Δύο σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας και το ασφαλιστικό σύστημα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, που κατατίθεται άμεσα στη Βουλή, και με το οποίο νομοθετούνται όλα τα προαπαιτούμενα για την υπογραφή της δανειακής σύμβασης.
Πρόκειται για τον μηχανισμό διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και τον ενιαίο φορέα είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών, μέτρα που συμφωνήθηκαν χθες κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας με τους εκπροσώπους των δανειστών. Ο νέος μηχανισμός θα εφαρμοστεί από την 1/1/2017, όπως έχει συμφωνηθεί.
«Μεγάλες μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο των διαρθρωτικών αλλαγών που προωθεί το υπουργείο Εργασίας», χαρακτήρισε τα νέα μέτρα, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο υπουργός Εργασίας Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιάννης Βρούτσης.
«Με τον νέο μηχανισμό διαμόρφωσης του κατώτερου μισθού η χώρα μας θα συγκλίνει με την πρακτική των άλλων ευρωπαϊκών χωρών» πρόσθεσε ο κ. Βρούτσης και τόνισε, ότι ανάλογα συστήματα εφαρμόζονται σε 22 από τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Ο νέος μηχανισμός επρόκειτο αρχικά να θεσμοθετηθεί με πράξη Υπουργικού Συμβουλίου αλλά τελικά αποφασίσθηκε να συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο.
«Η επεξεργασία των διατάξεων έχει ολοκληρωθεί όπως και η εισηγητική έκθεση» σημειώνει ο υπουργός Εργασίας και διαβεβαιώνει, ότι «το αργότερο έως τις αρχές Οκτωβρίου, θα έχει ολοκληρωθεί η συγκρότηση του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ)».
Ο νέος Οργανισμός θα αναλάβει την είσπραξη των ληξιπροθέσμων ασφαλιστικών οφειλών όλων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας υπουργείου Εργασίας με προτεραιότητα την είσπραξη των οφειλών προς το ΙΚΑ και τον ΟΑΕΕ που αγγίζουν σήμερα τα 12 δισεκ. ευρώ. Θα δημιουργηθεί επίσης μητρώο οφειλετών ώστε να κινούνται άμεσα οι διαδικασίες της αναγκαστικής είσπραξης.
Ο υπουργός Εργασίας πιστεύει ότι το νέο σύστημα θα αντιμετωπίσει οριστικά το ζήτημα των ανείσπρακτων οφειλών. «Το σύστημα ήταν έως τώρα κατακερματισμένο και αδύναμο. Δεν εισέπραττε, δεν κυνηγούσε, δεν μπορούσε» τονίζει ο κ. Βρούτσης και σημειώνει, ότι στο εξής «θα υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση όλων των οφειλετών των ασφαλιστικών Ταμείων.
Η διαπραγμάτευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου με την τρόικα θα συνεχισθεί και σήμερα, καθώς παραμένουν ανοικτά το θέμα της κάλυψης των ελλειμμάτων του Οργανισμού Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και της διαδικασίας των ομαδικών απολύσεων.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας, τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας αναζητούν ισοδύναμες λύσεις, προκειμένου να αποφύγουν την επιβολή ειδικής εισφοράς 2 επί της χιλίοις επί του τζίρου των επιχειρήσεων ώστε να καλυφθούν τα ελλείμματα του Οργανισμού που εκτιμάται ότι θα φθάσουν στα 450 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2014.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών ζητούν την εφαρμογή του μέτρου το οποίο έχει ήδη νομοθετηθεί από το 2011 με τον εφαρμοστικό νόμο του «Μεσοπρόθεσμου. Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012−2015» (νόμος 3986).
Η ελληνική πλευρά εκτιμά, ότι η επιβολή του μέτρου μπορεί να στείλει ένα «λάθος μήνυμα» σε υποψήφιους επενδυτές, ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα υπόκεινται σε διπλή φορολόγηση, τόσο επί των κερδών όσο και επί του τζίρου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η τρόικα πιέζει και για αλλαγές σε ότι αφορά το υφιστάμενο σήμερα νομικό καθεστώς, που διέπει τις διαδικασίες των ομαδικών απολύσεων.
Οι ενστάσεις των δανειστών αφορούν τη διαδικασία που ακολουθείται σε περίπτωση ομαδικών απολύσεων και όχι το όριο των απολύσεων, το οποίο έχει ήδη αυξηθεί με την εφαρμογή του πρώτου μνημονίου. Με το νόμο 3863/2010 το όριο για την ένταξη στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων αυξήθηκε από 4 σε 6 μηνιαίως για τις επιχειρήσεις από 20-150 εργαζόμενους, και από 2% στο 5% για τις επιχειρήσεις άνω των 150 εργαζόμενων.
Οι απολύσεις που ξεπερνούν αυτά τα όρια θεωρούνται ομαδικές και για αυτές προβλέπεται διαβούλευση με τους εργαζόμενους. Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, η επιχείρηση μπορεί να προσφύγει στον υπουργό Εργασίας, ο οποίος πρέπει εντός 10 ημερών, χρόνος που μπορεί να επεκταθεί έως τις 20 ημέρες, να εγκρίνει ή να απορρίψει τις απολύσεις.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών πιστεύουν, ότι η διαδικασία αυτή καθιστά σχεδόν αδύνατες τις ομαδικές απολύσεις λόγω του πολιτικού κόστους που συνεπάγεται η έγκριση ομαδικών απολύσεων και υποστηρίζουν ότι πρόκειται για σύστημα μοναδικό στην Ευρώπη.
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σύστημα προηγούμενης έγκρισης των ομαδικών απολύσεων από κρατική αρχή εφαρμόζεται μόνο στην Ελλάδα και την Ολλανδία.
Στην Ολλανδία δεν απαιτείται απόφαση υπουργού, αλλά του αντίστοιχου Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων, (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, UWV), με την προϋπόθεση, ότι έχει προηγηθεί διαβούλευση με τα συνδικάτα και έχει εκπονηθεί σχέδιο κοινωνικού προγράμματος που θα βοηθήσει τους απολυμένους να βρουν νέες θέσεις εργασίας.
Στελέχη του υπουργείου Εργασίας αναφέρουν επίσης, ότι δεν αναμένεται να δοθεί οριστική λύση σε αυτή τη φάση των διαπραγματεύσεων, όμως η ελληνική πλευρά έχει δεσμευτεί να επανεξετάσει έως το Νοέμβριο και το αργότερο έως το τέλος του 2013 τη διαδικασία των ομαδικών απολύσεων με στόχο να εναρμονιστεί η Ελλάδα με το καθεστώς των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών.
Στο διάστημα αυτό θα εκπονηθούν συγκριτικές επιστημονικές μελέτες για τα ισχύοντα στην Ευρώπη των 28 και θα επιλεγούν οι καλύτερες πρακτικές.
Τα ίδια στελέχη τονίζουν, ότι στόχος της νέας διαδικασίας, θα είναι η ενίσχυση της απασχόλησης και εκτιμούν ότι η άρση των στρεβλώσεων και των περιορισμών, θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος στην αγορά εργασίας, που θα είναι ελκυστικό για τους επενδυτές.