Η κυβέρνηση, όπως έκανε γνωστό, μιλώντας το πρωί στη Βουλή, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου, θα προχωρήσει στη συγκρότηση επιτροπής, που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες της, με στόχο τα πορίσματα να αποτελέσουν εργαλείο για την κρατική χρηματοδότηση και να καλύπτονται οι ανελαστικές δαπάνες.
Ο ίδιος έκανε επίσης γνωστό ότι το επόμενο διάστημα θα κατατεθεί σχέδιο νόμου για το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας.
«Υπάρχει απόφαση της Κυβέρνησης και θα ανακοινωθεί σε περίπου δέκα μέρες το αργότερο από τον πρωθυπουργό η συγκρότηση μιας Επιτροπής για να μελετήσει τα οικονομικά τής εκπαίδευσης, από τα προνήπια μέχρι και τα διδακτορικά, ώστε με βάση τα πορίσματα της Επιτροπής να δεσμευθεί η Κυβέρνηση ότι θα κλείσει η ψαλίδα ως προς τις ανελαστικές δαπάνες την επόμενη τριετία» είπε ο κ. Γαβρόγλου, ο οποίος τόνισε ότι προσβλέπει στη συνεργασία με τα άλλα κόμματα ώστε να εντοπιστούν όλες οι αδυναμίες του συστήματος.
Ο υπουργός Παιδείας είχε κληθεί να απαντήσει σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του Ποταμιού Κώστα Μαυρωτά, σχετικά με την υποχρηματοδότηση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Ο κ. Γαβρόγλου δεν αρνήθηκε ότι η κρατική χρηματοδότηση των πανεπιστημίων είναι πολύ χαμηλή, σημείωσε, όμως, ότι για πρώτη φορά φέτος σταθεροποιείται με μια πολύ μικρή αύξηση και αυτό δείχνει, όπως τόνισε, και πως προτίθεται να προχωρήσει η κυβέρνηση.
«Νομίζω ότι δεν βοηθά η συνέντευξη που δόθηκε από τον πρύτανη του Πολυτεχνείου, με τον οποίο συζήτησα στη συνέχεια, όπως και στην Επιτροπή Πρυτάνεων, σε ένα εξαιρετικό κλίμα και μαζί του. Το αίτημα να διπλασιαστούν τουλάχιστον οι δαπάνες νομίζω ότι είναι ένα αίτημα που δεν βοηθά τη συζήτηση. Όχι μόνο δεν είναι ρεαλιστικό, αλλά δεν λέει και τίποτα, για να σας είμαι ειλικρινής» είπε ο υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι «θα πρέπει να δούμε το θέμα της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων συνολικότερα, όχι μόνο στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού» καθώς η χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι σύνθετο εγχείρημα και «τα πανεπιστήμια παίρνουν πάρα-πάρα πολλά λεφτά από τα ΕΣΠΑ» ενώ και «ορισμένα πανεπιστήμια τώρα έχουν μια έκτακτη επιχορήγηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων».
Ο κ. Γαβρόγλου ενημέρωσε, επίσης, ότι έχει υπάρξει συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών και με πρυτάνεις και αποφασίστηκε να προχωρήσει η απλοποίηση των διαδικασιών των ΕΛΚΕ (Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας). Είπε ταυτόχρονα ότι πρέπει να βρεθούν τρόποι ενιαίας διαχείρισης των εσόδων των πανεπιστημίων. Για τα θέματα της σίτισης, ανέφερε ότι το Υπουργείο έχει αποφασίσει όλη η διαδικασία να περάσει στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα με μια ορθολογικοποίηση. Ως προς τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, επισήμανε ότι κρίσιμος παράγοντας είναι, ιδιαίτερα στο Πολυτεχνείο, η πληρέστατη αξιοποίηση των τεράστιων κληροδοτημάτων που έχει.
Ο κ. Γαβρόγλου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα των διδάκτρων και των μεταπτυχιακών. «Όταν συζητούμε για τα μεταπτυχιακά, το βασικό πρόβλημα είναι το ακαδημαϊκό, η ακαδημαϊκότητα και η ποιότητα. Δεν μπορούμε να συγκροτήσουμε τα μεταπτυχιακά με αποκλειστική αναφορά στο θέμα των διδάκτρων και σε αυτό το Πολυτεχνείο είναι από τους πρωτοπόρους, διότι δεν έχει δίδακτρα και η ακαδημαϊκότητα είναι το βασικό στοιχείο» υπογράμμισε ο υπουργός. Επισήμανε ακόμη ότι τα όποια τέλη εγγραφής πρέπει να είναι τέτοια που να βασίζονται στο κόστος των μεταπτυχιακών, γιατί «τα περισσότερα κόστη, έτσι όπως γίνονται σε αρκετά μεταπτυχιακά, είναι πάρα πολύ πρόχειρα» και τόνισε ότι «κανένα παιδί, κανένας νέος δεν πρέπει να μείνει έξω από τα μεταπτυχιακά λόγω οικονομικών δυσχερειών αλλά πρώτο ζήτημα είναι το ακαδημαϊκό», για να προσθέσει ότι τα μεταπτυχιακά στη μεγάλη τους πλειονότητα αποτελούν μια από τις μεγάλες επιτυχίες των ελληνικών πανεπιστημίων.
Ο βουλευτής του Ποταμιού Κώστας Μαυρωτάς συμφώνησε με την ανάγκη αξιοποίησης της περιουσίας των Ιδρυμάτων και υπογράμμισε ότι η τακτική επιχορήγηση υπολείπεται των ανελαστικών δαπανών. Ο κ. Μαυρωτάς στην ανάγκη να υπάρξει εκτενής διάλογος για τις πηγές χρηματοδότησης των πανεπιστημίων, γιατί οι κρατικές επιχορηγήσεις βαίνουν μειούμενες, και τα πανεπιστήμια θα πρέπει να μπορούν να διασυνδεθούν με την έρευνα, με την παραγωγή, μπορούν να παίξουν και αυτόν τον ρόλο, τον ρόλο της αυτοχρηματοδότησης.