Ένα απρόοπτο έζησε στον τηλεοπτικό αέρα της ΕΡΤ ο Ιάσων Ταβλάς που μιλούσε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων χθες (28.03) για το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, το οποίο τελικά αποκολλήθηκε σήμερα από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Ξαφνικά ένας περαστικός περνάει και τον αγκαλιάζει με τον δημοσιογράφο να ξαφνιάζεται και με αυσητό ύφος να του λέει «σε παρακαλώ». Κάτι που όπως φαίνεται δεν πτόησε τον άνδρα που συνέχισε να κάνει χειρονομίες πίσω από τον κ. Ταβλά.
Δείτε μετά το 0:55:
Πόσο κοστίζει κάθε μέρα και κάθε ώρα το μπλοκάρισμα στη Διώρυγα του Σουέζ
Έχει περάσει σχεδόν μία εβδομάδα από τότε που το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προσάραξε και έκλεισε τη διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας ένα πρωτοφανές «μποτιλιάρισμα» και ασφυξία στη διεθνή κίνηση των πλοίων. Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη διώρυγα, τα 16 ελληνικά.
Λίγες ώρες πριν έγινε γνωστό πως το γιγάντιο πλοίο έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση». Ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, ανέφερε ακόμη πως η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις».
Περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της διώρυγας δεν έγιναν γνωστές, με τον αιγύπτιο αξιωματούχο να διαβεβαιώνει ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.
Ο Richard Mead, διευθυντής σύνταξης στο περιοδικό για θέματα ναυτιλίας Lloyd’s List, δήλωσε στο BBC ότι πηγή που συμμετέχει στην επιχείρηση επιβεβαίωσε πως το Ever Given κατορθώθηκε να επανέλθει σε πλεύση στις 04:30 περίπου τοπική ώρα σήμερα. «Είναι σαφές ότι η διώρυγα του Σουέζ θα ξανανοίξει αργότερα σήμερα, μόλις έχουν προχωρήσει σε μια πλήρη επιθεώρηση», σημείωσε.
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες ημέρες έχει προκαλέσει ανησυχία και εκνευρισμό στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Οι… τεράστιοι αριθμοί
Το πλοίο Ever Given έχει μήκος 400 μέτρων και βάρος 220.000 τόνων, με μέγιστη χωρητικότητα 20.000 κοντέινερ. Αυτή τη στιγμή μεταφέρει 18.300 κοντέινερ. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Προσάραξε την περασμένη Τρίτη και μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί η αιτία του συμβάντος. Ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο. Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.
Τουλάχιστον 369 πλοία περιμένουν να περάσουν το μήκους 193 χιλιομέτρων κανάλι και στις δύο πλευρές του, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί ένα πρωτοφανές «μποτιλιάρισμα».
Πόσο κοστίζει το μπλοκάρισμα της διώρυγας;
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και περίπου το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα.
Όπως έγινε γνωστό το Σάββατο, χάνονται έσοδα 14 με 15 εκατομμυρίων δολαρίων κάθε μέρα που παραμένει κλειστή η διώρυγα. Πριν από την πανδημία, το εμπόριο που διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε κατά 2% στο ΑΕΠ της Αιγύπτου, σύμφωνα με τον οίκο Moody’s.
Παράλληλα, στοιχεία από το Lloyd’s List έδειξαν ότι το πλοίο μπλοκάρει καθημερινά εμπόριο 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατομμύρια δολάρια και 3,3 τόνους φορτίου κάθε ώρα ή 6,7 εκατομμύρια κάθε λεπτό, σύμφωνα με το BBC.
Η γερμανική ασφαλιστική Allianz ανέφερε την Παρασκευή ότι η ανάλυσή της έδειξε πως το μπλοκάρισμα της διώρυγας μπορεί να κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο μεταξύ 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου κατά 0,2 έως 0,4 εκατοστιαίες μονάδες.
Ορισμένα σκάφη ανακατευθύνονται για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ. Αυτό προσθέτει περίπου οκτώ ημέρες στα συνολικά ταξίδια τους.
Αμέτρητες επιχειρήσεις έχουν επηρεαστεί
Το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ δεν επηρεάζει μόνο την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ή την αιγυπτιακή οικονομία – πλήττονται επίσης αμέτρητες επιχειρήσεις, από παρόχους εγχώριων μεταφορών έως επιχειρήσεις λιανικής, σούπερ μάρκετ και κατασκευαστές.
Η πραγματική ζημιά και το κόστος είναι δύσκολο να εκτιμηθεί έως ότου το πλοίο απελευθερωθεί πλήρως και το εμπόριο ξαναρχίσει, αλλά πολλές εταιρείες θα πρέπει να λάβουν κρίσιμες αποφάσεις εάν το μπλοκάρισμα συνεχιστεί.