Τις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για το δημογραφικό παρουσίασε ο αντιπρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής για το Δημογραφικό, βουλευτής Λάρισαςτης Νέας Δημοκρατίας, Μάξιμος Χαρακόπουλος, μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
Η πρότασή της ΝΔ βασίζεται σε έξι άξονες:
1.Μείωση του κόστους απόκτησης παιδιού.
2.Στήριξη των εργαζομένων γονέων και κυρίως των γυναικών.
3.Θεσμικά μέτρα για τη γενικότερη προετοιμασία της κοινωνίας και της πολιτείας στις δημογραφικές εξελίξεις και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων.
4.Μέτρα προώθησης της ενεργού γήρανσης και της διαγενεακής αλληλεγγύης.
5.Στήριξη των μεγάλων οικογενειών.
6.Αντιστροφή του brain drain, της φυγής των νέων.
Αναλυτικότερα οι έξι άξονες έχουν ως εξής:
Πρώτος ‘Αξονας: Μείωση του κόστους απόκτησης παιδιού
Α) Αύξηση του αφορολογήτου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί της οικογένειας, ήδη από το πρώτο παιδί.
Β) «Speed premium», ειδικό οικονομικό βοήθημα, σε περίπτωση γέννησης επόμενου παιδιού εντός 30 μηνών από την προηγούμενη γέννα. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να εξεταστεί επιπλέον αφορολόγητο, για τα πρώτα χρόνια ζωής των παιδιών.
Γ) Υπαγωγή των βρεφικών ειδών πρώτης ανάγκης και ειδών γυναικείας υγιεινής στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ.
Δ) Ανάδειξη του ρόλου των δημόσιων μαιευτηρίων και επανεξέταση του πλαισίου της
ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής για τα υπογόνιμα ζευγάρια.
Δεύτερος Άξονας: Στήριξη των εργαζομένων γονέων και κυρίως των γυναικών
Α) Δυνατότητα επιλογής του χρόνου κατά τον οποίο θα γίνει χρήση της άδειας εγκυμοσύνης και λοχείας. Ενδεικτικά: Η έναρξη της άδειας να γίνεται από 6 έως 2 εβδομάδες πριν την πιθανή ημερομηνία τοκετού. Το τυχόν υπόλοιπο να μεταφέρεται μαζί με την άδεια λοχείας.
Β) Σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, μπορεί να προβλεφθεί μεγαλύτερη χρονικά άδεια σε μονογονεϊκές οικογένειες.
Γ) Μεγαλύτερη στήριξη της οικογένειας με παιδιά στην προσχολική ηλικία: Για κάθε παιδί που δεν βρίσκει θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, η οικογένεια του, εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια, θα λαμβάνει κουπόνι ύψους 180 ευρώ το μήνα για 10 μήνες το χρόνο, το οποίο θα μπορεί να εξαργυρώνεται σε βρεφονηπιακό σταθμό της επιλογής της. Επέκταση του ωραρίου των παιδικών σταθμών, με ποιοτικό πρόγραμμα και τις κατάλληλες υποδομές, ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργαζόμενων γονέων.
Δ) Σταδιακή εφαρμογή διετούς υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Τα παιδιά θα ξεκινάνε την υποχρεωτική εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο από τα τέσσερα και όχι από τα πέντε τους χρόνια.
Ε) Δημιουργία προγράμματος στήριξης όσων επιστρέφουν στην αγορά εργασίας μετά από διακοπή για την ανατροφή τέκνων ή την βοήθεια ηλικιωμένων.
Στ) Εισαγωγή της τηλε-εργασίας και της ημιαπασχόλησης στο Δημόσιο για τους νέους γονείς που το επιθυμούν.
Ζ) Δημιουργία προγράμματος «Νταντά της γειτονιάς»: Θα δημιουργηθεί το θεσμικό πλαίσιο ούτως ώστε οι ενδιαφερόμενοι/-ες να μπορούν να πιστοποιούνται, και να αναλαμβάνουν οι ίδιοι την φύλαξη παιδιών προσχολικής ηλικίας, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες της ΕΕ. Η «νταντά της γειτονιάς» μπορεί να συνδυαστεί με το κουπόνι του παιδικού σταθμού.
Τρίτος ‘Αξονας: Θεσμικά μέτρα
Α) Συστηματικός έλεγχος των νόμων ως προς τις δημογραφικές επιπτώσεις τους. Ίδρυση Γραφείου δημογραφικής πολιτικής στην Βουλή.
Β) Ενίσχυση του κοινωνικού χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος:
▪ Ολοήμερα Σχολεία παντού, με πρόγραμμα δραστηριοτήτων, μελέτη.
▪ Εκμάθηση ξένων γλωσσών, με οργάνωση εξετάσεων και παροχή πιστοποίησης, μέσα στα σχολεία.
▪ Λειτουργία τάξεων υποδοχής για την ενσωμάτωση όλων των παιδιών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Γ) Θέσπιση καθεστώτος εμπιστευτικού τοκετού (ανώνυμη γέννα), για να εκλείψουν τα φαινόμενα επικίνδυνων τοκετών και εγκατάλειψης βρεφών. Το νεογέννητο θα μπορεί να δίδεται για υιοθεσία.
Δ) Ο τερματισμός της εγκυμοσύνης δεν αποτελεί εργαλείο οικογενειακού προγραμματισμού. Πρωτοβουλίες για τον περιορισμό των ανεπιθύμητων κυήσεων, ειδικά μάλιστα των εφήβων και των νέων, με σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ενημέρωση για τις αντισυλληπτικές μεθόδους και βεβαίως για τις επιλογές που έχει μία γυναίκα που αντιμετωπίζει ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, αλλά και η απρόσκοπτη πρόσβαση στη δωρεάν, νόμιμη και ασφαλή διακοπή της για όλες τις γυναίκες.
Ε) Επέκταση της προστασίας από απόλυση από τους 18 στους 24 μήνες μετά τον τοκετό, και επέκταση της ρύθμισης στους πατέρες, μόλις ανακοινώνουν στην εργασία τους ότι οι γυναίκες τους κυοφορούν.
Στ) Αύξηση του αριθμού των εισαγγελέων ανηλίκων, ούτως ώστε να διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι διαδικασίες υιοθεσιών, και επανεξέταση επί το αυστηρότερο των προϋποθέσεων υιοθεσιών, ούτως ώστε να μειωθούν οι περιπτώσεις οικονομικής εκμετάλλευσης. Αξιοποίηση του θεσμού των διακρατικών υιοθεσιών.
Ζ) Προώθηση της δημιουργίας μίας πολύπλευρης ευρωπαϊκής πολιτικής για την αντιμετώπιση των δημογραφικών προκλήσεων με ένα Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Συμβούλιο Μετανάστευσης και την προώθηση πολιτικής οργανωμένης μετανάστευσης προς την ΕΕ. Ένας μηχανισμός ελεγχόμενης εισόδου, θα μπορούσε να συμβάλει στην καλύτερη διαχείριση (καταγραφή, και κυρίως ενσωμάτωση) των εισερχομένων, ενώ θα έδινε επιπλέον επιχειρήματα για τον αυστηρότερο περιορισμό των παράνομων εισόδων, και την ενίσχυση της συνεργασίας με τις χώρες προέλευσης.
Τέταρτος ‘Αξονας: Μέτρα προώθησης της ενεργού και υγιούς γήρανσης και της διαγενεακής αλληλεγγύης
Σε μια κοινωνία με περισσότερους παππούδες από ό,τι εγγόνια, ο σεβασμός στην τρίτη ηλικία πρέπει να συνοδεύεται από ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο αντιμετώπισής της.
Α) Αναμόρφωση του συνταξιοδοτικού και του φορολογικού συστήματος ώστε να μην λειτουργεί αποτρεπτικά στην παράταση του εργασιακού βίου μετά τα 65. Όποιος θέλει θα μπορεί να εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα και μετά τα 65, χωρίς να περικόπτεται η σύνταξή του. Οι επιπλέον εισφορές που θα καταβάλλει θα προσμετρώνται σε εκ νέου υπολογισμό της σύνταξης, με την οριστική διακοπή της εργασίας του.
Β) Εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού/συνταξιοδοτικού μας συστήματος με ένα σύστημα τριών πυλώνων, όπως στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, που θα συνδυάζει τον πρώτο αναδιανεμητικό πυλώνα (εθνική σύνταξη και αναλογική σύνταξη με βάση τις εισφορές στον «κοινό κουμπαρά») με έναν δεύτερο κεφαλαιοποιητικό πυλώνα (εισφορές των νέων εργαζόμενων σε έναν «ατομικό κουμπαρά» που θα έχει αποθεματικό που θα φέρνει αποδόσεις) και έναν τρίτο εθελοντικό.
Γ) Προώθηση της υγιούς γήρανσης του πληθυσμού: Προληπτική ιατρική και προαγωγή υγείας με έμφαση στις μεγαλύτερες ηλικίες και τα χρόνια νοσήματα.
Δ) Επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο με προγράμματα κατάρτισης (πχ. χρήση νέων τεχνολογιών) των ατόμων άνω των 55 ετών ώστε να παραμένουν ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας.
Ε) Ευρύτερη ψηφιακή κατάρτιση των ηλικιωμένων ώστε να μπορούν να είναι σε θέση να κάνουν βασικές καθημερινές δουλειές (πληρωμές λογαριασμών, μεταφορές χρημάτων κλπ), να ενημερώνονται και να ψυχαγωγούνται. Η ψηφιακή ενασχόληση μειώνει τα ποσοστά κατάθλιψης και άνοιας, δύο μεγάλων προβλημάτων της τρίτης ηλικίας.
Πέμπτος ‘Αξονας: Μέτρα στήριξης των μεγάλων οικογενειών
Η στήριξη όσων επιλέγουν να αποκτήσουν μεγάλες οικογένειες είναι αυτονόητη:
Α) Επαναφορά των επιδομάτων πολυτέκνων στα προ του ν. 4512/2018 επίπεδα.
Β) Νομικές προβλέψεις για την παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας στους δήμους για την στήριξη πολυμελών οικογενειών.
Γ) Έκπτωση από τα τέλη κυκλοφορίας ΙΧ και επανεξέταση των τεκμηρίων, έως την ενηλικίωση των τέκνων. Οι προβλέψεις για την απόκτηση αυτοκινήτου που ισχύουν για τους πολυτέκνους θα επεκταθούν και στις τρίτεκνες οικογένειες.
Δ) Αύξηση του αφορολογήτου για την αγορά πρώτης κατοικίας, με δεδομένη την ανάγκη μεγαλύτερου εμβαδού για την οικογένεια. Επανεξέταση των τεκμηρίων.
Έκτος ‘Αξονας: Μέτρα αντιστροφής του brain drain, της φυγής των νέων
Ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης του επιχειρηματικού, ερευνητικού και οικονομικού περιβάλλοντος και προώθησης της αξιοκρατίας, ούτως ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες επιστροφής για όσους Έλληνες έχουν φύγει τα τελευταία χρόνια. Η συμβολή τους στο δημογραφικό και στην εν γένει ποιοτική αναβάθμιση της κοινωνίας είναι σημαντική.
Α) Στήριξη στις νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις. Γενναία φορολογικά κίνητρα για την κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδοτική υποστήριξη των start up επιχειρήσεων, που θα δημιουργήσουν ποιοτικές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Β) Δημιουργία, για διακεκριμένους νέους Έλληνες επιστήμονες που έφυγαν στο εξωτερικό, αλλά και για εκείνους που παραμένουν στη χώρα, ειδικών θέσεων στα ελληνικά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
Γ) Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε όλοι οι νέοι να έχουν καλές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.