Η έκθεση του Μιλάνου EICMA είναι αχανής και το να την περπατήσει κανείς ολόκληρη, απαιτεί επίπονη προσπάθεια. Όμως αξίζει, γιατί μόνον έτσι μπορεί να ανακαλύψει τα διαμάντια που κρύβονται στις λιγότερο εντυπωσιακές αίθουσες των μεγάλων κατασκευαστών, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Σε μια τέτοια απόμερη γωνιά, ανάμεσα στα περίπτερα των εκατοντάδων κινέζων μικροκατασκευαστών, συναντήσαμε ένα μικρό θάλαμο που στέγαζε το έργο του βιομηχανικού σχεδιαστή Giulio Paz. Ο κόσμος που περνούσε βιαστικά μπροστά από τα πανομοιότυπα και αδιάφορα κινεζικά περίπτερα εκεί σταματούσε, συνωστιζόταν, προσπαθούσε να δει.
Αντικείμενο της περιέργειας και του θαυμασμού ήταν μια μοτοσυκλέτα στο κέντρο του στενάχωρου περιπτέρου, η Diva. Μία χειροποίητη, έντονα μεταποιημένη BMW R1200.
Η Diva εκφράζει το πάθος του Paz για τις μοτοσυκλέτες και κέρδισε το θαυμασμό μαζί με το 1ο διεθνές βραβείο σχεδίασης Custom στην φετινή ιταλική έκθεση.
Οι ειδικοί μιλούν για μια αποκάλυψη και συγκρίνουν τη Diva με την Ρ75/5 Baula του Οίκου βελτιώσεων El Solitario. μια από τις πιο αυθεντικές ιδιοκατασκευές με βάση τις ΒMW R.
Πρόθεση και φιλοδοξία του Paz ήταν να «δημιουργήσει κάτι πρωτοφανές. που θα ανέτρεπε την αισθητική ισορροπία των τελευταίων δεκαετιών χωρίς όμως συμβιβασμούς ως προς την εργονομία, την οδική συμπεριφορά και την αξιοπιστία».
Γνώμη μας είναι πως πέτυχε απόλυτα να υλοποιήσει τη φιλοδοξία του. αντλώντας έμπνευση από μιαν απροσδόκητα μακρινή εποχή, τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, όταν η μοτοσυκλέτα βρισκόταν στα γεννοφάσκια της.
Το κυριότερο χαρακτηριστικό εκείνων των πρώτων χρόνων ήταν πως η λειτουργικότητα επέβαλε απόλυτα και το σχεδιασμό των μοτοσυκλετών: ελάχιστος χώρος υπήρχε για στυλίστικες επιλογές.
Μια από τις μη-προφανείς επιπτώσεις του σκεπτικού που υιοθέτησε ο Paz είναι η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ κάτω από το επίπεδο της σέλας. Είναι μια σύγχρονη πρακτική που απαντάται σε καθαρόαιμες κατασκευές όπως είναι τα Supermotard και οι χωματερές μοτοσυκλέτες.
Μόνον ο boxer κινητήρας των 1.170 κυβικών με τους 110 ίππους και τα ηλεκτρικά έχουν μείνει ως είχαν στο βασικό μοντέλο και αυτό για λόγους ευκολίας στο service αλλά και αξιοπιστίας.
Το πλαίσιο φτιάχτηκε στο χέρι από την Bonamici Racing, η οποία είχε συμμετοχή στη δημιουργία των αγωνιστικών Superbike της ΒΜW. Η Bonamici κατασκεύασε επίσης όλα τα αλουμινένια μέρη, σύμφωνα με τα σχέδια του Paz.
Το κοστούμι της μοτοσυκλέτας και κάθε μέρος που δεν καταπονείται από φορτία είναι φτιαγμένο από ανθρακονήματα, στα εργαστήρια της Pro-Lite Advanced Composites. Το χρώματα της μοτοσυκλέτας ενσωματώθηκαν στον υφασμάτινο ιστό των ανθρακονημάτων πριν αυτά ψηθούν στους ειδικούς φούρνους, έτσι ώστε η ποιότητα φινιρίσματος να είναι ασύλληπτη.
Παρότι χρησιμοποίησε υλικά και περιφερειακά από τους αγώνες, ο Paz δεν θέλησε να φτιάξει μια αγωνιστική μοτοσυκλέτα, αλλά μια γρήγορη μοτοσυκλέτα. «Είναι φτιαγμένη για να τονίζει την αίσθηση της ελευθερίας, για να μεθά τις αισθήσεις», λέει. «Αναδίνει μοναδικότητα, αποκλειστικότητα, όπως μόνον τα χειροποίητα πράγματα μπορούν».
Ο Paz σκοπεύει να κατασκευάσει περισσότερες της μίας Diva, οι οποίες θα είναι ως και την τελευταία τους λεπτομέρεια προσαρμοσμένες στα γούστα των αγοραστών τους. Οι οποίοι προφανώς, εκτός από το ιδιαίτερο γούστο, θα πρέπει να διαθέτουν και ιδιαίτερα παχύ πορτοφόλι.
Αλλά τι θα θέλετε… στη βιομηχανική εποχή μας, τα χειροποίητα, ποιοτικά καλλιτεχνήματα δεν είναι ποτέ φτηνά.