Τις αστικές αναπλάσεις που θα γίνουν στον Πειραιά παρουσιάζει σε συνέντευξή του στο newsbeast.gr, ο υποψήφιος δήμαρχος και επικεφαλής του συνδυασμού «Πειραιάς Νικητής», Γιάννης Μώραλης, προαναγγέλοντας ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανάπλασης του παραλιακού μετώπου, από το λιμάνι μέχρι τα σύνορα με τη Δραπετσώνα. Ο κ. Μώραλης εκφράζει, επίσης, τη θέση του απέναντι στην ιδιωτικοποίηση ή όχι του λιμανιού του Πειραιά, δεσμεύεται ότι τα δικαστήρια Πειραιά δεν θα φύγουν από την πόλη και υπογραμμίζει τα τρία μεγάλη προβλήματα που αναζητούν λύση.
– Η απόφαση να κατεβείτε στον Πειραιά ξάφνιασε. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να πάρετε αυτή την απόφαση ειδικά αυτή τη δύσκολη εποχή.
Μα φυσικά η κατάσταση που επικρατεί στον Πειραιά. Η κρίση βρήκε τον Πειραιά απροετοίμαστο και τον σημερινό Δήμαρχο απλό παρατηρητή δυσμενών εξελίξεων για την πόλη. Η ανεργία γιγαντώθηκε με αποτέλεσμα και σπίτι στον Πειραιά να έχει και από έναν άνεργο, τα λουκέτα στα μαγαζιά ακολουθούσαν το ένα μετά το άλλο, μεγάλο κομμάτι της Πειραϊκής κοινωνίας φτωχοποιήθηκε και οδηγείτε στο περιθώριο. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση ξεκίνησε μια συζήτηση έπειτα από πρωτοβουλία φορέων της πόλης, οι οποίοι δεν μπορούσαν να μείνουν αδρανής. Οι συζητήσεις κατέληξαν στην κίνηση μας, τον «Πειραιά Νικητή» και με εμένα επικεφαλής. Μια κίνηση που φιλοδοξεί να αλλάξει τον Πειραιά, να τον κάνει πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη και τους Πειραιώτες υπερήφανους.
– Για τους πολλούς ο Πειραιάς είναι το λιμάνι και ο Ολυμπιακός. Όμως υπάρχει και ο Πειραιάς της μεγάλης ανεργίας και των υποβαθμισμένων περιοχών. Έχετε ρεαλιστική και άμεσης απόδοσης πρόταση;
Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Έχουμε όμως σχέδιο για την αντιμετώπιση της ανεργίας και τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας. Το σχέδιο μας βασίζεται στην εκμετάλλευση των στρατηγικών πλεονεκτημάτων του Πειραιά. Ένα από αυτά είναι η σχέση της πόλης μας με τη θάλασσα. Γι’ αυτό μιλάμε για την ανάγκη να κοιτάξει ο Πειραιάς προς τη θάλασσα. Και η θάλασσα δεν είναι κάτι αφηρημένο, αντίθετα είναι πολύ συγκεκριμένο. Είναι η ποντοπόρος ναυτιλία, η ακτοπλοΐα, το γιότινγκ, η κρουαζιέρα, ο ναυταθλητισμός και όλες οι στεριανές υπηρεσίες που υποστηρίζουν τα παραπάνω. Άρα η υπόσχεσή μας να μετατρέψουμε τον Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο, home port για την κρουαζιέρα, Παγκόσμιο Ναυταθλητικό Κέντρο έχουν μια πολλή ισχυρή βάση αλήθειας.
– Πρέπει ή όχι να ιδιωτικοποιηθεί το λιμάνι του Πειραιά; Τι θα κάνετε στην περίπτωση που οι αποφάσεις ληφθούν εκτός Πειραιά;
Το έχουμε ξαναπεί και το ξαναλέμε για άλλη μια φορά. Είμαστε υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού. Συγκεκριμένα θα απαιτήσουμε από το Ελληνικό Δημόσιο τη θεσμική και αποφασιστική διεύρυνση της συμμετοχής του Δήμου στην διοίκηση του ΟΛΠ. Αυτό δηλαδή που συμβαίνει και σε αντίστοιχα Ευρωπαϊκά λιμάνια, στα πρότυπα των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών λιμένων. Με αυτόν τον τρόπο ο Δήμος μπορεί να συμμετάσχει αποφασιστικά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και των αναγκών της πόλης. Όπως επίσης θα διεκδικήσουμε ανταποδοτικούς πόρους για την ανάπλαση κάθε Πειραιώτικης γειτονιάς.
– Ποια είναι τα τρία μεγάλα θέματα του Πειραιά που θεωρείτε ότι πρέπει να λυθούν άμεσα;
Η ανεργία, η εγκατάλειψη των γειτονιών και η εικόνα της πόλης του Πειραιά. Για το πρώτο πρόβλημα σας ανέφερα σε προηγούμενη ερώτηση το τι θα κάνουμε. Για το δεύτερο στόχος μας είναι να ζωντανέψουμε τις γειτονιές της πόλης με τη δημιουργία νέων χώρων για τα παιδιά, αθλητικών υποδομών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων σε κάθε γειτονιά της πόλης. Για το τρίτο σχεδιάζουμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων για να αλλάξουμε την εικόνα της πόλης και να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών.
– Αναφερθήκατε στις αστικές αναπλάσεις στην πόλη του Πειραιά. Τι ακριβώς σχεδιάζετε;
Προτείνουμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανάπλασης του παραλιακού μετώπου, από το λιμάνι μέχρι τα σύνορα του Πειραιά με τη Δραπετσώνα. Πρόκειται για ένα έργο που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ. Παράλληλα, σχεδιάζουμε την ανάπλαση και σε άλλα σημεία του παραλιακού μετώπου. Σας αναφέρω ενδεικτικά τη χερσόνησο της Πειραϊκής, με ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων και ειδικότερα των Κονώνειων Τειχών. Στην Ακτή Θεμιστοκλέους, από τη Μαρίνα Ζέας μέχρι τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Στην περιοχή από το Μικρολίμανο μέχρι την Ακτή Δηλαβέρη και το Δελφινάριο, με ανασχεδιασμό και κοινή αισθητική των –συχνά αυθαίρετων- επεκτάσεων των καταστημάτων. Στο πάρκο του Προφήτη Ηλία, όπου θα δημιουργηθεί ένα νέο αξιοθέατο, το Πανόραμα του Πειραιά, από το οποίο οι επισκέπτες θα έχουν θέα σε όλη την πόλη και με σταθερά κιάλια σε χώρους, όπως το σημείο της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας, η Ακρόπολη και το Σούνιο.
– Τα δικαστήρια του Πειραιά φεύγουν εκτός Πειραιά. Ποιά είναι η θέση σας και τι σκοπεύετε να κάνετε;
Τα δικαστήρια θα μείνουν στον Πειραιά και προγραμματίζουμε τη στέγαση τους σε κτίριο της Ραλλείου.