Την ψήφο των αποδήμων και τη διευκόλυνση της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των εκτός επικρατείας Ελλήνων και Ελληνίδων εκλογέων ζητά μέσω πρότασης νόμου που κατέθεσε το ΜεΡΑ25.
Στην πρόταση νόμου προβλέπεται -μεταξύ άλλων- η δημιουργία εκλογικών περιφερειών Απόδημων Ελλήνων και κατανομή των εδρών ανάλογα με τον αριθμό των αποδήμων που καταγράφονται σε αυτές, στη βάση της πλήρους ισοτιμίας εγχώριων και απόδημων Ελλήνων.
Επίσης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναφέρεται ότι «το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι θα έχουν όλοι όσοι και μόνον όσοι διαθέτουν την ελληνική ιθαγένεια, όπως προβλέπει το σύνταγμα και δεν μπορεί να αλλάξει από τον κοινό νομοθέτη».
Σύμφωνα με την πρόταση νόμου που κατέθεσαν ο Γιάννης Βαρουφάκης και η Κ.Ο. του κόμματός του:
Ιδρύονται επτά εκλογικές περιφέρειες Αποδήμων Ελλήνων, στις οποίες μπορεί να εγγραφεί όποιος κάτοχος ελληνικής ιθαγένειας τυγχάνει μόνιμος κάτοικος εξωτερικού και επιθυμεί να ασκεί το εκλογικό δικαίωμά του σε αυτές. Ο αριθμός βουλευτικών εδρών αυτών των περιφερειών, υπολογίζεται ανάλογα με το πλήθος των αποδήμων που εγγράφονται σε αυτές και το συνολικό πλήθος των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους της Ελλάδας. Ελληνίδες και Έλληνες πολίτες που κατοικούν μόνιμα ή διαμένουν προσωρινά εκτός Ελλάδος, μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα σε εκλογικά τμήματα που συγκροτούνται προς τον σκοπό αυτό εντός των ελληνικών διπλωματικών αρχών της αντίστοιχης διπλωματικής περιφέρειας.
Η δυνατότητα άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των εκλογέων εκτός Ελλάδος προϋποθέτει την εγγραφή σε ειδική εφαρμογή του TAXISNET, έως και εξήντα δύο (62) ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής της ψηφοφορίας, στην περίπτωση που επιθυμούν να ψηφίσουν σε εκλογική περιφέρεια Αποδήμων Ελλήνων, και μέχρι (7) ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής της ψηφοφορίας, στην περίπτωση που επιθυμούν να ψηφίσουν από το εξωτερικό ωσεί παρόντες στην εντός επικρατείας εκλογική τους περιφέρεια, με υπεύθυνη δήλωση στην ελληνική διπλωματική αρχή.
Ως εκλογικά τμήματα χρησιμοποιούνται κτήρια των ελληνικών αρχών ή υπηρεσιών της αλλοδαπής, ανεξάρτητα γραφεία ιερών ναών της ελληνορθόδοξης και κτήρια ή καταστήματα ελληνικών κοινοτήτων, συλλόγων ή άλλων ελληνικών οργανώσεων.
Στην αιτιολογική έκθεση, γίνεται λόγος για προσχηματικό διάλογο που γίνεται σε ό,τι αφορά την ψήφο των αποδήμων, που αγγίζει μόνο την επιφάνεια του θέματος. Τονίζεται δε, ότι «το πραγματικό ζητούμενο είναι η ουσιαστική πολιτική εμπλοκή των Ελλήνων του εξωτερικού, είτε ομογενών, είτε του ενός εκατομμυρίου μεταναστών της μνημονιακής εποχής, στην τρέχουσα πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα της χώρας».
«Εκ των συνταγματικών πραγμάτων, οι ομογενείς οφείλουν πρώτα να διασφαλίσουν την ιθαγένειά τους και μετά να ασκήσουν τα δικαιώματά τους, ενώ η κείμενη νομοθεσία καθιστά την απόκτηση της ιθαγένειας για αυτούς και εφικτή και, εν πολλοίς, εύκολη. Ως εκ τούτου, οι φόβοι για «ανατίναξη» της σύνθεσης του εκλογικού σώματος της Ελλάδας καθίστανται αβάσιμοι: Θα ψηφίζουν, όσοι είχαν και προηγουμένως το συνταγματικό δικαίωμα να το πράξουν, με τη διαφορά ότι προτείνουμε την αποτελεσματική άρση των θεσμικά σαδιστικών εμποδίων που σήμερα υπάρχουν προς τούτο», υπογραμμίζεται ακόμα στην αιτιολογική έκθεση της πρότασης.