«Η συμμετοχή της Ελλάδας στο Πρόγραμμα PISA του ΟΑΣΑ υπήρξε ανελλιπής από την πρώτα χρονιά διεξαγωγής του, γεγονός που αποδεικνύει το ενδιαφέρον της Ελλάδας για τη συμμετοχή της σε θεσμούς Διεθνών Οργανισμών» δήλωσε γραπτώς ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του Ποταμιού κ. Γιώργου Μαυρωτά για το ενδεχόμενο μη συμμετοχής στο διαγωνισμό.
Όπως έχει γράψει το newsbeast.gr ο διαγωνισμός διεξάγεται κανονικά γεγονός που προκύπτει και από τα όσα αναφέρει ο υπουργός Παιδείας στο κείμενό του. Συγκεκριμένα παραθέτει στοιχεία για την πιλοτική φάση του διαγωνισμού που διενεργήθηκε με επιτυχία από τις 28 Απριλίου μέχρι και τις 9 Μαΐου του 2014. Η κύρια έρευνα θα διεξαχθεί σε δείγμα 6.300 μαθητών περίπου και όπως προκύπτει από τα γραφόμενα του υπουργού οι διαδικασίες εξελίχθηκαν ομαλά και η έρευνα ολοκληρώνεται στις 3 Απριλίου.
Μετά την ολοκλήρωσή της θα ακολουθήσει το διάστημα Απριλίου-Μαΐου η συγκέντρωση των δεδομένων που είναι όλα σε ηλεκτρονική μορφή και θα πραγματοποιηθεί η βαθμολόγηση των ερωτήσεων από εκπαιδευτικούς ΠΕ04, 02,03, οι οποίοι αφού ορισθούν, θα επιμορφωθούν για να βαθμολογήσουν τα τεστ. Η βαθμολόγηση θα διαρκέσει περίπου 25 μέρες. Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί η εισαγωγή των δεδομένων και ο έλεγχος αξιοπιστίας τους και θα αποσταλούν στον ΟΟΣΑ. Η διαδικασία προβλέπεται να ολοκληρωθεί περίπου τον Σεπτέμβριο και τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν τον Δεκέμβριο του 2016.
Το ετήσιο κόστος συμμετοχής στο Πρόγραμμα συμπεριλαμβανομένου του κόστους συμμετοχής των εκπροσώπων ανέρχεται στα 82.000 ευρώ και καλύπτεται από τον προϋπολογισμό της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ χωρίς καθυστερήσεις και ίδια πρόβλεψη έχει γίνει και για το έτος 2015.
Το έτος διεξαγωγής της έρευνας προκύπτουν, σύμφωνα με τον κ. Μπαλτά, επιπλέον δαπάνες της τάξεων των 20-25.000 ευρώ που μπορεί να αφορούν επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, συντονιστών ομάδων των σχολείων, αποστολή υλικού, αμοιβή διορθωτών κλπ.
Ο κ. Μπαλτάς δεν παραλείπει να αναφέρει ότι τα θέματα που προτείνει το PISA -την συντριπτική τους πλειονότητα- προϋποθέτουν γνώσεις που οι Έλληνες μαθητές έχουν αποκτήσει στο πλαίσιο του αναλυτικού τους προγράμματος. Οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών από τη χώρα μας εξηγούνται σε ένα βαθμό από το γεγονός ότι δεν είναι σε θέση να μεταφέρουν αυτή τη γνώση σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο προκειμένου να βρουν λύση σε ένα πρόβλημα ή να δώσουν μια τεκμηριωμένη αιτιολόγηση για ένα θέμα που είναι πιθανό να συναντήσουν στον πραγματικό κόσμο.
Σε άλλη απάντηση του για το ίδιο θέμα ο κ. Μπαλτάς προσθέτει στην κατακλείδα του κειμένου του ότι «είμαστε υπέρ της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, η οποία θα δρα για τη βελτίωση και όχι τιμωρητικά. Η αποτίμηση αυτή αφορά όλες τις δραστηριότητες και τους φορείς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι λεπτομέρειες της διαδικασίας αποτίμησης βρίσκονται υπό μελέτη».