Κίνητρα για βελτίωση των σχολικών επιδόσεων, βελτίωση της επικοινωνίας και συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς, αξιοποίηση κλίσεων και επαγγελματικός προσανατολισμός είναι τα όσα ζητούν οι μαθητές γυμνασίων από το σχολείο τους. Τα πιο πάνω προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Μπρούζος και η Υπ. Διδάκτωρ κα Κορφιάτη σε δείγμα 933 μαθητών τεσσάρων γυμνασίων σε Ιωάννινα και Κέρκυρα.
Ο στόχος των ερευνητών ήταν να καταγράψουν τις αντιλήψεις Ελλήνων μαθητών Γυμνασίου για το ρόλο και την αποτελεσματικότητα του σύγχρονου σχολείου. Οι περίπου 1000 μαθητές κλήθηκαν να καταγράψουν ιεραρχικά τους τομείς που κατά την άποψή τους επιδέχονται βελτίωση. Το 67% των μαθητών επιθυμεί την παροχή περισσότερων κινήτρων για τη βελτίωση των επιδόσεων του ενώ το ίδιο ποσοστό μαθητών επιθυμεί τη βελτίωση της επικοινωνίας και συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς. Το αυξημένο αυτό ποσοστό έρχεται να επιβεβαιώσει και παλαιότερα ευρήματα που δείχνουν την αδυναμία του σχολείου να λειτουργήσει υποστηρικτικά και επιβοηθητικά σε ομάδες μαθητών με χαμηλή επίδοση προερχόμενα από κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Αυξημένο ήταν και το ποσοστό των μαθητών που θα ήθελε το σχολείο να παρέχει τη δυνατότητα της καλλιέργειας των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων, κλίσεων και δυνατοτήτων.
Όπως αναφέρουν οι ερευνητές το 57.4% θέλουν καλλιέργεια των κλίσεών τους από το σχολείο. Ως προς το κομμάτι αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές της Α τάξης πιστεύουν σε ποσοστό 37 ποσοστιαίων μονάδων ότι το σχολείο συνεισφέρει σε αυτό το κομμάτι ενώ όσο μεγαλώνει η τάξη το ποσοστό μειώνεται σε 35.5% και 27.5%.
Δυσαρεστημένοι φαίνονται οι μαθητές ως προς τη συμβολή του σχολείου στην παρεχόμενη ενημέρωση για μια σειρά σύγχρονων κοινωνικών κινδύνων όπως είναι τα ναρκωτικά, το κάπνισμα, η κακοποίηση, η βία κ.α. Το 78.5% των μαθητών θεωρούν ανεπαρκή το ρόλο του σύγχρονου σχολείου και μόλις το 21.5% πιστεύει ότι παρέχεται ουσιαστική ενημέρωση. Άλλο ένα ζήτημα στο οποίο κατέγραψαν οι μαθητές την άποψή τους ήταν η πρώιμη σχολική εγκατάλειψη. Περίπου 8 στους 10 μαθητές απορρίπτουν το ενδεχόμενο της εγκατάλειψης του σχολείου.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι οι μαθητές που έχουν βαθμολογική επίδοση λίγο πάνω από το 10 σε ποσοστό 43.5% συμφωνούν με την πρώιμη εγκατάλειψη. Το ποσοστό όσων τάσσονται υπέρ μειώνεται όσο μειώνεται και η επίδοση των μαθητών στο σχολείο. Επίσης διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές από τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα εκδηλώνουν εντονότερα την τάση για την εγκατάλειψη του σχολείου.
Τέλος όσον αφορά τον επαγγελματικό προσανατολισμό διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές σε ποσοστό της τάξης του 82.3% θεωρεί χρήσιμη την παρουσία ενός ατόμου με δεξιότητες άσκησης συμβουλευτικού έργου. Μάλιστα εντονότερη είναι η επιθυμία αυτή για τους μαθητές των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων. Όπως αναφέρουν οι ερευνητές τα ευρήματα καθιστούν σαφές ότι το σύγχρονο ελληνικό σχολείο θα πρέπει να προσανατολίσει δραστικότερα τις ενέργειές του με σκοπό τη βελτίωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων, των διαπροσωπικών σχέσεων καθώς και των κλίσεων. Βελτίωση επίσης χρήζει και ο τομέας του επαγγελματικού προσανατολισμού. Φαίνεται ότι η αυξημένη ανεργία που ίσως να πλήττει τις οικογένειες αρκετών μαθητών οδηγεί τα παιδιά στο να ζητούν ενδελεχή ενημέρωση σε θέματα επαγγελμάτων.