Ένα από τα στάνταρ στον κόσμο της μοτοσυκλέτας, είναι τα κράνη. Σχήμα και τρόπος χρήσης, από την εμφάνισή τους -εκεί γύρω στο 1914- έως και σήμερα έχουν παραμείνει βασικά ίδια: ένα αβγό που τού λείπει το κάτω ένα τρίτο και δένεται σφίγγοντας το σαγόνι μας με ένα λουράκι. Και που για να το βάλουμε ή βγάλουμε μάς τσαλακώνει τα αυτιά. Ενίοτε και τα γυαλιά.

Η ύπαρξη της μακροχρόνιας αυτής συνταγής έχει τα θετικά της. Κυρίως το ότι η σταδιακή πολύχρονη εξέλιξη των κρανών τούς έχει προσδώσει αξιοζήλευτες επιδόσεις στην προστασία. Αλλά και  διαιωνίζει κάποια μειονεκτήματα που δεν μπορούν να λυθούν, λόγω της βασικής εργονομίας των κρανών.

Η αυστραλέζικη Vozz Helmets πιστεύει ότι κατάφερε να εξαλείψει αυτά τα μειονεκτήματα, βελτιώνοντας τη χρήση και την εργονομία των «αβγών», χωρίς να χάνουν τα πλεονεκτήματά τους.

kransdaod2

Το κράνος της βασίζεται στο Σύστημα Voztec που πρωτοεμφανίστηκε μεν το 2005, χρειάστηκε όμως 10 χρόνια μέχρι να φτάσει στο στάδιο της παραγωγής. Στο διάστημα αυτό αναπτύχθηκαν όλες οι τεχνολογικές λύσεις και αποκτήθηκαν όλες οι πατέντες (που τις προστατεύουν), ώστε να λάβει την αναγκαία έγκριση τύπου στις αγορές-κλειδιά όπως των ΗΠΑ, της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στη συνέχεια η Vozz υπέγραψε συμφωνία με έναν άγνωστο για την ώρα «διεθνή κατασκευαστή κρανών από σύνθετα υλικά» (δηλαδή υαλονήματα, ανθρακονήματα ή κέβλαρ) με πιστοποίηση κατά ISO 9000 που ανέλαβε την παραγωγή του Vozz RS 1.0.

Το στοιχείο που κυρίως διαφοροποιεί το κράνος της Vozz από τα υπόλοιπα, είναι το πώς φοριέται στο κεφάλι αντί να «περνιέται». Αντί να τραβιέται από πάνω προς τα κάτω, αυτό ανοίγει κάθετα στα δύο, μέσω μιας άρθρωσης στην κορυφή του.

kransdaod3

Έτσι το κεφάλι απλά τοποθετείται ανάμεσα στα δύο μισά που μετά, με μια μικρή πίεση κλείνουν, ασφαλίζοντας μέσω δύο μηχανισμών δεξιά και αριστερά. Ο όλος χειρισμός γίνεται εύκολα με γάντια και χωρίς ο τυχόν διοπτροφόρος αναβάτης να πρέπει να βγάζει τα γυαλιά του.

Ο νέος αυτός τρόπος φορέματος, επιτρέπει την ολική επανασχεδίαση του κάτω μέρους του κράνους, ειδικά γύρω από το σαγόνι. Το μεγάλο άνοιγμα των συμβατικών κρανών γύρω από τον λαιμό, απαραίτητο για να περνά μέσα το κεφάλι, μπορεί τώρα να εξαλειφθεί. Το RS 1.0 καλύπτει λοιπόν από κάθε πλευρά το σαγόνι, με αποτέλεσμα την καλύτερη θερμική, αεροδυναμική και ηχητική μόνωση.

Το κράνος περιβάλλει ουσιαστικά όλο το κεφάλι χωρίς «αδύνατα» σημεία, εξαλείφοντας τον κίνδυνο περιστροφής του ή απομάκρυνσής του σε περίπτωση ατυχήματος, αν το λουράκι δεν δεθεί σωστά.

Το κράνος διαθέτει και ένα πρόσθετο σύστημα για έκτακτες ανάγκες. Σε περίπτωση ατυχήματος για παράδειγμα, το ιατρικό ή νοσηλευτικό προσωπικό μπορεί να το ανοίξει μέσα σε ελάχιστα λεπτά από επάνω και να το αφαιρέσει, χωρίς να χρειαστεί η άσκηση πίεσης στο κεφάλι του αναβάτη.

Το RS 1.0 κατασκευάζεται σε τρία διαφορετικά μεγέθη και με τρεις διαφορετικές επενδύσεις. Επιπλέον προσφέρει τη δυνατότητα ρύθμισης του μήκους του στο σημείο του σαγονιού, προσαρμοζόμενο πλήρως στο σχήμα του κάθε κεφαλιού.

Από τα μέσα Δεκεμβρίου η Vozz Helmets διαθέτει τα κράνη της μέσω του κεντρικού της καταστήματος στο East Frenchs Forest, κοντά στο Σίδνεϊ και μέσω του web store. Στα άμεσα σχέδιά της είναι η δημιουργία ενός διεθνούς δικτύου αντιπροσώπων.

Δείτε το βίντεο για την πληρέστερη κατανόηση της λειτουργίας του επαναστατικού Voss  RS 1.0:

Θανάσης Χούντρας