«Ο θεσμός των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας (ΣΔΕ) λειτουργεί κυρίως βασιζόμενος πάνω στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των εκπαιδευτικών μας και θέλουμε να τον αναβαθμίσουμε», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, ανακοινώνοντας, σε συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για τη δυνατότητα απόκτησης απολυτηρίου δημοτικού σχολείου μέσα από ταχύρρυθμα προγράμματα σπουδών, καθώς και για τη – σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης – δημιουργία τμημάτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) μέσα στα Καταστήματα Κράτησης.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που ανακοίνωσε ο κ. Γαβρόγλου αφορούν στη δυνατότητα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας για λειτουργία ταχύρρυθμων προγραμμάτων σπουδών δημοτικής εκπαίδευσης, στη δημιουργία και συντήρηση Μητρώου ωρομισθίων Εκπαιδευτών Ενηλίκων και Συμβούλων (Ψυχολόγων και Σταδιοδρομίας), στην τροποποίηση του Κανονισμού Οργάνωσης και Λειτουργίας ΣΔΕ, στην καθιέρωση της Παιδαγωγικής Συνεδρίασης, ως αναπόσπαστου τμήματος της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα ΣΔΕ και στη διαδικασία επιλογής Συντονιστών Εκπαίδευσης σε Καταστήματα Κράτησης, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 31 και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών των ΣΔΕ.
«Η εμπειρία των διδασκόντων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας πρέπει να είναι καθοδηγητικό στοιχείο της όποιας κυβερνητικής πολιτικής, γιατί είναι θεσμός εξαιρετικά περίπλοκος και το να μπορέσεις να κωδικοποιήσεις την εμπειρία των εκπαιδευτικών έχει πολύ μεγάλη σημασία», επισήμανε ο υπουργός, γνωστοποιώντας ότι από τον Μάρτιο θα ξεκινήσει και θα κλιμακωθεί η δράση επιμόρφωσης του συνόλου των 800 εκπαιδευτικών που απασχολούνται σε αυτές τις εκπαιδευτικές δομές. «Έχουμε προχωρήσει στην νομοθέτηση διαφόρων πτυχών αυτού του εγχειρήματος και από του χρόνου προχωράμε και στα καταστήματα κράτησης, όπου υπάρχει πολύ κόσμος που δεν έχει απολυτήριο δημοτικού σχολείου», πρόσθεσε.
«Διεθνές Πανεπιστήμιο: Στο μηχανογραφικό δελτίο τα Τμήματα εκτός από τα καινούρια»
Σε ό,τι αφορά τη νέα αρχιτεκτονική στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που υλοποιείται μέσα από τις συνέργειες Ιδρυμάτων, ο κ. Γαβρόγλου, γνωστοποίησε ότι μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τη δημιουργία του νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, μέσα από τη συνένωση του ΔΙΠΑΕ με τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας.
«Το Διεθνές Πανεπιστήμιο θα είναι στα μηχανογραφικά, όλα τα Τμήματα, εκτός από εκείνα που είναι τα εντελώς καινούρια, για τα οποία αφήνουμε στη διακριτική ευχέρεια της Συγκλήτου του κάθε ιδρύματος αν θα μπουν το 2019 ή το 2020. Ήδη έχουμε ανακοινώσει έναν αριθμό νέων θέσεων στα πανεπιστήμια που εμπλέκονται σε αυτό το εγχείρημα», διευκρίνισε.
«Ζητάμε από την τοπική κοινωνία όχι να λέει «ίδρυσέ μας ένα τμήμα», αλλά να μας πει ποιες είναι οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, ώστε να δούμε με ποιον τρόπο θα μεταφράσουμε αυτές τις ανάγκες μέσω των Πανεπιστημίων ως διαδικασίες αντιμετώπισής τους», πρόσθεσε ο υπουργός για την συνολική πορεία του εγχειρήματος των συνεργιών, υπογραμμίζοντας πως «είναι μια αλλαγή κουλτούρας για τον ρόλο των διαφόρων θεσμών».
«Ειδικά στο θέμα του Διεθνούς Πανεπιστημίου συνεννοηθήκαμε πολύ καλά και με την τοπική κοινωνία, κάτι που θα το δούμε να αντανακλάται και στα διεθνή προγράμματα σπουδών. Το ίδιο και στη Δυτική Μακεδονία, όπου θα πάω στη Φλώρινα και την Κοζάνη και θα έχω την ευκαιρία να το εξηγήσω», σημείωσε, ενώ ερωτηθείς για τις αντιδράσεις φοιτητών του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, που πρόκειται να συνενωθεί με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, απάντησε: «Οι διαμαρτυρίες αφορούν ένα αίτημα το οποίο δεν ισχύει. Λένε οι φοιτητές «δεν θέλουμε να πάμε στα Γρεβενά». Δεν τους είπε κανείς να πάνε στα Γρεβενά, λέμε να μείνουν εκεί που είναι».
«Την επόμενη εβδομάδα η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το ΕΑΠ»
Σε ό,τι αφορά τις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί στη συζήτηση γύρω από πιθανή συνέργεια του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας ο κ. Γαβρόγλου, διερωτήθηκε αφενός «από πότε οι όποιες προτάσεις δεν συζητούνται», αφετέρου πόσο «παράλογο και ανόητο θα ήταν μία κυβέρνηση να κάνει κακό σε έναν επιτυχημένο θεσμό, όπως το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο».
«Αυτό που συζητείται», διευκρίνισε «είναι μία πρόταση όχι του υπουργείου, είναι όμως μία πρόταση που ακούμε και υπάρχουν και άλλες και την ερχόμενη εβδομάδα θα κάνουμε εμείς μία πρόταση που ελπίζουμε ότι θα είναι μία πολύ ευχάριστη έκπληξη προς όλες τις κατευθύνσεις».
Σημείωσε, δε, ότι «επί 1,5 χρόνο ζητάμε από τους διδάσκοντες του ΕΑΠ να μας φέρουν μία δική τους πρόταση για το πώς βλέπουν την επόμενη μέρα και ήλθε μια πρόταση πάρα πολύ πρόχειρη». Ερωτηθείς τι μπορεί να αλλάξει για του φοιτητές του ΕΑΠ διαβεβαίωσε ότι «δεν αλλάζει τίποτε απολύτως, το ερώτημα είναι αν μπορούμε να έχουμε και τίποτε πρόσθετο». «Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου», εξήγησε, «έχουν ένα πρόβλημα με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και πολύ μπλεγμένο νομικά και πρέπει να έλθουν προτάσεις».
«Υβριδικά πανεπιστημιακά σχήματα στον τρόπο διδασκαλίας»
Αναφερόμενος στην προκήρυξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου επισήμανε: «όλα τα ιδρύματα πρέπει να ξανακοιτάξουν τον εαυτό τους. Σήμερα κλείνει μία προκήρυξη της ΕΕ, η οποία καλεί τα πανεπιστήμια να συνεργαστούν μεταξύ τους για προπτυχιακά προγράμματα, να δίνουν ενιαίο τίτλο. Μάλιστα είναι πολύ σημαντικό ότι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης συμμετέχει μαζί με 8 ιδρύματα από τη Γαλλία, τη Γερμανία και άλλες χώρες κι έχουν κάνει αίτηση για να πάρουν το πρώτο «ΟΚ» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που στοχεύει να δημιουργήσει 20 τέτοιες συσσωματώσεις. Αυτό γίνεται στην Ευρώπη για πρώτη φορά. Μέχρι τώρα στην Ευρώπη ο χαρακτήρας ενός πανεπιστημίου είχε αναφορά στη χωρικότητά του. Για πρώτη φορά χάνεται αυτή η αποκλειστική αναφορά στη χωρικότητα […] Η εξ΄ αποστάσεως διδασκαλία, δε, θα είναι προνόμιο ενός μόνο θεσμού, θα τον ενσωματώσουν και όλα τα πανεπιστήμια, εξ΄ ανάγκης πια. Η ΕΕ προτείνει ένα συγκλονιστικό ποσό για αυτό το εγχείρημα, πάμε σε υβριδικά σχήματα ως προς τους τρόπους διδασκαλίας».
«Μέσα στον μήνα η προκήρυξη ΑΣΕΠ για 4.500 προσλήψεις εκπαιδευτικών»
Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα των προσλήψεων μόνιμων εκπαιδευτικών ο κ.Γαβρόγλου διευκρίνισε: «Μέχρι 15 Μαρτίου θα βγει η προκήρυξη του ΑΣΕΠ. Έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διυπουργικές αποφάσεις που πρέπει να εκδοθούν και θα ανοίξει το σύστημα, άρα θα γίνουν οι αιτήσεις των 4.500 μόνιμων θέσεων εκπαιδευτικών για το 2019. Θα εκδοθεί και μία πράξη υπουργικού συμβουλίου που θα κατοχυρώνει τη δυνατότητα προκήρυξης και των 5.250 θέσεων για το 2020 […] θέλουμε να δείξουμε με αυτόν τον τρόπο ότι η δική μας δέσμευση έχει και μία νομική κατοχύρωση […] αλλά παράλληλα έχουμε κι όλες τις διεργασίες για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς».
«Για τα βιβλία των Θρησκευτικών και της Ιστορίας»
Σε ό,τι αφορά τον διάλογο με την Εκκλησία και την προκήρυξη για τη συγγραφή νέων βιβλίων διδασκαλίας των θρησκευτικών ο υπουργός Παιδείας γνωστοποίησε: «Έχουμε ολοκληρώσει αυτόν τον διάλογο, δε σημαίνει οι αντίστοιχες επιτροπές δεν συναντώνται». Σχετικά με τις αντιδράσεις και ανακοινώσεις φορέων επισήμανε: «Η ευθύνη των σχολικών συγγραμμάτων είναι η ευθύνη της Πολιτείας, δε γράφονται με ομοσπονδιακό τρόπο τα σχολικά εγχειρίδια. Το θέμα είναι η Πολιτεία πόσο θα ακούσει, πόσο θα ενσωματώσει, πόσο θα χρησιμοποιήσει τις τελευταίες απόψεις και εξελίξεις στην παιδαγωγική, για να μπορέσει να γραφτεί ένα βιβλίο. Συμφώνησαν το ΙΕΠ και η Εκκλησία να συνεχίσουμε με τον φάκελλο των Θρησκευτικών, ώστε να έχουμε μία ακόμη πιο ολοκληρωμένη αποτίμηση αυτού του μαθήματος. Αυτό πάει μια χαρά».
Αναφορικά, εξάλλου, με τις αλλαγές που μελετά για τα βιβλία της Ιστορίας η μεικτή επιτροπή Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, σε εφαρμογή του άρθρου 8 της Συμφωνίας των Πρεσπών, διευκρίνισε: «Είναι μέρος της συμφωνίας, υπάρχει μια ομάδα εργασίας που συντονίζεται από τα δύο υπουργεία Εξωτερικών και αυτή η ομάδα εργασίας θα καταλήξει σε κάποια πορίσματα. Θα δούμε τα πορίσματα αυτά, δεν είναι ένα θέμα για τον Σεπτέμβριο, είναι ένα επιστημονικό ζήτημα, καθαρά επιστημονικό και θα δούμε τι προτείνεται, θα το συζητήσουμε».
«Για τα Λατινικά και τη Βιολογία»
Απαντώντας σε ερωτήσεις για τη νέα δομή της Γ’ Λυκείου και τις επιμέρους αντιδράσεις, σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία των Λατινικών και της Βιολογίας, ο κ. Γαβρόγλου, υπογράμμισε, ότι «η Γ’ Λυκείου πρέπει να ξαναγίνει κανονική τάξη και θεωρούμε ότι, όταν κάνεις τέσσερα μαθήματα από 6 ώρες το κάθε μάθημα, δίνει την άνεση στον μαθητή, στον καθηγητή αλλά και στους γονείς, να μην αγχώνονται να στέλνουν τα παιδιά τους στα φροντιστήρια και σε ιδιαίτερα μαθήματα». «Αυτό θα πρέπει να λειτουργήσει για 1-2 χρόνια να το αποτιμήσουμε και να δούμε πού θα καταλήξουμε με τα νέα βιβλία», πρόσθεσε.
Σχετικά με το μάθημα των λατινικών διευκρίνισε: «Με το νέο πρόγραμμα σπουδών εκτός από τα τέσσερα μαθήματα υποχρεωτικά πρέπει ο μαθητής να πάρει και ένα κατ΄ επιλογή, που είναι ξένες γλώσσες, λατινικά και το σχέδιο. Όποιος θέλει να μάθει λατινικά, θα μπορεί να πάρει τα λατινικά, δεν καταλαβαίνω λοιπόν τις αντιδράσεις. Είναι αντιδράσεις που εδράζονται σε ιδεολογικά σε πολιτικά ζητήματα και κάποια στιγμή στη χώρα μας θα πρέπει να μπει και το μεγάλο ερώτημα πόσο μελετάμε τον ρωμαϊκό πολιτισμό, γιατί όλοι αυτοί που θέλουν τη γλώσσα των Λατινικών ξεχνάνε ότι υπάρχει και ένα πράγμα που λέγεται ρωμαϊκός πολιτισμός που ελάχιστα διδάσκεται ή ερευνάται».
Για τις ανακοινώσεις του ΙΕΠ, σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος της Βιολογίας, είπε: «Το να βγαίνουν κάποιοι επιστήμονες, μία Ένωση – και ελπίζω οι υπόλοιπες να μην την ακολουθήσουν – και να λένε ότι αυτό που προτείνεται είναι το ίδιο με αυτό που έκανε ο Αρβανιτόπουλος, όποιος το λέει αυτό, ή έχει μπερδέψει το όνομα Αρβανιτόπουλος με κάποιο άλλο όνομα, ή δεν ξέρει να διαβάζει τους νόμους […] Μετράνε οι σελίδες, ή μετράνε οι ώρες; Μπορεί να κάνεις αύξηση πέντε σελίδες που όμως να είναι εννοιολογικά πολύ πιο δύσκολο το μάθημα από 100 σελίδες που μπορεί να τις μάθεις σε 3 μέρες, άρα δεν αφορά η συζήτηση τι ποσοστό έκανες αύξηση αλλά την ουσία του περιεχομένου».