Η πρώτη τετράχρονη motocross παραγωγής παρουσιάστηκε το 1998 και ήταν η Yamaha YZ400F. Το σοκ του ανταγωνισμού ήταν τέτοιο που χρειάστηκαν 5 ολόκληρα χρόνια για να προσφέρει κάτι ανάλογο.
Από τότε η εταιρεία με σήμα τα τρία διαπασών συνεχίζει να προάγει τους τετράχρονους κινητήρες στο χώμα, έχοντας πλέον να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό τόσο των τριών συντοπιτών της κατασκευαστών, όσο και της αυστριακής ΚΤΜ που χαίρει ιδιαίτερης σχέσης με το χώμα.
Με την έκδοση του YZ450F για το 2018 η Yamaha φιλοδοξεί να καταφέρει ένα ανάλογα ισχυρό χτύπημα με κείνο το πρώτο προ εικοσαετίας μοντέλο. Για τον σκοπό αυτό προχώρησε στην ριζική του ανανέωση, πράγμα που σημαίνει νέο κινητήρα, νέο πλαίσιο, νέα πλαστικά και νέα ηλεκτρονικά. Η Yamaha πιστεύει πως είναι σε όλα καλύτερο από το περσινό μοντέλο –και κατά ένα κιλό ελαφρύτερο.
Ας δούμε αναλυτικά τις αλλαγές. Η εισαγωγή οδηγεί στην κυλινδροκεφαλή μέσω πιο ευθύγραμμων αυλών και παραμένει στο εμπρός μέρος του κινητήρα, ενώ η εξαγωγή πίσω.
Ο νέος εκκεντροφόρος προσφέρει μεγαλύτερο βύθισμα βαλβίδων και overlap, δηλαδή μεγαλύτερο διάστημα κατά το οποίο είναι παράλληλα ανοιχτές τόσο οι βαλβίδες εισαγωγής όσο και οι εξαγωγής.
Οι δύο λαιμοί της εξάτμισης έχουν μακρύνει μετά την εξαγωγή, όμως το σημείο που συναντώνται έχουν μειωμένη διάμετρο από τα 41 στα 38χιλ. Τα σώματα ψεκασμού της Keihin ανταλλάχτηκαν παρόμοιας διαμέτρου (44χιλ.) από την Mikuni, διατηρώντας όμως τις 12 τρύπες στα μπεκ τους.
Τα νέα σώματα διαθέτουν έναν διαφορετικό διακόπτη για την κρύα εκκίνηση και έναν σμικρυμένο αισθητήρα γκαζιού (TPS). Οι αλλαγές αυτές αποφέρουν καλύτερο έλεγχο στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, διαβάζουμε.
Από την ανανέωση δεν γλίτωσαν ούτε το έμβολο με τον πείρο του. Νέος πολλαπλασιαστής, μπουζί με μακρύτερο ηλεκτρόδιο και αλλαγές στον προγραμματισμό της ECU απέφεραν αύξηση της ιπποδύναμης και της διάρκειάς της στις πολλές στροφές.
Επεμβάσεις στον συμπλέκτη συμβάλλουν στην ομαλότερη εμπλοκή του. Μεταβλήθηκε το πάχος του πλατό με μείωση της ακαμψίας στο κέντρο και αύξηση στην περιφέρεια, ενώ η επιφάνειά του απέκτησε και ραβδώσεις.
Μέσω ενός νέου μηχανισμού το πλατό πιέζει τώρα τους δίσκους ομοιόμορφα σε όλη του την επιφάνεια, ενώ και τα νέα ελατήρια παραμορφώνονται λιγότερο κατά τη συμπίεσή τους.
Νέα είναι και η μίζα τροφοδοτούμενη από μια μικρότερη μπαταρία ιόντων λιθίου (680γρ.). Μανιβέλα προσφέρεται μόνον σαν αξεσουάρ.
Το πλαίσιο διατηρεί μόνον τη βασική διάταξη των δύο δοκών από κράμα αλουμινίου. Όμως το σχήμα του έχει αλλάξει, δημιουργώντας ένα πιο ανοιχτό τρίγωνο με τον κινητήρα (που στηρίζεται σε νέα θέση με διαφορετικές βάσεις), το οποίο διαθέτει αυξημένη ακαμψία σε όλους τους άξονες: κατά +25% η κάθετη, +15% η στρεπτική και +9% η οριζόντια. Οι αλλαγές αυτές κάνουν το YZ450F πιο σταθερό αλλά και πιο ευκίνητο.
Διαφορετική είναι και η γεωμετρία του μπροστινού. Ο λαιμός βρίσκεται τώρα 6χιλ. πιο μπροστά πράγμα που αυξάνει το όφσετ των πλακών από τα 22 στα 25χιλ. Αυτό με τη σειρά του αυξάνει το τρέιλ από τα 118χιλ. στα 121. Το τιμόνι έχει σηκωθεί κατά μισό εκατοστό.
Η πραγματική χαρά των Ιαπώνων μηχανικών πάντως έγκειται στη μείωση του βάρους. Τρελαίνονται όταν κερδίζουν μερικά γραμμάρια στη μάχη με τη βαρύτητα, φλιπάρουν όταν το όφελος ξεπερνά το μισό κιλό. Στο νέο YZ450F τα κατάφεραν να κλέψουν 40 ολόκληρα γραμμάρια από την εμπρός ζάντα και 70 από την πίσω. Και άλλα 111,5γρ. από το τιμόνι, αφού άλλαξαν το υλικό του.
Φυσικά καινούργια είναι και η ανάρτηση, με το πιρούνι της KYB να έχει μεγαλύτερο έμβολο και κύλινδρο (κατά 1χιλ.), βαλβίδα μέσης ταχύτητας που ενεργοποιείται μέσω ελάσματος αντί ελατηρίου και κάμποσες ακόμη μικροεπεμβάσεις στο έμβολο πίεσης. Το αμορτισέρ με τη σειρά του έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα ρεζερβουάρ (κατά 30κ.εκ) και πιο λεπτό, πιο ελαφρύ αλλά και πιο σκληρό ελατήριο.
Τα πλαστικά μοιάζουν ίδια, αλλά βέβαια δεν είναι. Έχουν αλλαχτεί προς όφελος της εργονομίας και της ευκολίας συντήρησης. Το φιλτροκούτι και το ίδιο το φίλτρο (με αυξημένη συνολική χωρητικότητα) είναι εύκολα προσβάσιμα χωρίς εργαλεία από το πάνω μέρος του ρεζερβουάρ, ενώ η εισαγωγή αέρα σχηματίζεται εκατέρωθεν του λαιμού από τα πλαστικά.
Η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ έχει μειωθεί κατά 1,13 λίτρα στα 6 συνολικά που φτάνουν και περισσεύουν για έναν 45λεπτο αγώνα. Η μείωση του όγκου επέτρεψε τη στένωση του πλάτους της μοτοσυκλέτας και της σέλας (κατά 18χιλ.).
Το μικρότερο ψυγείο έχει μετακινηθεί μπροστά επιτρέποντας στα πλαϊνά καπάκια να στενέψουν κατά 16χιλ. στο ύψος των γονάτων, όμως η επιφάνεια ψύξης του έχει αυξηθεί κατά 4,5% σε σχέση με του προηγούμενου μοντέλο.
Όπως προαναγγέλλει και ο τίτλος του άρθρου, το νέο Yamaha YZ450F παραδίδεται με έναν ενσωματωμένο υπολογιστή και μια εφαρμογή για smartphone που επιτρέπει στον αναβάτη ή τον μηχανικό να πραγματοποιούν μικρορυθμίσεις.
Η τροφοδοσία και η ανάφλεξη μπορούν να αλλάξουν ακόμη κι εν κινήσει, ενώ η εφαρμογή επιτρέπει να καταγράφει τις διαφορετικές ρυθμίσεις για κάθε πίστα. Υπολογίζει τις διανυθείσες αποστάσεις κατά τη χρήση της μοτοσυκλέτας, ενώ μοιράζεται σε πραγματικό χρόνο δεδομένα όπως άνοιγμα του γκαζιού και στροφές κινητήρα.
Το όλο σύστημα παραδίδεται ως στάνταρ εξοπλισμός και είναι πολύ εύληπτο, αν και οι επεμβάσεις στους χάρτες της τροφοδοσίας και τον χρονισμό πρέπει να γίνονται από κάποιον που ξέρει τι κάνει.
Τα χρώματα του νέου μοντέλου είναι το στάνταρ μπλε της Yamaha και ένα γαλανόλευκο, πολύ ομορφότερο.
Δείτε το promo video:
Θανάσης Χούντρας