Χρόνια τώρα διαβάζουμε και γράφουμε πως το μέλλον της μοτοσυκλέτας βρίσκεται στην ανατολική Ασία και τη Νότια Αμερική. Μόνον στην Κίνα για παράδειγμα, το 2014 πωλήθηκαν 20 εκατ. δίκυκλα*.

Όμως η δήλωση αυτή είναι μάλλον λάθος. Οι περιοχές αυτές δεν αποτελούν το μέλλον αλλά το παρόν της μοτοσυκλέτας. Με την έννοια ότι οι αγορές τους είναι αυτές που καθορίζουν πλέον τις στρατηγικές των μεγάλων κατασκευαστών.

Όσο για το μέλλον; Αυτό φαίνεται πως ανήκει, εν μέρει τουλάχιστον, στην Αφρική. Ναι, στην βασανισμένη, βιασμένη, ταλαιπωρημένη «μαύρη ήπειρο». Η οποία παρά το ξεζούμισμα που υφίσταται από τις προηγμένες χώρες, επιμένει να αναπτύσσεται. Ο πληθυσμός της εκτιμάται πως το 2021 θα αγγίξει τα 2,8 δισεκατομμύρια ψυχές.

africa2

Κατ’ αναλογία, η αγορά μοτοσυκλέτας θα εκτιναχτεί πάνω από τα 9 δισ. δολάρια ετησίως**. Αυτή τουλάχιστον είναι πρόβλεψη της εταιρείας TechSci Research, όπως περιγράφεται στην έρευνα αγοράς «Africa Two-Wheeler Market By Vehicle Type, By Country, Competition Forecast & Opportunities, 2011 – 2021” που μόλις έδωσε στη δημοσιότητα.

Πρωταγωνίστριες χώρες της αφρικάνικης αγοράς είναι η Νότια Αφρική, η Νιγηρία και η Τανζανία, ακολουθούμενες από τις Κένυα, Αλγερία, Ουγκάντα, Αίγυπτο, Μαρόκο, Ανγκόλα και Αιθιοπία.

Πιο γρήγορα και από τον πληθυσμό αυξάνεται η αστυφιλία, αφού το 2015 το 45% των αφρικανών κατοικούσαν σε πόλεις –αλλά το ποσοστό διαρκώς μεγαλώνει. Απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις, η ανταπόκριση των κυβερνήσεων και των σχετικών οργανισμών υστερεί πολύ των αναγκών.

africa1

Τα δημόσια δίκτυα μεταφορών, ήδη ανεπαρκή, κακοδιοικούμενα και κακο-οργανωμένα δεν προβλέπεται να αναπτυχθούν όσο χρειάζεται . Έτσι, τόσο στην επαρχία όσο και στις αστικές περιοχές, τα δίτροχα αποτελούν τη μοναδική προσιτή λύση.

Στην αυξημένη ζήτηση συμβάλλουν η περιορισμένη κατανάλωσή τους, η ευκολία χρηματοδότησης της αγοράς τους και η πλημμυρίδα φτηνών εισαγωγών κυρίως από την Ινδία.

Επιπλέον η χρήση τους διευκολύνεται από τη νομολογία, αφού στις περισσότερες χώρες δεν απαιτείται δίπλωμα οδήγησης για αυτόματα δίτροχα. Το “παράθυρο” αυτό εκμεταλλεύεται και η τουριστική βιομηχανία, σπρώχνοντας τους τουρίστες να χρησιμοποιούν δίτροχα στις μετακινήσεις τους.

Η αγορά διτρόχων χωρίζεται σε δύο βασικούς τομείς: των μοτοσυκλετών και των σκούτερ. Ως και το 2015 οι μοτοσυκλέτες αποτελούν το μεγαλύτερο μερίδιο, λόγω των όλο και περισσότερων εταιρειών μοτοταξί, γνωστών ως Boda-Boda.

africa4

Κυρίαρχη στην αγορά μοτοσυκλετών είναι η Νότια Αφρική όπου η βελτίωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος, οι αυξημένες ευκαιρίες εργασίας, η ανάπτυξη των υποδομών και τα τεράστια αποθέματα ανέγγιχτων φυσικών πόρων συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας πολύ ισχυρής ζήτησης για μοτοσυκλέτες πάνω από τα 500 κυβικά.

* Σε όλη την ΕΕ την ίδια χρονιά πουλήθηκαν μόλις 1.147.000 τεμάχια, ενώ στην καλύτερη χρονιά της αγοράς, το 2007, το νούμερο δεν ξεπερνούσε τα 2,438 εκατ. τεμάχια.

** Στην Ευρώπη οι κατασκευαστές του ACEM (του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών) κάνουν τζίρο 7 και κάτι δισεκατομμύρια, ενώ η όλη αγορά γύρω από το δίτροχο (σέρβις, αξεσουάρ κ.λπ.) τζιράρει κάπου 32 δισεκ. ετησίως.

Θανάσης Χούντρας