. Να σημειωθεί ακόμα ότι η όποια λίστα αποτελεί «κείμενο εργασίας» και όχι συμφωνία.
2.Η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για ανάπτυξη είναι 1,4% του ΑΕΠ για το 2015 και 2,9% για το 2016.
3.Τα όποια μέτρα συμφωνηθούν δεν θα είναι υφεσιακά και θα αποσκοπούν στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης, προκειμένου να σταματήσουν να πέφτουν τα βάρη σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και γενικότερα τη μεσαία τάξη.
4. Στη λίστα του Υπουργείου Οικονομικών, που επαναλαμβάνεται είναι «κείμενο εργασίας», εκτιμάται ότι τα νέα μέτρα, αν εφαρμοστούν επιτυχώς όλα, μπορούν να δώσουν δημοσιονομικό όφελος από 4,7 δισ. έως και 6,1 δισ. ευρώ. Πότε, όμως, κανένα μέτρο δεν αποδίδει πλήρως, ενώ, αν υπάρχει πλεόνασμα πάνω από 1,5%, προφανώς και δεν θα πάει στη μαύρη τρύπα του χρέους, αφού η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου ήταν σαφέστατη: η υποχρέωση για υπερβολικά υψηλά πλεονάσματα αποτελεί πλέον παρελθόν. Έτσι, εφόσον καταφέρουμε μεγαλύτερα από τη δέσμευση [1,2% έως 1,5%] πλεονάσματα, αυτά θα επιστραφούν σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τραγικά τις συνέπειες της κρίσης, μέσα από την υλοποίηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης [π.χ. κοινωνική πολιτική, φοροαπαλλαγές, κλπ]
5. Το βασικό σενάριο, λοιπόν, είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ και αν τα μέτρα αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις. «Το Πρόγραμμα είναι επεξεργασμένο και κοστολογημένο, προβλέποντας για το 2015 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ», σημειώναμε και σε non paper της 27.03.2015, ενώ προβλέπονται έσοδα 3 δισ. ευρώ που δεν θα προέρχονται από περικοπές μισθών, συντάξεων ή εφάπαξ.
6. Ο ΕΝΦΙΑ θα καταργηθεί μέσα στο 2015 και θα αντικατασταθεί από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.
7.Το δεύτερο εξάμηνο του 2015 θα έλθει στη Βουλή ο νέος φορολογικός νόμος που θα περιλαμβάνει το αφορολόγητο όριο στα 12.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα δηλωθούν το 2016.
Τι λέει το υπουργείο οικονομικών
Το υπουργείο οικονομικών τονίζει ότι: «Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν και να σχολιάσουν ότι η Ελληνική Κυβέρνηση προσβλέπει σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους πάνω από 3% του ΑΕΠ μέσω της εφαρμογής των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων.
Το Υπουργείο Οικονομικών θα ήθελε να καταστήσει σαφές, για ακόμη μια φορά, ότι παραμένει σταθερό στο στόχο του 1,2%, καθώς αυτό το ποσοστό είναι κοντά στην ελάχιστη τιμή των προβλέψεών του και όχι στη μέγιστη, την οποία χρησιμοποίησαν εκείνοι που μίλησαν για ποσοστό πάνω από 3%.
Αν, τελικώς, επιτευχθούν τα υψηλότερα επίπεδα των προβλεπόμενων στόχων εσόδων (στους οποίους το Υπουργείο δεν βασίζεται) τότε θα αυξηθούν ανάλογα οι (πολύ χαμηλές) δημόσιες δαπάνες και, βεβαίως, οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης».
Μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη και, προφανώς, δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του Υπουργείου.