Ίντερνετ, τι υπέροχο πράγμα! Λειτουργικό, εύκολο, γρήγορο. Εξάλειψε το χρόνο και τις αποστάσεις. Καθισμένος από τον καναπέ σου, μπροστά στο λάπτοπ ή στο κινητό σου μπορείς να μεταφερθείς σε μία στιγμή στην πιο απομακρυσμένη γωνιά της γης, να νιώσεις τον κόσμο σαν να είναι έξω από την πόρτα του σπιτιού σου και να μάθεις τα νέα του με ένα κλικ. Συγχρόνως τείνει κάποιες φορές να γίνει μία χαοτική γούρνα παραπληροφόρησης, άλλες φορές εσκεμμένα κι άλλες όχι. Ψευδείς ειδήσεις, παραπλανητικές, κομματικές, πιασάρικες, ψαρωτικές, ανύπαρκτες ειδήσεις και «αποκαλύψεις» γιγαντώνονται μέσω των social media επηρεάζοντας ακόμα και κολοσσούς ενημέρωσης. Μέσα σε μια γενικότερη έλλειψη αξιοπιστίας που καταγράφουν τα παραδοσιακά ΜΜΕ, έρχεται να προστεθεί και η άνθιση των λεγόμενων ειδήσεων του «κλικ». Μεγάλα ξένα ειδησεογραφικά συγκροτήματα δεν δίνουν μόνο τη μάχη της είδησης αλλά και τη μάχη της πιστοποίησης της είδησης. Το BBC έχει επιστρατεύσει ειδική 12μελή ομάδα δημοσιογράφων με βασικό τους μέλημα να ξεσκεπάζουν τα ψέματα του ίντερνετ αλλά και τις τρολιές παρακολουθώντας λογαριασμούς, social media, ιστοσελίδες. Οργανισμοί όπως το Facebook και η Google έχουν ανακοινώσει ότι θα λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων. Ακόμα και το CNN παρουσίασε ένα σύντομο οδηγό για τον εντοπισμό των ψεύτικων ειδήσεων στο διαδίκτυο. Πολιτικές σκοπιμότητες, συνωμοσιολογία, συμφέροντα, αφέλεια, σάτιρα ή… χαζομάρα κρύβονται πίσω από τα κατασκευασμένα δημοσιεύματα αναρωτιούνται αναλυτές και δημοσιογράφοι ενώ πολλοί βλέπουν ακόμη και μία προσπάθεια ελέγχου και φίμωσης της ενημέρωσης.
Η συνάντηση Καραμανλή – Ερντογάν που δεν έγινε ποτέ
«Γουστάρω Πολάκη μου»
Ο βιασμός στο «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι»
Γερμανία – Ο βιασμός που δεν έγινε και η εκνευριστική κα Μέρκελ
Γαλλία – Τα «ακρωτηριασμένα» θύματα του Μπατακλάν
Ιταλία – Η προπαγάνδα στην πολιτική
Μιανμάρ – Το Facebook έγινε συνώνυμο του Internet
Βραζιλία – Ψέμα και πολιτική
Αυστραλία – Ανεξέλεγκτα social media
Οι ψεύτικες ειδήσεις δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα στην Αυστραλία, καθώς η αγορά των μίντια κυριαρχείται από συγκεκριμένους «παίκτες» και δεν δείχνει ιδιαίτερα κατακερματισμένη. Όμως και στην Αυστραλία έχουν διαδοθεί σε αρκετές περιπτώσεις αναλήθειες μέσω Facebook. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της προσπάθειας σύνδεσης της βιομηχανίας του Χαλάλ με την τρομοκρατία. Μάλιστα για το γεγονός έχει ήδη διαταχθεί έρευνα από πέρυσι. Η πιστοποίηση χαλάλ είναι ένα σήμα που φέρουν τρόφιμα που έχουν εγκριθεί από το Συμβούλιο των Μουσουλμάνων για να τα αγοράσουν οι μουσουλμάνοι που ζουν στη χώρα. Μέσω του facebook άρχισαν να κυκλοφορούν ανησυχίες για την εν λόγω πιστοποίηση και τις υποτιθέμενες διασυνδέσεις του οργανισμού με την τρομοκρατία, παρά τα γεγονός ότι η έρευνα δεν έδειξε κάτι τέτοιο. Η ομάδα για το μποϊκοτάζ του χαλάλ έφθασε τα 100.000 μέλη στο Facebook. Η Pauline Hanson, η οποία μιλάει συνεχώς εναντίον του Ισλάμ επανεξελέγη στη Σύγκλητο τον Ιούλιο ενώ πολλοί βλέπουν ομοιότητες στην επιστροφή της στην πολιτική σκηνή και στην εκλογή Τραμπ. Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, και οι δύο χρησιμοποιούν τα social media όπου έχουν αρκετούς ακόλουθους και δεν δείχνουν να συγκινούνται από πραγματικά στοιχεία. Ψεύτικες ειδήσεις υπήρχαν και πριν από τα social media. Η τακτική είναι παλιά, τα μέσα αλλάζουν. Κι όσο κι αν την αποκλειστική ευθύνη για τα όσα μεταδίδονται την έχουν τα ΜΜΕ, αξίζει να αναρωτηθεί κανείς: Τι είναι αυτό που τραβάει τον κόσμο στις φουσκωμένες και αλλοιωμένες ειδήσεις; Γιατί οι περισσότεροι γράφουν σχεδόν σε κάθε είδηση… «Σοκ» ή «Συμβαίνει τώρα»; Γιατί το «παραμύθι» πουλάει τόσο και χαρίζει αβέρτα κλικ;