Προς κύρωση κατατέθηκε στη Βουλή η σύμβαση για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου κεντρικής Ελλάδας Ε65, που σε πλήρη ολοκλήρωση, θα ξεκινά στα νότια από ημικόμβο επί του Αυτοκινητοδρόμου 1 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), στο ύψος της Ανθήλης Λαμίας, και θα καταλήγει σε ανισόπεδο κόμβο με την Εγνατία Οδό, στο Κηπουργειό Γρεβενών.
Ξεκινώντας από την πεδιάδα της Φθιώτιδας, κοντά στη Λαμία, θα διασχίζει το όρος Όθρυς, τον Θεσσαλικό κάμπο και τα όρη Αντιχάσια και Χάσια μέχρι τη συμβολή του με την Εγνατία Οδό στον Δρυμό της Πίνδου.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με την προτεινόμενη τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ενεργοποιείται το δικαίωμα του ελληνικού Δημοσίου να εκκινήσει τις εργασίες κατασκευής του βόρειου τμήματος του οδικού άξονα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός), το οποίο είχε χαρακτηριστεί αναβαλλόμενο και παρέμενε σε εκκρεμότητα λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης κατά το μέρος που επιβάρυνε το εθνικό σκέλος.
Συνεπώς λόγω ένταξης του έργου προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθίσταται δυνατή η έναρξη των σχετικών εργασιών για την κατασκευή και παράδοσή του σε πλήρη λειτουργία.
Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επισημαίνει χαρακτηριστικά στην έκθεσή του:
A. Με τις διατάξεις του υπόψη νομοσχεδίου κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου από 24.6.2021 Συμφωνία Τροποποίησης Διατάξεων της ανωτέρω αρχικής Σύμβασης ΙΙαραχώρησης, για το έργο της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), που έχει κυρωθεί με τον ν.3 597/2007, όπως αυτή τροποποιήθηκε. Ειδικότερα: Με την κυρούμενη Τροποποιητική Συμφωνία, οποία υπεγράφη μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου και αφετέρου της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης» (εφεξής. «Παραχωρησιούχος») και εκ τρίτου των Μετόχων αυτής, προβλέπεται ολοκλήρωση της κατασκευής του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β [ Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών (32,45 χλμ.) και Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατία (38,05 χλμ.)], από την παραχωρησιούχο εταιρεία, εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος. Καθορίζονται, επίσης, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου και του Γίαραχωρησιούχου για την ολοκλήρωση του έργου.
B. Από τις προτεινόμενες διατάξεις, σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, προκαλούνται επί του κρατικού προϋπολογισμού τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:
- Δαπάνη ύψους 39 εκατ. ευρώ, από την ανάληψη του κόστους κατασκευής του προαναφερόμενου Αναβαλλόμενου Τμήματος Β’ του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Ενδεχόμενη μελλοντική αύξηση των δημοσίων εσόδων, από την απόδοση στο Δημόσιο ·τυχόν εσόδων του προαναφερόμενου Τμήματος του Αυτοκινητόδρομου, σε περίπτωση που προκύψουν μετά την αφαίρεση των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης αυτού.