Προχωρά κανονικά η αμυντική συμφωνία Ελλάδος – Γαλλίας για τα πολεμικά αεροπλάνα «Rafale», καθώς το προσχέδιο της σύμβασης έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή στις 17-18 Δεκεμβρίου, ενώ στο τραπέζι βρίσκεται και το θέμα της αγοράς φρεγατών για την ενίσχυση του πολεμικού ναυτικού, με την Ελλάδα να συζητά με τους Γάλλους αλλά και με άλλες χώρες, με γνώμονα τη καλύτερη οικονομική και λειτουργική επιλογή.
της Γεωργίας Αθ. Σκιτζή
«Δεν γυρίσαμε την πλάτη στη Γαλλία. Το ζήτημα είναι ανοιχτό και το πολεμικό μας ναυτικό ψάχνει τη βέλτιστη λύση και προσφορά για μια ικανοποιητική ενδιάμεση λύση, ώστε να έχουμε καλύτερα πλοία, έτοιμα αποτρεπτικά. Αυτή είναι η βάση και είμαστε ανοιχτοί και για τους Γάλλους και για άλλους. Επομένως αυτό θα είναι το μεγάλο στοίχημα, η πρόσθεση των 4 φρεγατών πολλαπλών ρόλων στο πολεμικό μας ναυτικό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Στην Αθήνα 23 Δεκεμβρίου η Γαλλίδα Υπ. Άμυνας
Σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας βρίσκονται το τελευταίο διάστημα ο Έλληνας Υπουργός Εθνικής Άμυνας, με την Γαλλίδα ομόλογό του Florence Parly, η οποία και ενημερώνεται για την τουρκική προκλητικότητα στην νοτιοανατολική Μεσόγειο και στην ΑΟΖ της Κύπρου. Οι δύο υπουργοί διατηρούν άριστες σχέσεις και η επίσκεψη της στην Αθήνα στις 23 Δεκεμβρίου θα επισφραγίσει τη συμφωνία των δύο χωρών για τα 18 γαλλικών μαχητικών Rafale, ενώ αμέσως μετά την πανηγυρική υπογραφή θα αναχωρήσουν για τη Γαλλία οι πρώτοι πιλότοι και μηχανικοί της Πολεμικής Αεροπορίας για να εκπαιδευτούν στα εν λόγω αεροσκάφη.
Νέες συζητήσεις για τις γαλλικές φρεγάτες
Ο επόμενος σταθμός αφορά στην ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με την απόκτηση νέων φρεγατών, ωστόσο οι συζητήσεις εξελίσσονται μεταξύ Γαλλίας και Αμερικής. Η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία θέτουν ως άμεση προτεραιότητα μετά τη συμφωνία για την αγορά πολεμικών αεροπλάνων, την τόνωση του ελληνικού στόλου. Ήδη η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας, Florence Parly βρίσκεται σε άμεση επαφή με την κατασκευάστρια εταιρία NAVAL GROUP-η οποία ουσιαστικά αποτελεί κρατική εταιρία- προκειμένου να οριστικοποιήσει πρόταση προς την ελληνική πλευρά για 4 φρεγάτες Belhara. Τα μελανά σημεία είναι το υψηλό κόστος αλλά και η ειδική διαμόρφωση που απαιτείται για να προσαρμοστούν στις ελληνικές απαιτήσεις, δηλαδή τη διαμόρφωση που θέλει το Πολεμικό μας Ναυτικό.
Η πρόταση των Αμερικανών
Στον αντίποδα, σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διαπραγματεύσεις με τους Αμερικανούς για την απόκτηση φρεγατών πολλαπλού ρόλου «MMSC» με ταυτόχρονη αναβάθμιση των τεσσάρων «ΜΕΚΟ» και εμπλοκή και των Ελληνικών ναυπηγείων στην εν λόγω συμφωνία, ωστόσο απαιτείται ακόμα δρόμος για τη συμφωνία, διότι υπάρχουν εμπλοκές, αναφορικά με τον αν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και ποιο θα είναι το τελικό κόστος.
Σημειώνεται, ότι σε αντίθεση με την γαλλική πρόταση που ανέπτυσσε ταχύτητες 27 κόμβων, η MMSC μπορεί να πλεύσει με 30 κόμβους ενώ με ταχύτητα ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων, δηλαδή 10 κόμβων, έχει εμβέλεια 5.000 ναυτικών μιλίων. Ένα μήνα πριν, ο αντιπρόεδρος του project MMSC, Joe DePietro, δήλωνε ότι σύντομα κλιμάκιο Αμερικανών θα έρθει στην Ελλάδα προκειμένου να δει από κοντά τα ελληνικά ναυπηγεία, όπου θα λάβει σάρκα και οστά το μεγαλύτερο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού της τελευταίας 20ετίας.