Μετά την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε στην Αθήνα, η Ελληνοαμερικανική Ένωση διοργανώνει στους εκθεσιακούς χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη τη θεματική έκθεση με τίτλο «Beyond Dress Codes: Σύγχρονοι Σχεδιαστές διαλέγονται με την Ελληνική Παραδοσιακή Φορεσιά».

H έκθεση περιλαμβάνει έγχρωμα σχέδια ελληνικών παραδοσιακών ενδυμασιών και κεφαλόδεσμων του σκιτσογράφου Γήση Παπαγεωργίου από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, που αποτελούν την μεγαλύτερη και κατά το δυνατόν πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή των ελληνικών παραδοσιακών φορεσιών.

Μπορεί η στολή μιας… Ελληνίδας καραγκούνας, ενός Κρητικού βρακοφόρου, ο κεφαλόδεσμος μιας Μακεδονίτισσας του 19ου αιώνα να είναι η «μήτρα» έμπνευσης του σύγχρονου μετρ της υψηλής ραπτικής Τζον Γκαλιάνο ή του Ζαν Πολ Γκοτιέ;

«Οι εθνικές κουλτούρες αποτελούσαν ανέκαθεν “κυτταρική” επιρροή ή απλώς πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές μόδας. Το στοιχείο της ελληνικής παραδοσιακής φορεσιάς έχει χρησιμοποιηθεί λιγότερο -πέραν των γνωστών αρχαιοελληνικών χιτώνων- αλλά, τελικά, αποδεικνύεται πως γίνεται και μάλιστα συχνά και ιδιαίτερα “αποδοτικά”, ισχυρίζεται η ελληνικής καταγωγής ιστορικός τέχνης και μόδας και επιμελήτρια της μεγάλης έκθεσης, Λυδία Καμίτση.

Η έκθεση εγκαινιάζεται το Σάββατο 4 Δεκεμβρίου στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και εντάσσεται στο πλαίσιο του 51ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η συν-διαλαγή των μεγάλων σχεδιαστών με τις παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές επιδεικνύεται και αναδεικνύεται στην τριπλή έκθεση, μέσω 150 σχεδίων παραδοσιακών φορεσιών τα οποία έχει δημιουργήσει ο σκιτσογράφος Γήσης Παπαγεωργίου, 25 σύγχρονων δημιουργιών υψηλής ραπτικής (μεταξύ των οποίων και δημιουργίες των Γκαλιάνο και Γκοτιέ), καθώς και βίντεο προβολές από επιδείξεις μόδας μεγάλων διεθνών οίκων με προτάσεις – σαφείς αναφορές ή και εμπνεύσεις από παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές.

«Ο διάλογος δεν είναι πάντα σαφής. Συχνά τον ανιχνεύουμε σε τεχνικές ραφής, σχεδίου για ρούχο ή αξεσουάρ που μια πιο ενδελεχής ματιά θα «δείξει» πως παραπέμπει λ.χ. στις πτυχώσεις μιας φουστανέλας, στο κέντημα ενός γιλέκου, στο άνοιγμα ενός σύγχρονου παντελονιού που παραπέμπει σε κρητική βράκα κ.ά. Και δεν πρόκειται μόνο για δημιουργίες βραδινών ρούχων αλλά και καθημερινών, απλών και απόλυτα χρηστικών» λέει η ίδια.

Η έκθεση πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα με τη συμμετοχή πολλών Ελλήνων σχεδιαστών μόδας (Ιωάννη Γκία, Γιώργου Ελευθεριάδη, Σοφίας Κοκοσαλάκη, Θάνου Κυριακίδη, Άγγελου Μπράτη, Δημήτρη Ντάσιου, Ορσαλίας Παρθένη, Deux Hommes, Mastori*Motwary, MiRo) σε μια απόπειρα «συνομιλίας» της τοπικής ενδυματολογικής παράδοσης με τη σύγχρονη μόδα.

Με αυτόν τον τρόπο η ελληνική παραδοσιακή φορεσιά αναδεικνύεται όχι ως μουσειακό είδος ή ως πεπερασμένο ιστορικό γεγονός αλλά ως πηγή έμπνευσης και ζωντανού ενδιαφέροντος.

Η έκθεση στη Θεσσαλονίκη εμπλουτίζεται και με δημιουργίες της Ελληνίδας σχεδιάστριας Λουκίας, αλλά και ντόπιων δημιουργών (Andria, Simeoni και Konstantinos Tsigaros).

Η ιδέα γεννήθηκε από τη συνεργασία της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης με το σκιτσογράφο Γήση Παπαγεωργίου, που περιλάμβανε επιτόπια έρευνα και ταξίδια σε όλη την Ελλάδα για την καταγραφή τεκμηριωμένων σχεδίων ενδυμασιών απ’ όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, τον Πόντο και την Κύπρο. Με την ολοκλήρωση της καταγραφής των παραδοσιακών ενδυμασιών, υπολογίζεται πως τα σχέδια της συλλογής θα ξεπεράσουν τον αριθμό των χιλίων, ενώ υπό έκδοση βρίσκεται ήδη ο πρώτο τόμος της καταγραφής που αφορά στις παραδοσιακές ενδυμασίες της Μακεδονίας.

Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη καθημερινά στους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εγκαταστάσεις ΔΕΘ) ως και την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου.