Τη συγκρότηση επιτροπής στο υπουργείο Ναυτιλίας, που θα εξετάσει όλες τις προτάσεις για το σχεδιασμό της λιμενικής βιομηχανίας, προκειμένου τα λιμάνια να μπορέσουν να παίξουν σημαντικό αναπτυξιακό ρόλο, ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, από το βήμα ημερίδας της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, με θέμα «Θαλάσσιοι διάδρομοι και λιμένες- Έργα Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών», που πραγματοποιήθηκε στο Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε, ότι σχετικό νομοσχέδιο για τη λιμενική πολιτική, που έχει ήδη ετοιμάσει ο προκάτοχός του, Θ.Δρίτσας, θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση, ενώ το υπουργείο, δήλωσε, έχει ήδη προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις, προκειμένου να στηριχθούν οι οργανισμοί λιμένων και τα λιμεναρχεία.
Τόνισε ότι η χώρα θα πρέπει να αξιοποιήσει τους ευρωπαϊκούς πόρους, πείθοντας την Ευρώπη ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για ανάπτυξη.
«Θα στηρίξουμε όλες εκείνες τις προσπάθειες, στα πλαίσια της ανάπτυξης των μεταφορικών δικτύων, αξιοποιώντας μαζί με ιδιωτικές πρωτοβουλίες, το πρόγραμμα Γιούνκερ και τις δυνατότητες της ευρωπαϊκής τράπεζας επενδύσεων» δήλωσε και συμπλήρωσε: «Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας, που είναι έξοδος της Ευρώπης προς την Ασία και η είσοδος της Ασίας προς την Ευρώπη».
Σε αυτό το σημείο, αναφέρθηκε στη μεγάλη διαχρονική εμπειρία της ναυτοσύνης των Ελλήνων και του ελληνικού εφοπλισμού, το οποίο, όπως ανέφερε, θα πρέπει να αξιοποιήσουμε, ενώ για την αξιοποίηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, δήλωσε ότι θα υπάρξουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες προκειμένου να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας καλά αμειβόμενες.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης, λέγοντας ότι «η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει πίσω στο θέμα αυτό, καθώς οι αναλυτές αναφέρουν ότι έως το 2025 θα χρειαστούν περισσότεροι από 150.000 αξιωματικοί και στελέχη στη ναυτιλία».
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, αναφέρθηκε στο θέμα της ανάπτυξης των νησιών, τονίζοντας ότι θα πρέπει να καταστήσουμε τη νησιωτικότητα, θετικό κίνητρο για επενδύσεις.
Πρόσθεσε ότι το υπουργείο θα υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο κυβερνητικό σχέδιο δράσης, πάνω στον γνώμονα της ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης και της βελτίωσης της καθημερινής ζωής των κατοίκων, προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή τα προβλήματα στα νησιά χρονίζουν και συνεχίζουν να ταλανίζουν τους κατοίκους.
Ανέφερε επίσης, ότι συντεχνιακά συμφέροντα έφεραν τα νησιά δεύτερα σε ρυθμούς ανάπτυξης και ότι η πρόσφατη προσφυγική και οικονομική κρίση έχει οδηγήσει πολλούς από τους νησιώτες να αισθάνονται πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
«Η κυβέρνηση, όχι μόνο γνωρίζει τα προβλήματα των νησιωτών, αλλά έχει την πολιτική εκείνη να θέσει άξονες για μια συλλογική ρεαλιστική και εξειδικευμένη νησιωτική πολιτική» είπε.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κροκίδης, αναφερόμενος στο θέμα των λιμενικών υποδομών, είπε ότι οι επενδύσεις σε αυτές είναι επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε., μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και του Ταμείου Συνοχής, στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης, καθώς και μέσω των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών και του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» υπό τη διαχείριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πρόσθεσε ότι μεταξύ 2000-2013, από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. χορηγήθηκαν περίπου 6,8 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε λιμάνια.
Ανέφερε εξάλλου, ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, υπό τη μορφή δανείων, διέθεσε το ίδιο διάστημα 10,1 δισ. ευρώ.
Ο κ. Κροκίδης δήλωσε, ότι για τα ελληνικά λιμάνια οι μεγάλες ευκαιρίες εντοπίζονται στην ένταξή τους στις διεθνείς θαλάσσιες αρτηρίες μεταφορών.
Αναφερόμενος στο λιμάνι του Πειραιά είπε ότι είναι μεγάλων δυνατοτήτων και προοπτικών, αφού διαθέτει σύγχρονες υποδομές, ενώ η Cosco έχει προγραμματίσει έργα αξίας 170 εκατ. ευρώ για το 2017.
Ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, δήλωσε ότι υπήρξε συνάντηση ενημερωτικού χαρακτήρα στο υπουργείο Ναυτιλίας με τις διοικήσεις των οργανισμών λιμένων και των λιμενικών ταμείων, για το θέμα των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.
Είπε επίσης ότι η Γενική Γραμματεία αυτή τη στιγμή επιταχύνει τις διαδικασίες για την επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδίου Λιμένων, την επεξεργασία του σχεδίου για το δίκτυο υποδομών LNG, τη λειτουργία της συντονιστικής επιτροπής κρουαζιέρας, τη δημιουργία παρατηρητηρίου για τις παράνομες ναυλώσεις, το μητρώο σκαφών αναψυχής και την ενίσχυση της πλοηγικής υπηρεσίας.