Στόχος της κυβέρνησης είναι η μείωση της ανεργίας των ναυτικών και η εξασφάλιση των θέσεων απασχόλησης, ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Πλακιωτάκης, ενημερώνοντας την εθνική αντιπροσωπεία για το περιεχόμενο διατάξεων που κατέθεσε στη Βουλή, με τη μορφή τροπολογίας.
Με τις διατάξεις που εισήγαγε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προβλέπεται ότι στα αμιγώς εμπορικά πλοία άνω των 3000 κοχ που έχουν νηολογηθεί υπό ελληνική σημαία, επιτρέπεται η εφαρμογή των διεθνώς αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, κατά την ελεύθερη κρίση του πλοιοκτήτη, εξαιρετικά και μόνο για ναυτολογήσεις ειδικοτήτων του κατωτέρου πληρώματος καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοιάρχου και γ΄ Μηχανικού του εμπορικού ναυτικού.
«Αυξάνουμε τη δυνατότητα απασχόλησης κατωτέρων πληρωμάτων στην ποντοπόρο ναυτιλία, κάνουμε πιο ελκυστικό το ναυτικό επάγγελμα και ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου», ανέφερε, για την στόχευση της προωθούμενης διάταξης ο Γιάννης Πλακιωτάκης, που δεν παρέλειψε να σχολιάσει, ότι ενώ αυτό είναι ένα θέμα που συζητάμε δεκαετίες, «κανένας δεν είχε την πολιτική τόλμη να πάρει την συγκεκριμένη πολιτική απόφαση».
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάλεσε όλες τις πλευρές «να αναλογιστούν την πραγματικότητα: Ότι δηλαδή, ενώ η Ελλάδα είναι η πρώτη παγκόσμια ναυτική δύναμη διεθνώς και ενώ ελέγχει το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της ευρωπαϊκής χωρητικότητας, υπό ελληνική σημαία βρίσκονται μόλις 599 πλοία, δηλαδή μόνο το 12% του ελληνόκτητου στόλου».
Απαντώντας στην εναντίωση του ΚΚΕ, που καταγγέλλει ότι επιβάλλονται μισθοί γαλέρας στη ναυτιλία, ο υπουργός είπε ότι η παγκόσμια ναυτιλία δεν δίνει μισθούς γαλέρας αλλά πολύ καλά αμειβόμενες θέσεις. Είπε ότι ο συνολικός μισθός του ναύτη με τα επιλέξιμα επιδόματα είναι 2.200 δολάρια. «Αν εσείς πιστεύετε ότι τα 2.200 δολάρια είναι μισθοί γαλέρας, να το πείτε στον άνεργο νέο που ψάχνει εργασία», είπε ο κ. Πλακιωτάκης απευθυνόμενος στα έδρανα του ΚΚΕ.
Τι περιλαμβάνει
Η ρύθμιση αφορά μόνον τα αμιγώς εμπορικά πλοία άνω των 3.000 κόρων ολικής χωρητικότητας, από τα οποία εξαιρούνται τα πλοία της ακτοπλοίας.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, «σταθερός και πολύ σημαντικός στόχος της κυβέρνησης είναι η εξασφάλιση θέσεων εργασίας και ο περιορισμός της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα αποτελέσματα της παρέμβασης αυτής θα είναι ευεργετικά σε τέσσερις πολύ σημαντικές κατευθύνσεις:
1. Αύξηση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών.
2. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, ώστε να ανακοπεί η πτωτική του πορεία.
3. Αυξημένη παρουσία Ελλήνων ναυτικών σε υπό ελληνική σημαία πλοία.
4. Αυξημένη ελκυστικότητα για το ναυτικό επάγγελμα, αφού ενισχύεται σημαντικά η προοπτική ανεύρεσης θέσης εργασίας.
Επίσης, με τις ρυθμίσεις δίνεται η δυνατότητα σε εταιρεία που έχει πλοίο της υπό ελληνική σημαία, αν δεν υπάρχει για προσφερόμενη θέση Έλληνας πλοίαρχος, κάτι που ήταν υποχρεωτικό, θα μπορεί να ναυτολογεί αλλοδαπό και να συνεχίζει να βρίσκεται εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο. Στόχος, όπως τονίζεται, είναι να ενδυναμώσει την ελληνική σημαία.
Με τη ρύθμιση που κάνει το υπουργείο Ναυτιλίας, επίσης επιφέρει αλλαγές και στο συνδικαλισμό, αφού δεν θα μπορεί να βάζει υποψηφιότητα κάποιος που έχει τρεις θητείες και είναι άνω των 72 ετών.
Τέλος, για να μπορεί κάποιος να συμμετέχει στις εκλογικές αρχαιρεσίες θα πρέπει να αποδεικνύει ότι ασκεί το ναυτικό επάγγελμα με βάση τον αριθμό του ναυτικού του φυλλαδίου και όχι διά αντιπροσώπου ή με επιστολική ψήφο.
Σκληρή επίθεση από το ΚΚΕ
Το ΚΚΕ «καταγγέλλει την απαράδεκτη πρακτική της κυβέρνησης της ΝΔ, που κατ’ απαίτηση των εφοπλιστών κατέθεσε αιφνιδιαστικά τροπολογία, στο φορολογικό νομοσχέδιο, με την οποία επιδιώκει να βάλει ταφόπλακα στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας των ναυτεργατών, ξεκινώντας από τα ποντοπόρα πλοία».
Όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΚΚΕ, «συγκεκριμένα η κυβέρνηση δίνει το ελεύθερο στους πλοιοκτήτες να καταργούν τις ελληνικές κλαδικές ΣΣΕ των ναυτεργατών, εφαρμόζοντας τα “διεθνή κρατούντα” για τα πληρώματα, με τις συμβάσεις πείνας της ITF, με στόχο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Αυτή η πρακτική λειτουργεί τροχιοδεικτικά για την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων. Την ίδια στιγμή εισάγονται νέοι αντιδραστικοί περιορισμοί στη λειτουργία των σωματείων και τη δράση των ναυτεργατών μέσα στα καράβια, πέραν αυτών που ήδη υπάρχουν».
«Η κυβέρνηση της ΝΔ να αποσύρει τώρα την κατάπτυστη τροπολογία, διαφορετικά θα θερίσει θύελλες. Οι ναυτεργάτες και το ταξικό ναυτεργατικό κίνημα δεν θα επιτρέψουν τη μετατροπή των καραβιών σε σύγχρονες γαλέρες, όπως επιτάσσουν τα συμφέροντα των εφοπλιστών» καταλήγει η ανακοίνωση του ΚΚΕ.