Σωρεία παραβάσεων τόσο της κοινοτικής όσο και της ελληνικής νομοθεσίας κατά τη θέσπιση του ασυμβίβαστου που ψήφισε η κυβέρνηση με τον νόμο της 4623/2019, επικαλούνται η μέχρι πρότινος πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Βασιλική Θάνου αλλά και η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Άννα Νάκου με προσφυγή που κατέθεσαν σήμερα στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Τόσο η κυρία Θάνου όσο και η κυρία Νάκου με την αίτηση που κατάθεσαν στο ΣτΕ στρέφονται κατά των διαπιστωτικών πράξεων αυτοδίκαιης εκπτώσεώς τους από την θέση της προέδρου και της αντιπροέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού αντίστοιχα, ζητώντας την αναστολή και την ακύρωσή τους. Την αίτηση ακυρώσεως υπογράφει ο καθηγητής του Διοικητικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πάνος Λαζαράτος.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου που εξέδωσε ο κ. Λαζαράτος, οι παραβάσεις που συνεπάγεται η θέσπιση του επίμαχου ασυμβιβάστου με το Ν. 4623/2019 είναι, σύμφωνα με την αίτηση που κατατέθηκε στο ΣτΕ, οι εξής:
1. Παράβαση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018, γιατί ο νομοθέτης δεν όριζε τέτοιο ασυμβίβαστο κατά τον χρόνο διορισμού των αιτουσών.
2. Παράβαση της υποχρέωσης σεβασμού της θητείας των μελών της εθνικής αρχής ανταγωνισμού μέχρι της λήξεώς της και μη πρόωρου τερματισμού της, σύμφωνα με όσα έχουν κριθεί επί αντίστοιχων υποθέσεων από το Δικαστήριο της Ε.Ε.
3. Παράβαση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας τους συνεπεία της πρόωρης λήξεως της προστατευόμενηςθητείας τους ως μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κατ’ ανεπίτρεπτη αναδρομικότητα του νόμου, καθώς και της αρχής της συνέχειας της λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών και της ορθολογικής οργάνωσής τουςπου επιτυγχάνεται με τη διασφάλιση του ενιαίου της θητείας των μελών της ανεξάρτητης αρχής.
4. Παράβαση της αρχής προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και της αρχής της αναλογικότητας, καθώς και των αρχών της ασφάλειας δικαίου και της καλής νομοθετήσεως, διότι ο νομοθέτης παρέλειψε να θεσπίσει ειδική μεταβατική διάταξη για τα ήδη υπηρετούντα μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, προκειμένου αυτά να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη θητεία τους.
5. Έλλειψη γενικού, αφηρημένου και απρόσωπου χαρακτήρα της ρυθμίσεως.
6. Φωτογραφικός χαρακτήρας του θεσπισθέντος ασυμβιβάστου, με σκοπό την απομάκρυνση συγκεκριμένων, δυνάμενων ευχερώς να προσδιοριστούν ατομικώς, μελών από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
7. Αντίθεση της ρυθμίσεως προς την αρχή της αναλογικότητας και προς την αρχή της ισότητας.
8. Μη τήρηση των διατάξεων του νόμου 3959/2011, γιατί δεν ζητήθηκε, αναφορικά με την επίμαχη τροποποίηση του ν. 3959/2011, η γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σε δήλωσή του, μετά την κατάθεσή της αίτησης, ο κ. Λαζαράτος αναφέρει τα εξής: «Τα νομικά δεν είναι αντιπαράθεση στην πολιτική κονίστρα. Τα νομικά δεν είναι συμπάθειες ή αντιπάθειες. Τα νομικά δεν είναι φήμες. Δεν είναι αρένα. Δεν είναι υποκειμενική ηθική ή πολιτική φιλοσοφία. Δεν είναι ούτε δημοσιογραφία ούτε σκανδαλολογία. Ούτε εκδίκηση! Πολιτική ή άλλη. Είναι ευδιάκριτη ,ακριβής επιστήμη, με το ήθος που απορρέει από αυτή την ακρίβεια. Και ο πολιτισμός της επιστήμης αυτής, είδος εκλεκτό. Οι πράξεις άμεσης αποπομπής της Προέδρου, της Αντιπροέδρου και δύο Μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με νόμο «φωτογραφικό», ατομικό και αναδρομικό, δίχως μεταβατική διάταξη, προσβάλλουν κατάφωρα την αναγκαία ανεξαρτησία της Αρχής έναντι της πολιτικής εξουσίας. Το άρθρο 101 παρ. 1 περ. α΄του Ν. 4623/2019 και οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις αντιτίθενται προδήλως στο ενωσιακό και εσωτερικό δίκαιο κατά τρόπο πρωτοφανή και θίγουν άμεσα την ουσία του κράτους δικαίου και τον εκπορευόμενο από αυτή νομικό μας πολιτισμό».