«Δεν υπάρχει καμία καινούργια πρόβλεψη για αύξηση των διοδίων. Καμία απολύτως», είναι η απάντηση που έδωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης απέναντι στα δημοσιεύματα των ημερών για επικείμενες αυξήσεις. Όπως διευκρίνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης η μόνη νέα πρόβλεψη που περιελήφθη στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων είναι αυτή η οποία με διάταξη υποχρεώνει τον παραχωρησιούχο να φέρει σχέδιο εγκεκριμένο και από τις τράπεζες για την εφαρμογή αναλογικών υβριδικών διοδίων, «διότι είναι άδικο να μην υπάρχει τέτοιο σύστημα».
«Και όπου ακόμα δεν υπάρχουν αναλογικά διόδια, θα λειτουργήσουν εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ενώ θα προχωρήσει και το θέμα της διαλειτουργικότητας», είπε ο υπουργός Υποδομών.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης διαβεβαίωσε τους βουλευτές ότι δεν αυξάνονται τα διόδια:
– στον αυτοκινητόδρομο του Μορέα, «δεν θα γίνει καμία αύξηση ούτε τώρα ούτε ποτέ»,
– στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός- Κλειδί,
– Καμένα Βούρλα- Ράχες και
– στον Ε65 γιατί υπάρχει ένα διόδιο στις Θερμοπύλες.
«Η μόνη αύξηση διοδίων», είπε ο υπουργός «και αυτό διότι έχει προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση, είναι στο τμήμα από Αφίδνες- Καμένα Βούρλα. Όμως, επειδή το πρόβλημα έχει να κάνει με τους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής, θα διασφαλιστεί ότι ο συχνός χρήστης θα έχει έκπτωση 50%. Επίσης η έκπτωση στο Αιγίνιο θα φθάνει το 80% για τους συχνούς χρήστες».
Ο υπουργός Υποδομών είπε ακόμα ότι στον δρόμο Κόρινθος- Πάτρα θα υπάρξουν άμεσα μειώσεις 20% στα διόδια και για τους αναλογικούς χρήστες η έκπτωση θα είναι επιπλέον 10%.
«Άφησα όλη αυτήν τη σπέκουλα που έγινε όλες αυτές τις μέρες για τις αυξήσεις στα διόδια για να φανεί πού πάει το πράγμα. Σας άφησα να κάνετε λαϊκισμό, αλλά το ψέμα έχει κοντά πόδια», είπε ο υπουργός για το ζήτημα που κυριαρχεί στη δημόσια συζήτηση.
Αναφερόμενος στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των έργων, ο υπουργός ενημέρωσε τους βουλευτές ότι την έχει στείλει παντού, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, τον OLAF, στον οικονομικό εισαγγελέα, στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και στον εισαγγελέα κατά της διαφθοράς, «γιατί χρειάζεται πλέον να δείξουμε στους πολίτες ότι βάζουμε τον εαυτό μας κάτω από τον προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο των οργάνων».
Στην καταγγελία βουλευτών ότι οι παραχωρησιούχοι εισέπρατταν τα διόδια αν και τα έργα είχαν «παγώσει», ο κ. Χρυσοχοΐδης εξήγησε ότι υπήρχε απόφαση του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο μπορεί να εκχωρεί το δικαίωμα είσπραξης σε ιδιώτη και επισήμανε ότι η σύμβαση ήταν σε ισχύ, δεν την κατήγγειλε το Δημόσιο, «όλοι αυτοί συντηρούσαν δρόμους, και κάποιοι κατασκεύαζαν δρόμους έστω και με αργούς ρυθμούς» και «παύση της είσπραξης θα οδηγούσε σε καταγγελία της σύμβασης από την άλλη μεριά». Είπε επίσης ότι όλα τα έσοδα πήγαν σε δαπάνες και όχι στην τσέπη κάποιου παραχωρησιούχου. Σε δαπάνες κατασκευής, αποπληρωμής δανείων και δαπάνες συντήρησης των δρόμων. Άρα δεν υπάρχει διαφυγή χρημάτων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Για το τμήμα Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι θα είναι δημόσιο έργο και πως «το υπουργείο περιμένει ακόμη κάποιες μελέτες». Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με 390 εκατομμύρια ευρώ, θα προχωρήσει η κατασκευή του και στόχος είναι το καλοκαίρι να αρχίσουν να δουλεύουν οι εργολάβοι. Επειδή μάλιστα τις προηγούμενες ημέρες υπήρξαν σοβαρές ενστάσεις από βουλευτές για το ενδεχόμενο να μην προχωρήσει το έργο, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι το Τμήμα Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα είναι ένα βασανισμένο έργο που εξαιρείται από τη διαπραγμάτευση, αλλά πρέπει να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και είναι εξασφαλισμένες οι πιστώσεις. Γι’ αυτό κάλεσε τους βουλευτές να καταθέσουν νομοτεχνικές βελτιώσεις, ώστε να γίνει περισσότερο σαφές στον κυρωτικό νόμο που υποχρεώνει το δημόσιο να προκηρύξει το έργο άμεσα.
Επίσης, ο υπουργός ανέφερε ότι ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα πρέπει να «κουμπώσει» με τη Δυτική Ελλάδα. Για την κατασκευή του έργου ΠΑΘΕ- Καρπενήσι, είπε ότι θα είναι σε θέση να πει περισσότερα πράγματα κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την επανεκκίνηση των έργων στην Ολομέλεια.
Το νομοσχέδιο για την επανεκκίνηση των έργων ψηφίστηκε επί της αρχής κατά πλειοψηφία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια έως τις 15 Δεκεμβρίου.