Αν και το Υπουργείο δεν επανέφερε τη βάση του 10 συνεχίζουν να υπάρχουν αρκετοί που υποστηρίζουν ότι η επαναφορά της θα συνέβαλε μεταξύ άλλων μέτρων στη βελτίωση της ποιότητας των σπουδών. Στην ετήσια έκθεση της η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης θεωρεί τολμηρή αλλά επιβεβλημένη τομή τον ορισμό του αριθμού εισακτέων καθώς και της βάση εισαγωγής από το κάθε τμήμα. Μάλιστα για τη βάση εισαγωγής αναφέρει « σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι μεγαλύτερη του 10/20».
Εκτός όμως τα πιο πάνω η Α.ΔΙ.Π προτείνει μερικά τμήματα των ΑΕΙ άλλα κυρίως των ΤΕΙ τα οποία παρουσιάζουν ισχνή ακαδημαϊκή οντότητα να μετατραπούν σε τριετούς ή και διετούς διάρκειας. Μάλιστα για τα αποκομμένα γεωγραφικά τμήματα (κυρίως των ΤΕΙ) προτείνεται η μετατροπή τους σε επαγγελματικά «σχολεία» ανώτερης εκπαίδευσης υπό την αιγίδα των αντίστοιχων ΑΕΙ. Σημειώνεται ότι στον ν. 4009/11 (αρθρο 5 § λα) αναφέρονται προγράμματα σπουδών «σύντομου κύκλου» στα ΑΕΙ. Στην συγκεκριμένη προσπάθεια, αναφέρει η Α.ΔΙ.Π θα πρέπει να ληφθεί υπ’όψη η προβλεπόμενη ευθυγράμμιση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό. Τα πιο πάνω μέτρα θα τονώσουν τη μεταλυκειακή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ακολουθούν οι προτάσεις της Α.ΔΙ.Π όπως αυτές αναφέρονται στην ετήσια έκθεση 2012-2013 για τους πιο πάνω τομείς.
Μεταλυκειακή εκπαίδευση
Οι απόφοιτοι της μεταλυκειακής εκπαίδευσης πρέπει να αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά της αναπτυξιακής προσπάθειας της Χώρας. Σήμερα το αντίστοιχο τμήμα της εκπαίδευσης υπολειτουργεί. Η Πολιτεία θα πρέπει να επανακαθορίσει, σε συνεννόηση με τα ΑΕΙ, το πλαίσιο διάρκειας σπουδών και τίτλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μερικά Τμήματα σε Πανεπιστήμια, κυρίως όμως σε ΤΕΙ, που παρουσιάζουν ισχνή ακαδημαϊκή οντότητα, μπορούν να μετατραπούν σε 3ετούς ή και 2ετούς διάρκειας. Θα αυξηθεί έτσι η ποικιλία «διαδρομών εκπαίδευσης» και αντίστοιχων τίτλων (και επαγγελματικών δικαιωμάτων), ώστε να βρίσκουν κατάλληλου επιπέδου και διαρκείας εκπαίδευση όλοι όσοι επιθυμούν να προχωρήσουν μετά το Λύκειο τις σπουδές τους.
Επίσης, Τμήματα (κυρίως των ΤΕΙ) που βρίσκονται αποκομμένα γεωγραφικά θα μπορούσαν, εφόσον ισχύουν και άλλες προϋποθέσεις, να μετατραπούν σε επαγγελματικά «σχολεία» ανώτερης εκπαίδευσης υπό την αιγίδα του αντίστοιχου ΑΕΙ. Σημειώνεται ότι στον ν. 4009/11 (αρθρο 5 § λα) αναφέρονται προγράμματα σπουδών «σύντομου κύκλου» στα ΑΕΙ. Στην συγκεκριμένη προσπάθεια θα πρέπει να ληφθεί υπ’όψη η προβλεπόμενη ευθυγράμμιση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό.
Διαχείριση του φοιτητικού πληθυσμού.
Μείζον πρόβλημα των σπουδών στα ΑΕΙ αποτελεί ο υπερπληθυσμός των φοιτητών, όπως υπογραμμίζεται σε πολλές εκθέσεις αξιολόγησης. Προτείνεται τα Τμήματα να ορίζουν τον αριθμό των εισακτέων και τη βάση εισαγωγής, που σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι μεγαλύτερη του 10/20. Παράλληλα, θα πρέπει τα Τμήματα να μεριμνούν ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο «λιμνάζων» φοιτητικός τους πληθυσμός. Με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί θεαματικά η ποιότητα σπουδών προς όφελος των φοιτητών και της κοινωνίας γενικότερα.
Καλόγηρος Βασίλειος