Πόσες φορές δεν το έχουμε ακούσει; Όλα είναι θέμα προοπτικής. Εξαρτώνται μόνον από το πώς τα βλέπεις, από τη γωνία που τα παρατηρείς.
Πάρτε για παράδειγμα την εικονιζόμενη Essence E-Raw, ver.3.1, δημιουργία της νεοφυούς (startup) γαλλικής Essence Motorcycle με έδρα της Λυόν. Κοιτάζοντάς την ανφάς και κατάφατσα, ελάχιστοι θα ψυλλιαστούν πώς «κάτι τρέχει», αφού δεν διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη μοτοσυκλέτα.
Κοιτάζοντάς την όμως από το πλάι ή πίσω, τότε το πράγμα αλλάζει. Τα αλάρμ αρχίζουν να σφυρίζουν, αφού ο εγκέφαλος αναγνωρίζει ελάχιστα από τα στοιχεία που αναμένει σε μια μοτοσυκλέτα. Το αλάρμ μετατρέπεται σε κανονικό συναγερμό όταν τη συναντήσει κάποιος εν κινήσει.
Γιατί τότε διαπιστώνει κανείς πως δεν διαφέρει μόνο στο πως δείχνει, αλλά και στο πώς ακούγεται – ή μάλλον στο πως δεν ακούγεται. Ναι, το πράγμα κάπως μπλέκει, αλλά η ουσία είναι πως σαν ηλεκτρική η E-Raw είναι και αθόρυβη.
Αισθητικά και οπτικά εκτυφλωτική, ηχητικά αόρατη. Ένας αντιφατικός ή αινιγματικός συνδυασμός που χαρακτηρίζει την αναζήτηση των σχεδιαστών της σε ανεξερεύνητες διαδρομές.
Βλέπετε, όταν η Essence αποφάσισε με τη βοήθεια του σχεδιαστικού γραφείου Expemotion να θέσει το ζήτημα της ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας σε νέες βάσεις, αποφασίστηκε και επαναδιατύπωση του όλου «πακέτου» που αποκαλούμε Μοτοσυκλέτα.
Η κατασκευή της E-raw εξελίχτηκε τελικά σε μια εσωτερική αναζήτηση της «ουσίας» της Μοτοσυκλέτας. Από εκεί έφτασαν βέβαια και στο όνομα: Ουσία ακατέργαστη, Essence Raw. Η αναζήτηση ήταν επιτυχημένη. Κατά τον Martin Hulin, ιδρυτή της Essence, η ουσία έρχεται στο φως όταν φτιάχνεις κάτι απλό, αυθεντικό και γεμάτο πάθος.
Δουλεύοντας πάνω στις πρώτες εκδοχές της μοτοσυκλέτας, οι άνθρωποι της Essence (o Hulin δηλαδή) απομάκρυναν κάθε τι περιττό. Ό,τι κράτησαν, το ξανάφτιαξαν κατεργαζόμενοι με παραδοσιακή μαστοροσύνη τα πιο σύγχρονα υλικά. Κοιτάζοντας την E-Raw βλέπουμε μόνον ατσάλι, αλουμίνιο και ξύλο. Η εντυπωσιακή και τρομακτική (σκέψου να κάθεσαι πάνω της πάνω από 10 λεπτά) σέλα παύλα «ρεζερβουάρ» φτιάχτηκε ή πιο σωστά σχηματίστηκε από κόντρα πλακέ θαλάσσης, με την τεχνική που χρησιμοποιείται στην κατασκευή σανίδων του σερφ.
Τελικά ό,τι απέμεινε είναι μόνον ότ,ι κρίθηκε σαν απολύτως ζωτικής σημασίας: οι αναρτήσεις, τα φρένα και τα χειριστήρια, το τιμόνι και οι ρόδες. Όλα αγοράστηκαν από κορυφαίους προμηθευτές όπως η Öhlins, η Beringer, η Renthal και η Excel. Η δεξιά μανέτα και το αντίστοιχο ποδωστήριο ενεργοποιούν τα φρένα, ενώ το δεξι γκριπ ενεργοποιεί και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα.
Το πλαίσιο είναι ένα χωροδικτύωμα που στηρίζει ένα ογκώδες αλουμινένιο ψαλίδι από τρίτο ειδικευμένο κατασκευαστή. Ο κινητήρας της Pymco τρέφεται από μία μπαταρία 10,1kWh με μέγιστη απόδοση 80kW. Φορτίζεται μέσω ειδικού ταχυφορτιστή CCS σε 30 λεπτά και δίνει στην E-Raw αυτονομία 185χλμ. Η θηριώδης ροπή των 18,46χλγμ. καταφέρνει να επιταχύνει την αθόρυβη μοτοσυκλέτα των 167 κιλών από 0 ως 100χαω μέσα σε 3,5 δευτερόλεπτα και να φτάσει τα 154χαω σε τελική.
Κάτι που ξενίζει όποιον ανέβει πάνω της για πρώτη (και δεύτερη και τρίτη…) φορά είναι έλλειψη πίνακα οργάνων. Στη θέση του υπάρχει μια χειροποίητη βάση για smartphone. Το οποίο μέσω εφαρμογής πληροφορεί τον αναβάτη για την ταχύτητα, την υπολειπόμενη αυτονομία και πολλά άλλα χρήσιμα ή όχι στοιχεία. Το υπέροχο αποτέλεσμα της εμπνευσμένης προσέγγισης του Hulin και της Expemotion δεν πρόκειται να κατακλύσει φυσικά τους δρόμους με φτηνές ινδονησιακές κόπιες, ούτε να κατασκευαστεί μαζικά. Για την ακρίβεια προβλέπεται η κατασκευή 10 μόλις αντιτύπων με τιμή γύρω στα 55.000 ευρώ.
Χάρη (ή παρά την) στην αισθητική και μηχανολογική διαφορετικότητά της, η Essence κάνει πιο γοητευτικές και γι’ αυτό επιθυμητές τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες. Το πραγματικό επίτευγμα των σχεδιαστών της όμως είναι, κατά τη γνώμη μας, ότι αποτελεί μια στέρεη φιλοσοφική βάση για τη σχεδίαση καλύτερων και πιο απολαυστικών δίτροχων.
Αφαιρούμε ό,τι δεν χρειάζεται και κρατάμε ή προσθέτουμε μόνον ό,τι είναι θεμελιακά ουσιώδες. Να μια θεώρηση πραγμάτων που θα μπορούσε να φανεί χρήσιμη σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μας.
Δείτε και τα πειστήρια ότι όντως κινείται…
Θανάσης Χούντρας