Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση την ερχόμενη Τρίτη, 9 Φεβρουαρίου, μετά την κατά πλειοψηφία ψήφισή του και στη δεύτερη ανάγνωσή του από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Υπέρ του σχεδίου νόμου «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», επί της αρχής, των άρθρων και το σύνολό του τάχθηκε η Νέα Δημοκρατία, καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25, ενώ η Ελληνική Λύση διατήρησε την επιφύλαξή της για να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.
Οι υψηλοί τόνοι αντιπαράθεσης μεταξύ της κυβέρνησης και των κομμάτων της αντιπολίτευσης που διαφωνούν με το σχέδιο νόμου, επικράτησαν και κατά τη δεύτερη ανάγνωσή του στην επιτροπή.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι θα πρέπει «να σταθούμε όλοι στο ύψος των περιστάσεων». Ασφαλώς, είπε, θα έχουμε «διαφορετικές απόψεις, θέσεις, διαφωνίες και αυτό είναι απολύτως θεμιτό. Αυτός είναι και ο πλούτος της δημοκρατίας. Άλλο αυτό όμως, και άλλο να εκπέμπεται ένα μήνυμα ανοχής, ενίοτε και επιβράβευσης στην παραβατικότητα και στην ανομία, εντός και εκτός πανεπιστημιακών χώρων».
Με βάση στοιχεία από μετρήσεις κοινής γνώμης, η υπουργός, τόνισε πως η κοινωνία είναι υπέρ της θέσπισης ελάχιστης βάσης εισαγωγής, σημειώνοντας ότι ακόμα και το 52% της βάση του ΣΥΡΙΖΑ τάσσεται θετικά. Επέκρινε την άποψη της αντιπολίτευσης ότι με την ελάχιστη βάση «η κυβέρνηση κλείνει τον δρόμο στα πανεπιστήμια και τον ανοίγει το δρόμο για τα ιδιωτικά κολέγια», μιλώντας για επιχείρημα απαξίωση των ΔΙΕΚ και της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Αναρωτήθηκε γιατί η αντιπολίτευση δεν θέλει από του χρόνου τον συντελεστή βαρύτητας που παρέχει για πρώτη φορά τη δυνατότητα στα Τμήματα να ορίζουν, εάν κάποιο μάθημα θα πρέπει να έχει αυξημένη βαρύτητα, κάτι που παράλληλα παρέχει και μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας και αυτονομίας στα πανεπιστήμια μας. Απέρριψε το επιχείρημα ότι ο περιορισμός δήλωσης σχολών από έναν υποψήφιο είναι «λοταρία», σημειώνοντας ότι πουθενά αλλού δεν μπορεί ο υποψήφιος να δηλώνει 250 σχολές. Πρόκειται είπε, για μέτρο ενίσχυσης της «συνειδητής επιλογής» στις σπουδές.
Αναφορικά με τα θέματα ασφάλειας των πανεπιστημίων, η κ. Κεραμέως σημείωσε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επί τέσσερις συνεδριάσεις δεν έχει κάνει καμία σχετική πρόταση. Καταλόγισε στην αντιπολίτευση «παραπληροφόρηση» σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων και ειδικά για τις διαμαρτυρίες ότι το κέντρο λήψης εικόνας και σημάτων από τα συστήματα ασφαλείας θα παρακολουθεί μέχρι και τα mail και τις τηλεφωνικές επικοινωνίες, λέγοντας ότι ο νόμος δεν λέει πουθενά κάτι τέτοιο. Για τα οικονομικά της Παιδείας, παρατήρησε πως ο συνολικός προϋπολογισμός το 2016 ήταν 4,8 δισ. και του 2021 ανέρχεται στα 5,6 δισ. ευρώ.
Σε υψηλούς τόνους, η υπουργός Παιδείας επέκρινε και την ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την παρέμβαση που έγινε το βράδυ της Τετάρτης στο πολιτικό της γραφείο. Σχετικά, είπε στους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Θα μπορούσατε να είχατε καταδικάσει την επίθεση. Θα μπορούσατε, επίσης, να μην είχατε πει τίποτα για το θέμα. Δεν επιλέξατε τίποτα από δύο. Αντίθετα, επιλέξατε να βγάλετε μία ειρωνική ανακοίνωση , τολμώ να πω ίσως και επιδοκιμαστική του περιστατικού, παρομοιάζοντας τα τρικάκια με κομφετί και είπατε (λες και είστε συνήγοροι των δραστών), ότι παραποιήθηκαν τα μηνύματα. Ό,τι δεν είπαν οι δράστες “ν+2 είναι οι ώρες σου”, αλλά “ν+2 είναι οι ώρες σου στις σχολές”. Λες και έχει διαφορά!».
«Όταν επιλέγεται η ειρωνεία αντί για την καταδίκη τέτοιων πράξεων, όταν επικαλείστε ότι οι 35χρονοι που πετάνε τρικάκια, είναι απλά ημι – πιτσιρικαρία, όταν στέλνεται ένα ξεκάθαρο μήνυμα ανυπακοής στους νόμους, παρακινώντας έτσι στην ανομία, φοιτητές, πανεπιστημιακούς, όλους, για να κουρελιαστεί ο νόμος, όταν υποστηρίζουν μέλη του ΣΥΡΙΖΑ κατά συρροή δολοφόνους και ανάμεσα σε αυτούς -θλιβερό- πρώην υπουργός Παιδείας και αντιπρόεδρος της Βουλής, όταν βουλευτές σας επιβραβεύουν τη διάρρηξη της εισόδου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με αλυσοπρίονο, τότε ο κατήφορος είναι ολισθηρός και η έκβαση είναι επικίνδυνη», ανέφερε η υπουργός.
Μακρή: Αλλάζουμε και βελτιώνουμε χρόνιες παθογένειες
Η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, ανέφερε πως «στην κυβέρνησή μας θέλουμε να αντιμετωπίζουμε και να λύνουμε τα προβλήματα, που στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι σύνθετα. Γνωρίζοντας ότι πάντα και γρήγορα θα βρεθούν εχθροί, που με την άνεση της άγνοιάς τους θα αντιδράσουν. Οι στιγμές όμως δεν επιτρέπουν την αδράνεια . Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα δεν εθελοτυφλούμε. Το αντιμετωπίζουμε με διαπραγματεύσεις, αντιπαραθέσεις, διαβούλευση, θεωρία, αλλά και πολιτική που σχεδιάζεται, προγραμματίζεται και υλοποιείται».
Δεν μπορούμε, είπε η υφυπουργός, «να προσπερνάμε τις διαπιστωμένες αδυναμίες σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Δεν θεωρούμε ότι όλα είναι ανεκτά. Δεν οχυρωνόμαστε πίσω από ιδεοληψίες, με αυτάρκεια και αυταρέσκεια, ούτε με παρωπίδες μετριότητας. Δεν μιλάμε αφηρημένα, δεν έχουμε αυταπάτες, δεν κατασκευάζουμε εχθρούς. Επιλέγουμε σύγχρονες εκπαιδευτικές πολιτικές, νέες νομοθεσίες, αλλάζουμε και βελτιώνουμε χρόνιες παθογένειες, ξεπερνάμε αντιστάσεις, σπάμε ταμπού. Είναι καθήκον μας, είναι όρος για την ύπαρξη μας να νομοθετήσουμε, διορθώνοντας στραβά και αδικίες. Δεν θα απολογηθούμε γι’ αυτό. Είναι επιβεβλημένη ηθική, θεμιτή υποχρέωση μας».
Αυτή η ώρα, είπε η κ. Μακρή, είναι «για μια μεγάλη κοινωνική και ακαδημαϊκή συμφωνία με τους εκπροσώπους της πανεπιστημιακής κοινότητας, των διδασκόντων και των διδασκομένων, που θα αναλάβουν τις ευθύνες της υλοποίησης αυτής της θετικής και ‘επιθετικής’ πρωτοβουλίας μας, αυτής της ολοκληρωμένης πρότασης που πείθει την κοινωνία. Είναι ώρα να στηρίξουμε το νομοσχέδιο. Να το υπερψηφίσουμε. Και είναι μεγάλη ευθύνη μας να το εφαρμόσουμε».
Όσοι σήμερα αντιδρούν στο νομοσχέδιο «δεν ενδιαφέρονται για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Ενδιαφέρονται για τη διατήρηση των δικών τους προνομίων και της δικιάς τους επιρροής. Αδιαφορούν αν τα πανεπιστήμια αποδυναμώνονται εν μέσω καταλήψεων, απεργιών, βανδαλισμών, ποινικά κολάσιμων ενεργειών, εξευτελιστικών προπηλακισμών και σοβαρού κλονισμού του ακαδημαϊκού θεσμού. Όσοι επιχειρούν να εμποδίσουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις δείχνουν ξεκάθαρα ότι δεν αντιλαμβάνονται ποια είναι τα σοβαρά προβλήματα των πανεπιστημίων» τόνισε.
ΣΥΡΙΖΑ: Δημιουργούνται συνθήκες αντίδρασης χωρίς προηγούμενο
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, υπογράμμισε ότι το σχέδιο νόμου με την ελάχιστη βάση εισακτέων, φέρνει περικοπές εισακτέων και μάλιστα τη χειρότερη χρονιά, λόγω της πανδημίας, για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, τονίζοντας πως «η κυβέρνηση πετάει έξω από τα πανεπιστήμια τουλάχιστον έναν στους τέσσερις αποφοίτους λυκείου σε σχέση με πέρυσι».
Ακόμα, τόνισε, «κόβονται και οι ελάχιστοι απόφοιτοι από τα νυκτερινά λύκεια» που είναι παιδιά που επιμένουν να μορφωθούν παρά τις αντιξοότητες που έχουν αντιμετωπίσει στη ζωή τους, «διαγράφοντας έτσι σκληρά και ανάλγητα, με μια οριζόντια γραμμή, το όποιο όνειρο είχαν». Η κυβέρνηση, είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, «εκτελεί ένα συμβόλαιο: να διώξει τα παιδιά από το δημόσιο πανεπιστήμιο. Κι όσα από αυτά μπορέσουν, ας πληρώσουν ιδιωτικά κολέγια. Τα υπόλοιπα, ‘στον ήλιο μοίρα’».
Σχετικά με τις ρυθμίσεις που αφορούν τα πανεπιστήμια, ο κ. Φίλης είπε πως «με τις περικοπές, με την αστυνομοκρατία, με την καταστολή, με τις κάμερες, την παρακολούθηση και το φακέλωμα στα πανεπιστήμια, δημιουργούνται συνθήκες αντίδρασης από την ακαδημαϊκή κοινότητα χωρίς προηγούμενο». Παρατήρησε ότι όποτε και εάν κυβερνήσεις επιχείρησαν να φέρουν ανάλογα νομοσχέδια για τα πανεπιστήμια και την εκπαίδευση αυτά «αποσύρθηκαν κακήν κακώς».
Χαρακτηριστικά επικαλέστηκε το ν. 815, επί κυβέρνησης Κωνσταντίνου Καραμανλή, τις ρυθμίσεις Βασίλη Κοντογιαννόπουλου «που δυστυχώς βάφτηκε με το αίμα του καθηγητή Τεμπονέρα, την επιχείρηση αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος, τις διατάξεις του νόμου Διαμαντοπούλου που τις πήρε πίσω ο επόμενος υπουργός, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος».
Αυτό «είναι το μέλλον όσων κομμάτων και πολιτικών προσώπων, με τρόπο βάναυσο επιχειρούν να παραβιάσουν τη Δημοκρατία και τα δικαιώματα των παιδιών στη μόρφωση», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και κάλεσε την κυβέρνηση να ακούσει τις διαδηλώσεις που γίνονται και θα γίνουν και την επόμενη εβδομάδα κατά του σχεδίου νόμου έξω από την Βουλή.
ΚΙΝΑΛ: Νομοσχέδιο που έχει μπακαλίστική λογική
Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, από τη δική της πλευρά ανέφερε πως με «το ράβε- ξήλωνε» δεν λύνονται τα προβλήματα στην εκπαίδευση, αλλά χρειάζεται στρατηγικό σχέδιο μία σοβαρή αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας. Το νομοσχέδιο αυτό είπε, έχει «μπακαλίστική λογική και κρύβει αυτά που θέλει με κουτοπόνηρο τρόπο». Παρατήρησε πως «το τοπίο που φτιάχτηκε, δεν μπορεί να αφορά μόνο τον αριθμό των εισακτέων και να μην ακουμπά τον αριθμό των τμημάτων».
Την ελάχιστη βάση εισαγωγής την χαρακτήρισε «λοταρία» και εκτίμησε πως «αυτό το σύστημα εισαγωγής δεν θα μακροημερεύσει». Σχετικά με την ασφάλεια των πανεπιστημίων, η κ. Κεφαλίδου είπε πως εμείς «αναγνωρίζουμε το πρόβλημα της ανομίας των και βανδαλισμών. Συμφωνούμε με την ενίσχυση της φύλαξης στους χώρους του πανεπιστημίου», αλλά με το σώμα φύλαξης να ανήκει στη διοίκηση των πανεπιστμημίων και όχι στην αστυνομία.
Η διαρκής παρουσία της αστυνομίας μέσα στα ιδρύματα, είπε, είναι για βραχυπρόθεσμα επικοινωνιακά οφέλη. «Δεν αποτελεί κοινή λογική το να φτάνεις εξαρχής στο έσχατο μέτρο αμφίβολης συνταγματικότητας, με ειδική αστυνομία πανεπιστημίων – κάτι που δεν υπάρχει σε κανένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Ούτε είναι μεταρρύθμιση να επαναφέρεις το ν+2 και να βάζεις νομοθετικό όριο διαγραφής ουσιαστικά στο χρόνο που αποφοιτούν κατά μέσο όρο οι φοιτητές που απασχολούνται σοβαρά με τις σπουδές τους. Πού είναι, αναρωτήθηκε η βουλευτής, το περίφημο πανεπιστημιακό κριτήριο;». Πρόκειται είπε, για «ένα νομοσχέδιο επικοινωνιακής λογικής και αμφίβολης αποτελεσματικότητας».
ΚΚΕ: Χιλιάδες μαθητές θα βρουν τις πόρτες των πανεπιστημίων κλειστές
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, ανέφερε πως «σας το είπαμε από την αρχή, σας το φώναξαν ξανά, χτες, με τα συλλαλητήριά τους οι φοιτητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και μαθητές: “Πάρτε πίσω αυτό το νομοσχέδιο. Μην το ψηφίσετε”. Αυτό σας λένε και σας λέμε, κι εσείς κάνετε πως δεν ακούτε». Διαφώνησε με τη θέσπιση «διπλού» μηχανογραφικού εισαγωγής από τους υποψήφιους, λέγοντας ότι αυτός ο τρόπος «μοιάζει σαν τυχερό παιχνίδι, σαν ΤΖΟΚΕΡ».
Χιλιάδες μαθητές, ειδικά των λαϊκών οικογενειών, αισθάνονται τον άμεσο κίνδυνο, χιλιάδες να βρουν τις πόρτες των πανεπιστημίων κλειστές. Οι φοιτητές «τρελαίνονται όταν τους αντιμετωπίζετε σαν εγκληματίες και πάτε μέσα στις σχολές τους να “μπαστακώσετε” την αστυνομία» και «εξοργίζονται που φέρνετε εάν νέο αυστηρότερο πειθαρχικό κώδικα, στις περιπτώσεις που θα διαμαρτυρηθούν για τις άσχημες συνθήκες των σπουδών τους», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ.
Φέρνετε, είπε ο κ. Δελής, μόνιμα ακόμα και την αστυνομία μέσα στα πανεπιστήμια, όχι για την ανομία και την παραβατικότητα, όπως προσχηματικά ισχυρίζεστε, αλλά για τις χοντρές μπίζνες που γίνονται μέσα από τις υπηρεσίες των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, που αποτελούν την καρδιά των επιχειρηματικών και εμπορικών δραστηριοτήτων των πανεπιστημίων και όλο και περισσότερο εξαπλώνονται. Ο εισηγητής του ΚΚΕ χαρακτηριστικά ανέφερε, πως «τελικά, όσο διαβάζουμε το νομοσχέδιό σας, τόσο και βρίσκουμε περισσότερους λόγους για να καταψηφίσουμε».
Ελληνική Λύση: Μείζονος σημασίας η ασφάλεια στα πανεπιστήμια
Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σοφία – Χάιδω Ασημακοπούλου, ανέφερε πως το κόμμα της είναι θετικό στην ελάχιστη βάση εισαγωγής, καθώς είναι αναγκαία η ύπαρξη ενός ελάχιστου επιπέδου γνώσης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Λέμε, είπε ξανά, ότι η εισαγωγή στα ΑΕΙ δεν αποτελεί τη μόνη λύση. Η σημασία της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντική.
Επίσης τάχθηκε υπέρ του να υπάρχει χρονικό όριο σπουδών, να υπάρξει ιδιαίτερη μέριμνα για τα περιφερειακά πανεπιστήμια, να μπορούν οι σχολές να έχουν λόγο στην βαρύτητα των εξεταζομένων μαθημάτων αλλά και να μπορούν να προτείνουν και νέα μαθήματα. Για την ασφάλεια στα πανεπιστήμια, τόνισε πως είναι μείζονος σημασίας, για αυτό και ο έλεγχος των εισερχομένων είναι αυτονόητη κίνηση.
Η ίδια ζήτησε την χορήγηση ηλεκτρονικών ταυτοτήτων, να υπάρχει ένα σύστημα ανίχνευσης και ειδικές μπάρες για τα οχήματα, ενώ για το Ειδικό Σώμα Προστασίας των Πανεπιστημίων είπε ότι «θα έπρεπε το νομοσχέδιο να είναι πιο ξεκάθαρο, για να είμαστε σε θέση να αποφασίσουμε». Σημείωσε, τέλος, πως «στο εξωτερικό δεν υπάρχει περίπτωση να λάβουν χώρα έκτροπα εντός των πανεπιστημιακών χώρων και να μην παρέμβει αστυνομική δύναμη».
ΜέΡΑ 25: Δεν ενδιαφέρεστε για τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25, Σοφία Σακοράφα, είπε πως «η κυβέρνηση έχει εμφανιστεί εξαρχής αποφασισμένη. Δηλώνει και διακηρύσσει με κάθε τρόπο ότι είναι ανυποχώρητη στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου». Εμείς, είπε, «εκθέσαμε τις απόψεις μας ως κόμμα και αιτιολογήσαμε την άρνηση και την αντίθεσή μας σε αυτό το νομοσχέδιο, με βάση τη δική μας πολιτική θέση και αντίληψη».
Αναρωτήθηκε σε ποιο σημείο του προεκλογικού προγράμματός της, η ΝΔ έλεγε πως θα μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων, και μάλιστα τόσο δραστικά. «Ο μόνος από την ακρόαση φορέων που ήταν υπέρ της αστυνομίας στα πανεπιστήμια ήταν ο πρόεδρος των ειδικών φρουρών», υπενθύμισε η βουλευτής.
Τέλος, επισήμανε: «Η πολιτική σας αντίληψη δεν απεικονίζεται μόνο στις διατάξεις για την αστυνομία και τα συστήματα παρακολούθησης στα πανεπιστήμια, αλλά απεικονίζεται ιδιαίτερα και στη μεταχείριση των μαθητών των εσπερινών σχολείων και των επαγγελματικών λυκείων, δείχνοντας πολύ παραστατικά, ότι δεν ενδιαφέρεστε για τις αδύναμες, τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, αλλά θέλετε να δυσχεράνετε ακόμη περισσότερο τη θέση τους, τον αγώνα τους, σαν να τους τιμωρείτε για την τύχη τους, αλλά και για τη ζωή τους».